اقتصادی

چراغ سبز اسلام‌آباد به ساخت خط لوله گاز ایران-پاکستان

پس از حدود یک دهه تاخیر، کمیته امور انرژی کابینه موقت پاکستان روز جمعه کار بر روی فاز اول خط لوله گاز ایران-پاکستان برای تقویت امنیت انرژی این کشور را تصویب کرد.

به گزارش میجیک، وزارت نیرو پاکستان با صدور بیانیه ای اعلام کرد که خلاصه خط لوله گاز ایران به پاکستان توسط این واحد نفتی در جلسه امروز شورای دولت مورد بررسی قرار گرفت.

در این بیانیه، کمیته امور انرژی کابینه موقت، توصیه‌های کمیته نظارت وزیران برای این پروژه را که توسط انورالحق کاکار، نخست‌وزیر موقت در سپتامبر 2023 تشکیل شده بود، تأیید کرد.

این کمیته آغاز ساخت 80 کیلومتر بخش خط لوله در پاکستان (از مرز پاکستان تا گوادر در مرحله اول) را توصیه کرد.

به گزارش پاکستان نیوز، در این اطلاعیه آمده است: این پروژه توسط شرکت «سیستم گاز بین دولتی» و بر اساس قانون توقف توسعه زیرساخت های گازی تامین مالی می شود.

وزارت انرژی پاکستان اعلام کرد که تمامی ادارات ذیربط برای اجرای این پروژه برای اطمینان از تامین گاز مردم پاکستان و تامین نیازهای روزافزون انرژی این کشور چراغ سبز نشان داده اند.

این وزارت افزود که این پروژه نه تنها امنیت انرژی پاکستان را تقویت می کند، بلکه اعتماد صنعت داخلی را افزایش می دهد که با افزایش عرضه گاز محقق خواهد شد. همچنین به فعالیت های اقتصادی در بلوچستان سرعت بخشیده و به توسعه اقتصادی پاکستان کمک خواهد کرد.

این پروژه از سال 2014 به تعویق افتاده است. ایران در ژانویه سومین اخطاریه ای را به اسلام آباد صادر کرد و اعلام کرد که قصد دارد به دلیل عدم ساخت این خط لوله به عنوان بخشی از پروژه خط لوله گاز ایران و پاکستان به دادگاه بین المللی داوری مراجعه کند.

به گزارش روزنامه نیوز، پاکستان اعلام کرد که به دلیل تحریم های آمریکا علیه ایران نمی تواند این پروژه را در میدان اجرا کند اما مقامات تهران هرگز این دیدگاه را نپذیرفتند و تحریم های آمریکا را دلیل درستی دانستند. عراق و ترکیه مدت‌هاست که از گاز ایران استفاده می‌کنند و از تحریم‌های آمریکا معاف شده‌اند.

اما با توجه به اینکه پاکستان قصد اجرای این پروژه را دارد، ایران مهلت 180 روزه را تا سپتامبر 2024 برای پاکستان تمدید کرده است.

انتهای پیام

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد هستم. به شما اطلاعات و نظراتی را ارائه می‌دهم که با کیفیت و قابل اطمینان هستند تا شما بتوانید در مسائل اقتصادی بهترین تصمیمات را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا