مطالب عمومی

آمریکا: از پروژه خط لوله گاز پاکستان- ایران حمایت نمی‌کنیم

آمریکا: ما از پروژه خط لوله گاز پاکستان به ایران حمایت نمی کنیم

همزمان اسلام آباد در تلاش است تا از تحریم های آمریکا برای تکمیل پروژه خط لوله گاز ایران معافیت بگیرد، دولت واشنگتن می گوید که کشورهای دیگر هزینه تجارت با تهران را از طریق تحریم پرداخت کرده اند.

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری آنا، «متیو میلر» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به این پرسش که «پاکستان در حال رایزنی با نهادهای قانونی برای بررسی امکان اخذ معافیت در خصوص انتقال خطوط لوله گاز با ایران است. ” آیا آمریکا در این مورد استثناء می کند»؛ وی گفت: در مورد هیچ اقدامی پیش از موعد صحبت نمی کنم.

میلر در عین حال گفت: اما ما همیشه به همه یادآوری می کنیم که تجارت با ایران خطر تحریم را به دنبال دارد و به همه توصیه می کنیم این موضوع را با دقت بررسی کنند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز گفت: ما از ادامه این پروژه خط لوله حمایت نمی کنیم.

مصدق مالک وزیر نفت پاکستان در عین حال بر درخواست این کشور از آمریکا برای دریافت لغو تحریم ها تاکید کرد و افزود: موضع اسلام آباد روشن است و ما نه تنها تمایل خود را برای پروژه انتقال گاز از جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده ایم. اما ما به این پروژه نیاز داریم.”

وی در گفتگو با شبکه «جیو نیوز» پاکستان درباره مسائل مربوط به خط لوله گاز ایران به پاکستان گفت: ما صمیمانه برای پیشبرد این پروژه تلاش می کنیم و بارها این تعهد را به برادران ایرانی خود رسانده ایم.

ملک در پاسخ به سنگ اندازی آمریکا در اجرای پروژه مشترک گازی با ایران گفت: قطعا پاکستان به ارتباط خود با طرف آمریکایی در خصوص معافیت تحریمی ایران ادامه خواهد داد.

وزیر نفت پاکستان افزود: همانطور که عراق، ترکیه یا جمهوری آذربایجان می توانند از رفع تحریم ها بهره مند شوند، پاکستان نیز باید از این امتیاز برای اجرای خط لوله گاز ایران بهره مند شود.

وی افزود: از نظر وی تحریم های آمریکا در پاکستان به 5 روش از جمله تبادل ارز با ایران، همکاری با شرکت های بزرگ مرتبط با صادرات گاز ایران و اتصال مستقیم به زیرساخت های گازی این کشور قابل اجرا است. بنابراین اسلام آباد با طرف ایرانی در تماس است تا دریابند چگونه می توانند گاز ایران را بدون تحریم به پاکستان وارد کنند.

وزیر نفت پاکستان در پایان تاکید کرد: ما همیشه تلاش می‌کنیم از تحریم‌های آمریکا معافیت بگیریم و در عین حال به کشور خواهرمان ایران اطمینان می‌دهیم که اسلام‌آباد به پروژه گاز متعهد است و می‌خواهد در آن سرمایه‌گذاری کند. “

دکمه بازگشت به بالا