احیای اصالت وجودی زن در سایه انقلاب اسلامی – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری آنلاین – گروه استان ها: انقلاب اسلامی ایران در شرایطی به وقوع پیوست که جهان در یک دوقطبی مطلق با چارچوب های مشخص و مدون قرار داشت و جهان در وضعیتی متفاوت از همان دیدگاه های غرب یا شرق. شرقی او آن را به عنوان شکل جدیدی از حکومت تصور نمی کرد.

در چنین شرایطی انقلاب اسلامی ایران به وقوع پیوست که نه تنها مبانی متفاوتی را در حکومت داری نشان داد، بلکه در ابعاد مختلف زندگی و سبک زندگی و نیز رویکردها و دیدگاه های متفاوتی به فطرت انسان ها داشت.

یکی از نقاط درخشان آرمان های انقلاب که آن را از همه انقلاب های گذشته متمایز می کند، جایگاه زن و بنیان خانواده در جامعه ایرانی و اسلامی است که در میزگرد خبرگزاری آنلاین به آن پرداخته ایم.

انقلاب اسلامی موفق شده است در حوزه زن و خانواده حکم الهی را رقم بزند

طاهره عظیمیان در خصوص جایگاه زن در جوامع، ادیان و دوره های مختلف گفت: در مدارس دینی یهودی و مسیحی در چند بخش به موضوع زن و جایگاه پرداخته شده است. ، و در این موضوع آنقدر دور شدند که پدر و برادر زن بعد از ازدواج محارم محسوب نمی شدند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در مسیحیت، زن به عنوان جنس دوم و همچنین عامل گناه و شر معرفی می شد و به همین دلیل، اولیای مسیحی تجرد را برای دوری از زنان برگزیدند; این دیدگاه را می توان جز برای مدتی محدود در دیدگاه اندیشمندان بزرگ یونان، روم، هند، مصر و حتی ایران مشاهده کرد.

گفت: نگاه زن به زن متفاوت است، در اسلام انسان ها همان روح هستند فریده شده اند و در بسیاری از آیات زن کرامت و ارزش است، نسل اهل بیت از فرزندان دختر پیامبر است و ارزشهای واقعی آنها از جنسیت دور است.

عظیمیان با اشاره به دیدگاه ائمه انقلاب در مورد مسئله زن توضیح می دهد: امام خمینی (ره) زن را یکی از پایه های اصلی نهضت که زمینه ساز سعادت و شقاوت جامعه شد، جایگاهی می دانستند. زنان به گونه ای طراحی شده اند که منصف و نابرابر باشند زن نرم است و کارش نرم افزاری است، همانطور که در اسلام به او کار نرمی مانند تربیت سپرده شده است.

او با استناد به دیدگاه‌های غربی در مورد مسائل زنان، می‌گوید: «تا انقلاب صنعتی، زنان غربی جامعه نوع دومی بودند که هیچ فعالیتی در بیرون از خانه نداشتند و پس از انقلاب صنعتی، زنان از خانه به کارخانه‌ها آورده می‌شدند و دوباره نقش‌آفرینی می‌کردند. برای مردم عالی در نظر گرفته نمی شد.

تبدیل اصالت وجودی زن به سایه انقلاب اسلامی

این استاد دانشگاه تصریح کرد: آیا باید نگاه کنیم که به عنوان زن چه می بینیم و روند حضور در جامعه تا چه اندازه در نگاه انقلاب اسلامی تلقی شده است؟ قبل از انقلاب اسلامی موضوع حضور زنان در فعالیت‌های مختلف کم‌اهمیت بود، تعداد آنها با یکدیگر مقایسه می‌شد و این رویه بود، اما از نظر انقلاب اسلامی حضور اجتماعی زنان تنها به معنای کار در بیرون نبود. در خانه، زنان در خارج از خانه کار می کنند، آنها نیز فعال هستند، اما این نه تنها مفهوم حضور اجتماعی است، بلکه یک موضوع فرهنگی بیش از هر زمان دیگری در این زمینه، که هر جا لازم باشد، مهم تلقی می شود.

عظیمیان گفت: در اسلام خداوند به زن جایگاه ارزشمندی داده است و وقتی از جمهوری اسلامی مقید به اسلام صحبت می کنیم، بدیهی است که حدود فرمان الهی باید جاری شود و این روند تا 40 سال ادامه دارد. سال‌ها پس از انقلاب». قطار آرمان های انقلاب هرگز به بیراهه نرفت و زنان در کنار زندگی پاک پرچم ملی را در عرصه های مختلف از جمله علمی و ورزشی در سراسر جهان و در بلندترین قله ها بر دوش کشیدند. عیب غیر قابل انکار است، انقلاب باید در این زمینه بالاتر باشد و حرکت قطار انقلابی باید سریعتر باشد.

وی همچنین به محوریت خانواده در برنامه ها و قانون گذاری های ملی اشاره کرد و گفت: محوریت خانواده در برنامه اجرایی دولت تاثیرگذار است. نیازهای خانواده نیازهای طبیعی است و اگرچه دشمن همواره سعی در تخریب این نهاد دارد، اما تقریباً به همان اندازه سالم که نهاد خانواده در غرب در ایران اسلامی می بینیم، قطعاً به این معنا نیست که این نهاد نیازی به مراقبت ندارد، بلکه باید به خانواده به عنوان سلول اصلی جامعه و برنامه ریزی برای سلامتی خود توجه ویژه داشته باشد.

اصالت وجودی زن پس از انقلاب اسلامی احیا شد

محدثه اخوان قدس به زنان قبل و بعد از انقلاب نگاه کرد و گفت: قبل از انقلاب به ویژه در دوران فراه. دیبا بحث برابری جنسیتی در دولت مطرح است، اما عدالت جنسیتی رعایت نمی شود و حقوق مساوی است، اما در اسلام وقتی زن و مرد با هم فرق دارند، حقوق و تکالیف آنها نیز متفاوت است.

کارشناسان زنان و این مطالعه خانواده بیان کردند: انقلاب اسلامی در خدمات تعالی زنان، مسائل جنسیتی را در نظر گرفت، فاقد نگاه جنسیتی به زنان بود، همچنین مسائلی از جمله تعداد وزیران زن، تعداد زنان در مجلس و معیارهای مطلق را رعایت کرد. . بعد از انقلاب هم افزایش داشته ایم، مثلاً تعداد زنان ثبت نام شده، تعداد ورزشکاران المپیک، تعداد اساتید زن و تعداد اعضای هیأت علمی زنان و همچنین سرانه سواد زنان قبل و بعد. انقلابی که بعد از انقلاب به یک دغدغه تبدیل شد. .

موضع ما در قبال زنان و خانواده، تدافعی و تهاجمی نیست، اما در مورد زنان و خانواده، مدیون غرب هستیم و سعی کرده ایم اصالت وجودی زن را به او بازگردانیم.

وی ادامه داد: امام خمینی (ره) فرمودند که زنان در فهم ما پیشروان پیشرفت در یک نظام تمدنی هستند که رهبران این نظام تمدنی زنان هستند و این کلمه ارزش زیادی دارد زیرا همیشه زن وجود دارد. فتنه در حوادث بزرگ و یا اندیشه زنانه و حمایت زنانه.

اخوان قدس گفت: پس از ورود فرح به خاندان پهلوی، شاهد تغییراتی از جمله ظهور مجلات مخصوص زنان و … مواردی از این دست بودیم که فعالیت های تبلیغی بود. دور از آن تعالی خواهد بود و عموماً نگاه ابزاری به مردم وجود دارد و اگر صحبت از تعالی باشد در اختیار قشر محدودی از جامعه قرار می گیرد.

این کارشناس توضیح می دهد: امروز برای ما مهم است که برای زنان جایگاهی در نظر بگیریم، اما تعداد و کمیت باعث افتخار ما نیست و در نگاه پس از انقلاب، زن دو نقش مهم دارد، نقش اصلی در خانواده و نقش اصلی. نقش اجتماعی.” و در جایی که نقش مهم خانواده مخرب نباشد، شاهد حضور اجتماعی و اعمال ولایتمداری نیز هستیم، مانند امام زهرا(س)، حضرت زینب(س) و… که برای ما الگو هستند.

وی گفت: بعد از انقلاب و در زمان حکومت‌های مختلف، ممکن است دیدگاه‌ها نسبت به وضعیت اجتماعی زنان دچار نوسان شود و اساساً دیدگاه‌های دولت در مورد مسائل زنان و خانواده در دستورات اجرایی تأثیرگذار است؛ او می‌گوید منظور ما الگوهای زنان غربی نیست. و همچنین دیدگاه زنان شرقی.

تبدیل اصالت وجودی زن به سایه انقلاب اسلامی

این کارشناس حوزه مطالعات زنان و خانواده تصریح می کند: بعد از انقلاب بزرگ دنیا، رهبرانقلاب مسیر تفکر را تعیین کردند و ما نیز راهبرد روحانیون انقلاب را در انقلاب خود داریم. ، خط فکری ائمه صحیح است. انقلاب در این بحث، به ویژه در مورد زنان، ممکن است در سریع ترین یا کندترین نقطه حرکت کند.

وی افزود: ما از مسیر اصلی برای دیدن زنان و خانواده خارج نمی‌شویم، هرچند در برخی از دولت‌ها از سوی جامعه جهانی تحت فشار بوده‌ایم و به عنوان مثال در سند 2030 یا کنوانسیون رفع تبعیض دیده می‌شود. آموزش شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای اجتماعی زنان.

اخوان قدس تصریح کرد: همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند موضع ما در مسائل زنان و خانواده تدافعی و تهاجمی نیست، اما در مسائل زنان و خانواده مدیون غرب هستیم و سعی کرده ایم اصالت را به جامعه بازگردانیم. زنان.”

وی ادامه داد: خلاءهای قانونی زیادی در مسائل زنان و خانواده وجود دارد که تلاش می شود این خلاءها پر شود و قوانینی وضع شود که علاوه بر حفظ خانواده در درازمدت، آسیبی به کانون خانواده وارد نکند. متحرک و پویا است.

این کارشناس زن و خانواده درباره جایگاه خانواده در جامعه اسلامی توضیح می دهد: گرایش فطری به خانواده در همه انسان ها وجود دارد و در غرب سعی می کنند طبیعت را به خاطر هجمه ها بیدار نکنند، اما در کشور ما به دلیل قوی بودن تلاش می کنند. باورها این افراد طبیعی بیدار شده اند و مشکل دارند شاید این پیروز مردم باشد، اما باید بررسی کرد که انقلاب اسلامی برای حفظ این برنده چه کرد؟ با توجه به اینکه تمام هجمه های دشمن در جهت بیدار نکردن این فطرت و ورود به نظام انقلاب اسلامی در این امر باید آن چیزی باشد که دمیده شود تا نهاد خانواده در میان این هجمه ها آسیب نبیند. .

اخوان قدس گفت: در نگاه اسلام و غرب به خانواده تفاوت زیادی وجود دارد؛ غرب خانواده را یک نظام اجتماعی می داند اما اسلام خانواده را خانواده و نظام اجتماعی را یک نظام اجتماعی می داند. و این دو ایدئولوژی متفاوت هستند، به دلیل اصل خانواده دوستی و مهرورزی اصول اولیه است. اما در نظام اجتماعی عدالت اصول اساسی است. ما برای مدت طولانی عدالت می گیریم اما در نظام اجتماعی دوستی و دلسوزی با عدالت و این تفاوت یک نگاه طبیعی به انسان و بحمدالله علیه اسلام و انقلاب است. در کشور ما پایه هایی وجود دارد.

دکمه بازگشت به بالا