اقتصادی

صادرات نفت آمریکا به اروپا رکورد زد

صادرات نفت خام آمریکا به اروپا در این ماه به دلیل افزایش اختلاف قیمت با شاخص‌های جهانی و تقاضای ضعیف‌تر از سوی پالایشگاه‌های آمریکایی به طور میانگین به ۲.۱ میلیون بشکه در روز رسید.

به گزارش میجیک، صادرات بالای اروپا و چین در این ماه نشان دهنده رشد جایگاه آمریکا در تجارت نفت خام و تثبیت نقش این کشور به عنوان تامین کننده انرژی اروپا پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین است.

یخ زدگی در تعطیلات سال نو، فعالیت ده‌ها پالایشگاه آمریکایی را مختل کرد، مدت زمان تعمیرات برنامه‌ریزی شده تأسیسات را افزایش داد و تقاضای نفت خام را کاهش داد و شکاف بین قیمت‌های نفت آمریکا و نفت خام برنت را افزایش داد.

کاهش سرعت پالایش بر قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) تأثیر گذاشت، در حالی که قیمت نفت برنت به دلیل عرضه محدود نفت روسیه و همچنین مشکلات در عرضه نفت از میدان نروژی یوهان سوردروپ تقویت شد.

اختلاف قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت و برنت در پایان ژانویه به بیش از هفت دلار رسید که بیشترین اختلاف قیمت از ابتدای سال جاری تاکنون است و موجی از توافقات برای خرید نفت ارزان آمریکا برای خریداران خارجی را به همراه داشت.

به گفته شرکت تحلیل داده کپلر، حجم نفت خام به اروپا بارگیری شده در کشتی‌های بسیار بزرگ (VLCC) که معمولاً حدود دو میلیون بشکه نفت را حمل می‌کنند، در این ماه به بالاترین حد خود خواهد رسید.

تقاضای صادراتی از قیمت برخی از نفت خام آمریکا حمایت کرده است. میانگین قیمت وست تگزاس اینترمدیت میدلند، از ابتدای سال جاری، حدود 50 درصد نسبت به سه ماهه قبل رشد داشته است و وست تگزاس اینترمدیت در شرق هیوستون حدود 30 درصد رشد داشته است.

به گفته تحلیلگران کپلر، صادرات نفت آمریکا در ماه های آینده و تا زمانی که اختلاف قیمت زیادی بین برنت و وست تگزاس اینترمدیت وجود داشته باشد، همچنان قوی خواهد بود.

به گزارش رویترز، از آنجایی که تقاضای داخلی در ماه های آینده با پایان فصل تعمیر و نگهداری پالایشگاه و شروع تعطیلات تابستانی افزایش می یابد، عرضه نیز افزایش خواهد یافت. تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا در حال افزایش عرضه هستند و دولت بایدن قرار است 26 میلیون بشکه نفت از ذخایر استراتژیک نفت مورد تایید کنگره آزاد کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا