بررسی کارکردهای هوش مصنوعی در انتخابات
اولین جلسه از سلسله نشست های علمی هوش مصنوعی و حقوق بنیادین با محوریت هوش مصنوعی و انتخابات به همت پژوهشکده هیأت امنا برگزار شد و در این نشست فرصت ها و تهدیدات ظهور و استفاده از هوش مصنوعی در انتخابات مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش میجیک، اولین نشست از سلسله نشست های هوش مصنوعی و حقوق اساسی در پژوهشکده هیأت امنا پیرامون هوش مصنوعی و انتخابات برگزار شد. در این جلسه سید مهدی شریعت زاده مدیر میز هوش مصنوعی مرکز تحقیقات فضای مجازی، محمدصادق فراهانی نماینده پژوهش های بنیادی پژوهشکده هیات امنا و محمدمهدی مهربان نماینده دفتر مطالعات حاکمیتی حضور داشتند. از مرکز پژوهش های شورای اسلامی به ایراد سخنرانی پرداخت.
کسر خروجی بر اساس داده های ورودی
در این نشست علمی سید مهدی شریعت زاده با ارائه تعریف هوش مصنوعی سازمان استاندارد بین المللی گفت: هوش مصنوعی توانایی کسب، پردازش، ایجاد و به کارگیری دانش ذخیره شده در قالب یک مدل برای انجام یک یا چند وظیفه خاص است. .
وی افزود: توسعه و پیشرفت در این زمینه بسیار سریع است بنابراین باید تا چند سال آینده از فرصت استفاده کرد وگرنه عقب ماندگی کشور در این فناوری چندین دهه و حتی قرن ها خواهد بود.

سید مهدی شریعت زاده
مدیر میز هوش مصنوعی پژوهشگاه فضای مجازی خاطرنشان می کند: اگر بخواهیم تعریف کاربردی تری را در نظر بگیریم، تعریف OECD هوش مصنوعی را کاهش خروجی با توجه به داده های ورودی برای فعالیت هایی مانند طبقه بندی تعریف کرده است. ، توصیه ها و تولید محتوا.
شریعت زاده تصریح کرد: به عنوان مثال وقتی می خواهیم آرا را بشماریم، عملی است که داده ها معلوم است، عملگرهای ریاضی یا منطقی هم شناخته می شوند. این معمولاً در تعریف هوش مصنوعی گنجانده نشده است، اما زمانی که قرار است داده های خروجی از داده های ورودی استنتاج شود، یعنی مسیرهای مشخص و توابع ریاضی دقیق مانند چهار عملیات ریاضی نداشته باشیم، با آن مواجه خواهیم شد. هوش کاری به عنوان مثال، ما می خواهیم بهترین تبلیغاتی را که می توان به کاربران فعال در شبکه های اجتماعی نشان داد، اندازه گیری کنیم. در اینجا باید بهترین داده های خروجی را بر اساس حجم داده ها بر اساس تعریف OECD تعیین کنیم.
وی در ادامه به نقش شرکت های فعال در حوزه فناوری در انتخابات اشاره کرد و افزود: این نقش به قدری پررنگ است که می توان حدس زد رقابت انتخاباتی بین این شرکت های فناور وجود دارد. این نقش آفرینی عمدتاً در قالب اولویت موتور جستجو و قابلیت های توصیه شبکه اجتماعی انجام می شود. تعصب در الگوریتم هوش مصنوعی مورد استفاده در این پلتفرم مجازی باعث می شود تا محتوای نمایش داده شده توسط کاربر با اهداف صاحبان فناوری هدایت و همسو شود، به عنوان مثال در موتور جستجوی گوگل تقریباً 200 جزء در اولویت بندی وجود دارد. داده های نمایش موثر و این مؤلفه هرگز توسط شرکت صاحب این موتور جستجو فاش نشده است. البته در بسیاری از موارد اثبات یا رد تعصب در این زمینه بسیار دشوار و پیچیده است.
تهدیدها و فرصت های هوش مصنوعی
در ادامه این نشست محمدصادق فراهانی معاون پژوهش های بنیادی پژوهشکده هیات امنا اظهار داشت: وی ضمن تاکید بر این نکته که انتخابات تنها مرحله رای گیری نیست، به کاربرد هوش مصنوعی در مراحل مختلف انتخابات . اپلیکیشنی که گاه تا کنون تجربه شده و گاه به عنوان ظرفیتی قابل استفاده در آینده، شامل محاسبه تعداد حوزه های انتخاباتی مورد نیاز و تعیین توزیع جغرافیایی با در نظر گرفتن نکات مربوط به امنیت و سلامت انتخابات می باشد. احراز هویت رای دهندگان با استفاده از برنامه داده های بیومتریک، آموزش شهروندان در راستای انتخاب آگاهانه و افزایش مشارکت، نظارت بر انتخابات، شمارش آرا، تجزیه و تحلیل و ممیزی داده های انتخابات. البته این مورد استفاده دولت ها از هوش مصنوعی در انتخابات است و بازیگران غیردولتی مانند شرکت های خصوصی و احزاب نیز از این ابزارها استفاده می کنند.

محمدصادق فراهانی
وی گفت: چالش هایی که در دنیای حقوق با هوش مصنوعی به وجود می آید شامل دو چیز است. یکی فضای هوش مصنوعی به معنای جدید و دیگری فضای هوش مصنوعی. اینجاست که باید ماهیت هوش مصنوعی را تعریف کنید تا بتوانید در معرض قانونی خود قرار بگیرید.
نماینده تحقیقات بنیادی پژوهشکده هیأت امنا بیان کرد: در چه سطحی می توان به هوش مصنوعی شخصیت حقوقی داد و به این ترتیب حقوق، وظایف، مسئولیت ها و لوازم این شخصیت اجرا می شود یا خیر؟ این یکی از بحث های امروز در بحث حقوق و یکی از چالش های مهم است. در واقع، تا زمانی که نتوانید ماهیت این پدیده را درک کنید، نمی توانید به طور قانونی برخورد واقعی با خود هوش مصنوعی را تعیین کنید. این اولین چالش است.
فراهانی افزود: چالش دوم تضییع حقوق اولیه است که در زندگی روزمره با هوش مصنوعی برای همه اتفاق می افتد و نه تنها در حوزه انتخابات، به عنوان مثال شما پس از ورود اطلاعات خود و پس از جستجو به دنبال محصولات در یک فروشگاه اینترنتی می گردید. به دلیل قیمت بالای محصول و عدم توانایی مالی آن، از خرید آن منصرف می شوید. در عرض یکی دو روز پیامک تبلیغاتی دریافت می کنید و محصولات مشابه یا مشابه برای شما تبلیغ می شود. در واقع، حق حریم خصوصی شما در اینجا به راحتی نقض می شود. هر اقدام، واکنش، کلیک، لایک و نظری که در این نرم افزار می دهید توسط الگوریتمی با هدف هدف قرار دادن خواسته های شما در این پیام تبلیغاتی ارسال می شود. حریم خصوصی شما در اینجا نقض شده است.
وی ادامه داد: چالش دیگری که وجود دارد نقص داده هایی است که هوش مصنوعی برای رسیدن به خروجی استفاده می کند، به عنوان مثال در یکی از کشورهای اروپایی موردی وجود دارد که هوش مصنوعی با در نظر گرفتن مخاطرات امنیتی، حضور پلیس بیشتر نیروها در یک حوزه های انتخابیه توصیه شده است و اجرای این توصیه منجر به کاهش مشارکت در این حوزه ها شده است.
نماینده پژوهش های بنیادی پژوهشکده هیأت امنا خاطرنشان کرد: حال این سوال مطرح می شود که چگونه از هوش مصنوعی در انتخابات استفاده می شود؟ برخلاف نظر متعارف که انتخابات را مرحله ای از رای گیری و شمارش آرا می داند، اگر دیدگاه خود را تغییر دهیم و انتخابات را یک فرآیند بدانیم، از لحظه انتشار پیام انتخابات تا پایان انتخابات و بررسی در پایان. انتخابات، در هر مرحله از این مکتب یا از هوش مصنوعی استفاده شده است یا پتانسیل استفاده از آن وجود دارد.
فراهانی سپس گفت: به عنوان مثال در برخی کشورها در فرآیند انتخابات مرحله ای به نام «ثبت نام رأی دهندگان» وجود دارد که در ایران وجود ندارد. برای اینکه روند انتخابات از نظر نرخ چاپی، تعداد کارکنان شاغل در TPS و غیره قابل پیش بینی تر باشد، از قبل درخواست می شود در مرحله پیش ثبت نام شرکت کنند. در مرحله بعد، دولت با استفاده از هوش مصنوعی مشخص می کند که آیا این فرد ثبت نام شده در انتخابات شرکت کرده است یا فرد دیگری که در انتخابات شرکت کرده است. در اینجا از دستگاه های بیومتریک استفاده می شود و در این فرآیند همیشه خطاهایی مانند خطاهای سیستمی در شناسایی چهره سیاه پوستان و موارد دیگر وجود دارد.
هوش مصنوعی مانند یک انسان فوق العاده عمل می کند
در ادامه این نشست محمدمهدی مهربان معاون دفتر مطالعات حاکمیتی مرکز پژوهش های شورای اسلامی در بررسی موضوع با ذکر اجمالی به پیشینه هوش مصنوعی پرداخت و گفت: در واقع هوش مصنوعی از همان زمان مطرح شده است. سپس. آغاز شکل گیری این رشته تحصیلی در مبحث سایبرنتیک یعنی علم حکومت و کنترل است. پس از جنگ جهانی دوم و ظهور فناوریهای جدید، یکی از موضوعات جدی که مورد توجه قرار گرفت، موضوع حکمرانی جهانی بود. زیرا با ظهور این فناوری ها، ارتباط بین انسان ها راحت تر از همیشه شده است. در این فضا مقوله کنترل اهمیت بیشتری پیدا می کند و استفاده از هوش مصنوعی را اهمیت بیشتری می دهد و از این رو می توان گفت هوش مصنوعی بر روی این پلتفرم شکل می گیرد. این مشکل مستقیماً با آزادی شهروندان ارتباط دارد و می تواند محدود یا تضمین کند. همانطور که هوش مصنوعی می تواند آزادی انتخاب شهروندان را با تعصب محدود کند یا به آنها کمک کند تا انتخاب های هوشمندانه ای با قدرت تحلیل داشته باشند.

محمدمهدی مهربان
او توضیح می دهد: هوش مصنوعی در اینجا می تواند به عنوان یک ابر انسان عمل کند، این به چه معناست؟ این بدان معناست که می تواند اطلاعات زیادی را که من یک انسان نمی توانم تجزیه و تحلیل کنم. این باعث ایجاد قدرت می شود. در مرحله بعد، قدرت های مستقر آزادی را محدود می کنند. سوال اینجاست که هوش مصنوعی کجا آزادی را محدود می کند؟ سوال دیگر این است که چگونه می توان آزادی را از طریق هوش مصنوعی توسعه داد.
معاونت مطالعات دولت مرکز پژوهش های مجلس درباره نحوه ورود هوش مصنوعی به نظام انتخاباتی و استفاده از آن نشان می دهد که برای ارزیابی چالش های کاربردی استفاده از هوش مصنوعی در انتخابات به جای استفاده از آن در سطح کلان انتخابات، می توان از آن استفاده کرد. در سطح پایین مانند انتخابات محلی یا انتخابات صنفی استفاده می شود.
مهربان ادامه داد: در فرآیند انتخابات هوش مصنوعی در طراحی ستادهای انتخاباتی، نوع پیش بینی های قابل انجام در فضای انتخاباتی، ارتقای امنیت انتخابات، تحلیل رسانه ها از جمله روزنامه، تحلیل مناظره و موارد دیگر می تواند تاثیرگذار باشد.
در پایان جلسه حاضرین سوالاتی را مطرح کردند و کارشناسان به آنها پاسخ دادند. در این بخش از نشست به موضوعاتی چون نحوه تعامل نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران با فناوری نوظهور هوش مصنوعی، کارکرد هوش مصنوعی در انتخابات، فرصت ها و تهدیدهای استفاده از هوش مصنوعی در انتخابات و حاکمیت انتخاباتی پرداخته شد. با هوش مصنوعی مورد بحث قرار گرفت.
انتهای پیام