مطالب عمومی

انگلیس: برجام تا زمان انتخابات آمریکا باید حفظ شود

دومینیک راب اصرار دارد که لندن قصد تخریب توافق هسته ای ایران را ندارد و تلاش می کند تا در کنار سایر اعضای اروپایی آژانس انرژی هسته ای موجود ، وضعیت موجود را حفظ کند.

وی با تأکید بر خروج این کشور از شورای امنیت سازمان ملل متحد ، بار دیگر بر اقدام آمریکا برای استفاده از مکانیزم ماشه ای و بازگرداندن تحریم های سازمان ملل علیه ایران تأکید کرد. وزیر خارجه انگلیس اما گفت که اگر برجام پوسته ای باشد ، احزاب اروپایی از مکانیزم ماشه استفاده می کنند. به گفته وی ، آن وضعیت هنوز به وجود نیامده است.

وی در ادامه ایران را متهم کرد که آن را به طور سیستماتیک تحت شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار نمی دهد ، اما توضیح داد که همه طرف های توافق منتظر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هستند. راب خاطرنشان كرد كه ترويكاي اروپا سازوكار حل اختلاف در شوراي امنيت سازمان ملل و انجام جلسات در سطح وزرا را تغيير داده است ، و طرح هايي از توافقنامه كه هنوز در دست نيست مجدداً دست نخورده است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا مرگ برجام اعلام نشده است ، گفت: چنین رویکردی غیر منطقی است و ما باید در حفظ برجام تا معامله ای بهتر کوشا باشیم.

وی گفت: “من فکر می کنم پس از انتخابات ایالات متحده ، نه به این دلیل که تهران انتظار دارد ، فرصت های بیشتری برای جلوگیری از وخیم تر شدن اوضاع وجود خواهد داشت.”

وزیر خارجه انگلیس خاطرنشان کرد که در ایالات متحده اختلافاتی در مورد استفاده از مکانیزم ماشه وجود دارد ، زیرا این کشور پس از خروج از توافقنامه قادر به استفاده از این مکانیسم نبود.

در ماه مه 2016 ، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از شورای امنیت سازمان ملل خارج شد و مشارکت واشنگتن در این معامله را فسخ کرد. وی سپس کلیه تحریم ها را با توافق علیه ایران پس گرفت. این نقض قوانین بین المللی و نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت است که در شورای امنیت سازمان ملل تصویب شده است.

وزیر امور خارجه تأیید کرد که واشنگتن ماه گذشته در نامه ای به شورای امنیت در قطعنامه 2231 شورای امنیت مکانیسم ماشه را فعال کرده است. اما کشورهای اروپایی به همراه چین و روسیه و همچنین ریاست این شورا اصرار داشتند که این مکانیسم فعال نشده است ، زیرا ایالات متحده دیگر عضوی از شورای امنیت سازمان ملل نبود.

23311

دکمه بازگشت به بالا