مطالب عمومی

انتهای مسیر فحاشی به هنرمندان آزادی است؟!

محمدحسین توتونچیان – تهیه کننده موسیقی – در واکنش به برخی انتقادات و هجمه ها درباره برگزاری کنسرت و معتقد است ادامه اجرای موسیقی اجباری نیست، این سوال را به صراحت مطرح کرد: «اگر بخواهیم با این نگاه ادامه دهیم، بسیاری از پروژه ها دیگر نیستند. اجباری ولی هیچ کس مخالفتی نداشت مثلا مشکل اساسی در فعالیت فروشنده های لوازم آرایشی چیست؟یا افرادی که کافی شاپ و رستوران باز می کنند اجباری هستند؟آیا نمی توانید همان غذا و قهوه را در خانه بخورید؟فرق چیست؟ بین نوشیدن قهوه در خانه و رفتن به کافی شاپ؟

قبلاً گفته بودیم که در شرایطی هستیم که سایر صاحبان مشاغل از ابتدای اتفاقات جدید به کار خود ادامه می دهند و به نظر می رسد فقط اهالی هنر به ویژه موسیقی دست از کارشان بردارند. پیروان این نگاه تک بعدی با انکار این واقعیت که بسیاری از هنرمندان با درآمد اندکی از اجرای موسیقی یا آموزش موسیقی کسب درآمد می کنند، به نظر می رسد مشکلات عدیده ای که هنرمندان با آن دست و پنجه نرم می کنند را فراموش کرده اند و در برخی موارد حتی باید در طول دوران با آن مواجه می شدند. دوران کرونا ابزار خود را بفروشند همچنین در این مدت عملکرد این افراد بارها مورد انتقاد قرار می گیرد اگر به آزادی اعتقاد دارید، بنابراین اگر فردی خلاف رویه شما عمل کرد، آنها را به تمسخر نگیرید.

در نهایت در چند وقت اخیر شاهد هستیم که با تلاش محدود، اجراهایی از ارکستر ملی، پرواز همایی، امید جهان (بدون بلیت فروشی) و زنکو (با بلیت فروشی) اجرا می شود. اما به دلیل وقفه طولانی کنسرت، آخرین کنسرت حاشیه هایی داشت و برخی کیفیت اجرای این خواننده جوان را به چالش کشید.

قرار دادن صفحه ای برای گسترش نقد در این اجرا می تواند مصداق گفتگوی علی درباری – آهنگساز – با میجیک باشد که گفت: اگر هنرمندان مستعد در زمان تاریخی عرصه را ترک کنند، عرصه برای کسانی که در یک زمان هستند باز می شود. سطح پایین تر، یعنی موسیقی که همیشه در ایران با مشکلاتی مواجه است و بزرگان موسیقی چه جنگی انجام می دهند تا ما امروز در کشورمان از این هنر بهره مند شویم.

بر این اساس در شرایطی که روز دیگری تا شروع جشنواره موسیقی فجر باقی نمانده است و هنگام بازنشر فیلم تفسیر علی اکبر رائفی پور در فضای مجازی، نماهایی از موسیقی کشور را به نمایش می گذارد. شاید همگرایی متولیان موسیقی در کشور با هنرمندان بیشتر باشد.

صرف نظر از این موضوع، از آنجایی که بلیت فروشی جدیدترین اجرای این خواننده جوان از طریق سایت ایران کنسرت انجام شده است، تصمیم گرفتیم با محمدحسین توتونچیان، مالک سایت ایران کنسرت، در مورد برنامه کنسرت های آینده و البته واکنش او به این برنامه گفت و گو کنیم. این کنسرت

وی در ابتدا درباره برگزاری کنسرت بزرگ به میجیک گفت: صحبت هایی در این باره شده است اما قطعی نیست اما زمانی که قطعی شود اعلام می شود. به هر حال اتفاقات خوبی در عرصه موسیقی رخ خواهد داد.

این موضوع را با توتونچیان در میان گذاشتیم که چرا یک خواننده جوان بدون تجربه کنسرت کنسرت را راه اندازی کرد و از طرفی اجرای او در این کنسرت هم با انتقادات زیادی مواجه شد؟

پاسخ داد: به هر حال یک نفر باید کنسرت راه بیندازد، حالا چون تیم «زنکو» برای اجرای این نمایش داوطلب شد، اولین کنسرت خود را بعد از یک وقفه طولانی برگزار می کند. البته لازم به ذکر است که حسن برگزاری این کنسرت برای او این است که کنسرت خود را برگزار می کند و رقیبی در این زمینه وجود ندارد.

«هزینه فروش بلیت این کنسرت نزدیک به 500 هزار تومان است. آیا از این به بعد بلیت کنسرت ها با همین قیمت فروخته می شود؟» او توضیح می دهد: شاید بلیت کنسرت ها با همین قیمت فروخته شود یا افزایش قیمت کمی داشته باشد.

از این تهیه کننده موسیقی پرسیدیم که واکنش او به این اجرا چیست؟ وی پاسخ داد: پیش از این در توضیحی که برای کنسرت «زنکو» در فضای مجازی داده شده بود، عنوان شده بود که نوازندگان باید بتوانند مانند سایر مشاغل به فعالیت خود ادامه دهند. اما برخی از حاضران به این موضوع واکنش نشان دادند و گفتند: کنسرتی است که به نان مردم بستگی ندارد.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم با این دیدگاه ادامه دهیم که بسیاری از پروژه های دیگر اجباری نیستند اما یک شی برای آنها وجود ندارد. به عنوان مثال، مسائل بحرانی در فعالیت فروشندگان لوازم آرایش چیست؟ یا افرادی که کافه و رستوران دارند مورد نیاز هستند؟ آیا نمی توانید همان غذا و قهوه را در خانه بخورید؟ تفاوت نوشیدن قهوه در خانه و رفتن به کافه چیست؟ مشکل این است که برخی از خانواده ها از طریق این پروژه ها امرار معاش می کنند و همین امر آنها را ضروری و مهم می کند.

توتونچیان تصریح کرد: البته اگر بخواهیم نگاه علمی و درستی داشته باشیم باید در نظر داشته باشیم که موسیقی غذای روح و یکی از واجب ترین چیزهای جامعه است که هر جامعه ای به آن نیاز دارد.

در این زمینه بخوانید:

وی همچنین از تصور برخی افراد مبنی بر اینکه کنسرت فقط برای شادی است، گفت: برخی به اشتباه فکر می کنند کنسرت فقط برای شادی است. اما چه کسی می گوید کنسرت ها فقط برای سرگرمی هستند؟ آیا آنها به مهمانی می روند؟ افرادی که این را می گویند یا هرگز به کنسرت نرفته اند یا اگر هم بوده اند، فقط یک کنسرت سرگرم کننده و پرانرژی است.

وی در پایان اظهار داشت: البته ما هرگز دموکرات نبوده ایم. زیرا می بینیم که امروز افرادی که از آزادی و برابری صحبت می کنند، وقتی کسی برخلاف عقیده آنها عمل می کند، رفتاری پرخاشگرانه پیدا می کند. از کنسرت مریض شدی؟ نمی خواهید پرداخت کنید؟ اصلا پول نداری؟ از قبل، نیایید. فحاشی، توهین، آزادی از دیگران، خودسانسوری و ممانعت از زندگی دیگران به کجا منجر به آزادی می شود؟ اگر این آزادی است که هر کاری می خواهید انجام دهید، آزادی کجاست؟ قضیه ثابت می کند که پشت این شعارها و اتفاقات دیکتاتوری نهفته است که حتی باعث ناراحتی می شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا