اقتصادی

بازگشایی متقابل سفارت‌خانه‌های قطر و امارات پس از ۶ سال

وزارت امور خارجه قطر با صدور بیانیه ای از برقراری مجدد روابط دیپلماتیک با ابوظبی پس از وقفه حدوداً 6 ساله و همزمان بازگشایی سفارتخانه های قطر و امارات خبر داد.

به گزارش گروه دنیای علم و فناوری خبرگزاری آنا، وزارت امور خارجه قطر امروز (دوشنبه 29 خردادماه) در بیانیه ای از ازسرگیری روابط دیپلماتیک و بازگشایی سفارت بین این کشور و این کشور خبر داد. امارات متحده عربی

عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر در 5 ژوئن 2017 روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کردند و مرزهای زمینی و هوایی را به روی قطر بستند و به عقیده خود فشار حداکثری را بر این کشور 13 شرط آغاز کردند. پیشنهاد برای ادامه روابط خود با دوحه. بسته شدن پایگاه های نظامی ترکیه در قطر، تعلیق شبکه الجزیره، دوری قطر از ایران در روابط خارجی و عدم حمایت دوحه از اخوان المسلمین در منطقه از ابتدایی ترین شرایط این کشور برای رفع تحریم است. . اما در ابتدای سال 2021 در نشست شورای همکاری خلیج فارس در عربستان، توافقنامه سازش بین قطر و سایر کشورهای این شورا امضا شد، بدون اینکه یکی از 13 شرط مذکور محقق شود.

در ژانویه 2021، کشورهای عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر به تحریم 3 و نیم ساله قطر پایان دادند و همه این کشورها به جز امارات سفیران خود را بازگرداندند و روابط تجاری – سیاسی با قطر را از سر گرفتند. دوحه در همان سال.

اکنون با گذشت بیش از دو سال از آشتی عربستان سعودی و پایان بحران میان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و دوحه، امارات و قطر در حال افتتاح سفارت های مشترک هستند.

وزارت امور خارجه قطر در بیانیه ای اعلام کرد که بر اساس توافق «العلا» و پس از تاکید قطر و امارات بر تقویت روابط دوجانبه، روابط دیپلماتیک دو طرف ادامه خواهد یافت و سفارت دولت قطر نیز ادامه خواهد داشت. در ابوظبی و کنسولگری در دبی امروز بازگشایی می شود و سفارت امارات در دوحه نیز از امروز تا 19 ژوئن 2023 کار خود را در دوحه آغاز می کند.

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد هستم. به شما اطلاعات و نظراتی را ارائه می‌دهم که با کیفیت و قابل اطمینان هستند تا شما بتوانید در مسائل اقتصادی بهترین تصمیمات را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا