اسناد تاریخی درباره ولادت امام علی(ع) در کعبه/ نام امام علی(ع) در کجای قرآن آمده است؟

سیزدهم ماه رجب مصادف با ولادت امام بزرگوار بشریت حضرت امام علی (رضوان الله تعالی علیه) تنها انسانی که در خانه خدا یعنی کعبه به دنیا آمده است. ویژگی های منحصر به فرد این امام بزرگوار نه تنها در شخصیت و رفتار خاص ایشان خلاصه می شود، بلکه سرگذشت ولادت ایشان با همه متفاوت است. از این رو علما و محدثان و نویسندگان شیعه و سنی در مورد تاریخ و مکان و اوضاع و احوال ولادت او بسیار نوشته اند.

اسناد تاریخی درباره ولادت امام علی (ع) در کعبه چه می گویند؟  / روایات 13 نویسنده و مورخ اهل سنت و شیعه

گزارش های خبری آنلاین از چندین روایت و نقل قول های مختلف نوشته شده در طول تاریخ درباره زمان و مکان ولادت پیامبر را می توانید در جدول زیر بخوانید.

عنوان کتاب

نویسنده

متن روایی

پیشنهاد الکافی

شیخ کلینی

(فقه و محدث شیعه)

حضرت امیرالمومنین در سال 30 عام الفیل یعنی 30 سال پس از واقعه اصحاب الفیل که در قرآن کریم نیز به آن اشاره شده است به دنیا آمد. حضرت علی پس از رحلت پیامبر گرامی 30 سال عمر کرد. به فرموده امام صادق (ع) پیامبر و امیرالمومنین 30 سال داشتند.

خصوصیات حضرت امیرالمومنین علیه السلام

سید شریف رضی

(علم شیعه)

او در سیزدهم رجب سال سی ام الفائل در بیت الحرام که همان کعبه است به دنیا آمد.

نقطه عطف

شیخ مفید

(مفسر و فقیه شیعه)

حضرت امیرالمومنین علی بن ابی طالب در روز جمعه سیزدهم رجب بعد از سی سال عام الفیل در خانه خدا در شهر مکه به دنیا آمد، هیچکس در خانه خدا متولد نمی شود. قبل از او، یا بعد از او ولادت امیرالمؤمنین در خانه خدا فضیلت و عظمتی است که خداوند متعال برای ارج نهادن به مقام و منزلت او عطا کرده است.

تاریخ قم

حسن بن محمد قمی

(امام، عالم دین)

وی در سیزدهم رجب سال سی ام الفیل و به روایتی در سال بیست و هشتم الفائل در کعبه به دنیا آمد. در کتاب مصباح المتجهد به نقل از کتاب تاریخ قم نیز آمده است که حضرت علی در 28 سالگی پیامبر اسلام و امیرالمؤمنین 12 سال قبل از ولادت پیامبر به دنیا آمدند. این قول از ابن عباس نیز نقل شده است.

مناقب آل ابی طالب

ابن شهر چاوشوب

(مفسر و فقیه شیعه)

روایتی از سخنان پیامبر است که جابر بن انصاری نقل می کند که می گوید: «وقتی از او درباره ولادت امیرالمؤمنین (ع) پرسیدند، حضرت فرمودند: از من درباره بهترین فرزندی که در سال 2018 به دنیا آمده است، سؤال می کنی. در عصری که ما مانند حضرت عیسی (ع) هستیم مردی عابد و زاهد به نام مبارم بن رؤیب است که 270 سال خدا را عبادت کرده و در این مدت از خداوند چیزی نخواسته است، پس خداوند ابوطالب را نزد او فرستاد. مبارم او را دید، برخاست و سر ابوطالب را بوسید سپس در مقابل او نشست و پرسید تو کیستی؟ابو طالب پاسخ داد من اهل تهامه هستم، آن مرد از قبیله تهمه پرسید ابوطالب از کجا آمده است. طالب پاسخ داد: از قبیله بنی هاشم، در این هنگام زاهد دو بار سر ابوطالب را بوسید و گفت: به راستی که خداوند به من وحی کرده است، ابوطالب پرسید چه الهامی؟گفت: از تو متولد می شوی. فرزندی که ولی خدا خواهد بود. پس در شبی که حضرت علی (ع) به دنیا آمد زمین به نور حضور آن حضرت روشن شد و در این هنگام ابوطالب از خانه بیرون آمد و گفت: ای انسان ولی خداوند متعال در کعبه.”

المستدرک علی الصحیحین

محمد بن عبدالله، حاکم نیشابوری

(اساتید اهل سنت)

در روایات متعددی آمده است که فاطمه بنت اسد امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب را در داخل کعبه به دنیا آورد.

پوست را از خلفای خلفا جدا کنید

شاه ولی الله دهلوی

(اساتید اهل سنت)

و یکی از افرادی که در بدو تولد رضی الله عنه دیده می شود، شخصی است که در حفره کعبه به دنیا آمده است.

تذکره الخواص

قبیله ابن جوزی

(اساتید اهل سنت)

می گویند: فاطمه بنت اسد هنگام حاملگی در خانه خدا می گشت، درد او را به دنیا آورد، در خانه کعبه به روی او باز شد، پس وارد خانه کعبه شد و زایمان کرد. . به پسرش

مروج طلا

علی بن الحسین مسعودی

(تاریخ مذهب شافعی)

زادگاه علی، خانه کعبه است.

شایستگی دانش آموز

حافظ گنجی شفیعی (نویسنده مکتب شافعی)

امیرمومنان در شامگاه جمعه سیزدهم رجب سال سیم پس از واقعه عمومی الفائل در خانه خدا به دنیا آمد. هیچ کس قبل و بعد از امام در خانه کعبه به دنیا نیامده است و این یکی از امتیازات خاص آن حضرت است که خداوند برای ارج نهادن به مقامش داده است.

الفصول المشته

علی بن محمد بن صباغ

(وابستگی مذهبی)

علی در روز جمعه، سیزدهم ماه رجب، در سی ام سال فیل و بیست و سوم، در مکه مشرفه در بیت الحرام (معبد) به دنیا آمد. قبل از هجرت پیش از او هیچ کس در کعبه به دنیا نیامده بود و این فضیلتی است که خداوند مخصوصاً برای آن حضرت آفریده تا مقام و منزلت خود را گرامی بدارد و مقامش را بیان کند.

السیره الحلبیه

علی بن برهان الدین حلبی

(اساتید اهل سنت)

او در خانه کعبه به دنیا آمد و سن پیامبر در آن روز سی سال بود.

سوره خریده غیبه در شرح قصیده العینیه.

شهاب الدین محمود آلوسی

(مفسر و نویسنده مذهب شافعی)

اینکه امیرالمؤمنین علی در خانه خدا به دنیا آمد، امری مشهور است و در کتب شیعه و سنی آمده است.

امام رضا علیه السلام به صراحت و با استناد به آیه ای در سوره زمر تأیید کردند که نام جد من علی علیه السلام در قرآن آمده است.

غلامعلی رجایی در گفت و گو با شفقنا با تاکید بر اینکه نگرش مسلمانان نسبت به حضرت مهدی (عج) با شیعه سازگار نیست و یکی از عوامل این مشکل دوری از قرآن است، گفت: اکثر مسلمانان معتقدند که حوادث روز پيامبر پس از رحلت در قرآن نيامده است. مثلاً واقعه کربلا حتی نام و ولادت امام علی در قرآن نیست. آیا قابل قبول است که واقعه مهم عاشورا در قرآن نیامده باشد؟ و امام رضا علیه السلام به صراحت و با ذکر آیه ای در سوره زمر تأیید می کند که نام جدم علی علیه السلام در قرآن آمده است.

برعکس، وقتی پیامبر در خطبه طولانی غدیرخم در گرمی و محفل صحبت کرد و بیش از پنج بار نام فرزند مبارک مهدی را ذکر کرد، آیا می توان آن را مهدویت نامید، در قرآن نیست. یک و اصرار دارد که بدون توجه به قرآن؟ تمام کردی؟ به همین دلیل است که برای نزدیک شدن به پاسخ این سؤال و اتفاق نظر مسلمانان در این مهم، باید زبان قرآن را معرفی کنیم.

وی افزود: خداوند در قرآن چاه های معلق و قصر مشید را ذکر کرده است. در اینجا یک سؤال مطرح می شود: آیا همه قرآن را می دانند؟ اگر جواب دادیم پس همه باید بدانند که در قرآن به چه چیز چاه انتظار گفته می شود؟ اما اگر پاسخ این سؤال منفی باشد، دوباره این سؤال مطرح می شود که قرآن چه کتابی است که به ناس آمده، ولی ناس آن را درک نکرده است؟ به همین دلیل است که در قرآن به وجود و علم اهل بیت علیهم السلام اشاره شده است که منظور از چاه آویزان در قرآن همان حضرت علی علیه السلام است. . چون در چاه آب هست و خواص آب آبیاری و سرسبزی و طراوت و بیابان و تشنگی است، همه این خواص در امام علی و به عبارت دیگر قرآن در پیش بینی حوادث پس از مرگ است. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم 25 سال هنوز در خانه را به تعبیر بئر به تاخیر انداخته است.

اسناد تاریخی ولادت حضرت علی (ع) در کعبه / نام امام علی (ع) در کجای قرآن آمده است؟

این استاد دانشگاه همچنین با بیان چگونگی روایت اصحاب کهف در قرآن، یادآور شد: چگونه بپذیریم که قرآن بر راه اصحاب تکیه کند. غار خفته بر دو پا خوابید و گفت: کلبهم باسط ارضیه بلوصید; اما در مورد مهدویت که یک مشکل کلی و مشکل پایان جهان است، باز هم از نظر زمانی به وقوع آخرالزمان اهمیت نمی دهد؟! البته کسانی هم هستند که می گویند پیامبر ربطی به حوادث بعد از خود ندارد و قرآن هم بعد از پیامبر نازل نشده است، زیرا مردم زمان پیامبر بر اساس آن به بلوغ فکری رسیده بودند. آموزه های ایشان، اما این گفته قطعا مردود است، زیرا ما در تاریخ پیامبر هنوز زنده است، بحث مقام صحابه مطرح می شود و مردم ادعای نبوت می کنند و عده ای دیگر به او ایمان می آورند. موضوع خلافت بعد از پیامبر نیز نشان می دهد که بلوغ حاصل نشده و راه همواری برای راه راست پیامبر از طریق امامت علی و اولاد او وجود ندارد که همگی مورد تایید و تایید پیامبر بوده است. .

وی با بیان اینکه قرآن دارای زبان نمادینی است که اغلب از این زبان استفاده می کند، به آیه 17 سوره حدید اشاره کرد و گفت: خداوند در این آیه می فرماید; «کسی که می داند خداوند زمین را پس از مرگ زنده می کند». آنها می دانند که خداوند زمین را پس از مرگ زنده می کند. برخی معتقدند که این آیه ناظر به باران است، اما آیه به معنای مشکلات دیگری است که نیازی به نوشتن روی پاکت نیست. اگر قرآن به معنای آب باران است، به صراحت می گفت مطر (باران) اما این را نگفته است. امام کاظم علیه السلام به صراحت می فرماید منظور از این آیه این نیست که خداوند زمین تشنه را با باران زنده می کند، بلکه خداوند انسان هایی را می آورد که عدالت را زنده می کنند و در نتیجه عدالت زمین زنده می شود. وی همچنین گفت: بدانید که انجام احکام خداوند در زمین از 40 روز باران سودمندتر است چرا که با اجرای احکام الهی ریشه فساد و دزدی و شرع از زمین قطع می شود.

امام باقر علیه السلام نیز می فرماید: خداوند به وسیله قائم ما زمین را زنده کرد، زیرا زمین به خاطر کفر اهل زمین مرد. همچنین ابن عباس بزرگ ترین شاگرد امیرالمؤمنین علیه السلام در تفسیر خود می گوید: «معنای این آیه این است که زمین مرده است زیرا اهل زمین ستم کردند». او بر این باور است که عدالت و بخشش دلیل زندگی است. از زمین

2323

دکمه بازگشت به بالا