اقتصادی

آبگیری ۲ سد در استان بوشهر با دستور رئیس جمهور آغاز شد

میجیک/ بوشر سدهای «باغان» و «آخوند» استان بوشهر با سرمایه گذاری 26 هزار و 800 میلیارد ریالی با حضور رئیس جمهور و وزیر نیرو از طریق ویدئو کنفرانس شستشو شد.

صبح امروز جمعه ۲۱ اسفندماه و در سفر رئیس جمهور به استان بوشهر، دو سد باغان جم و آخوند در شهرستان عسلویه پس از ارائه گزارش وزیر امور خارجه با دستور «آیت الله سید ابراهیم رئیسی» رسما آبگیری شد. انرژی. .

سد باغان یکی از پروژه های بزرگ آبی در جنوب استان بوشهر است که با مهار طغیان رودخانه باغان، منبع تامین آب شرب و صنعتی شهرستان جم و تامین آب کشاورزی شهرستان دشتی می باشد.

این سد بتنی غلتکی با حجم مخزن 32 میلیون متر مکعب است که آب آشامیدنی پایدار بیش از 17 هزار نفر از مردم ریز و انارستان شهرستان جم را تامین می کند.

از سوی دیگر با تامین آب مورد نیاز صنایع مستقر در منطقه به ویژه صنعت نفت و گاز که در حال حاضر از طریق آب های زیرزمینی انجام می شود، سفره های زیرزمینی دشت جم و ریز احیا می شود.

یکی دیگر از اهداف این پروژه تامین آب پایدار برای مردم پایین دست سد باغان است که در حال حاضر از طریق سیلابی فصلی و زهکشی خشک تامین می شود.

سد آخوند از دیگر پروژه هایی است که همزمان با سفر رئیس جمهور و وزیر نیرو به استان بوشهر افتتاح شد که با اعتباری بالغ بر 700 میلیارد ریال در اطراف روستای آخوند عسلویه احداث شد.

این سد از بتن سنگین ساخته شده و علاوه بر کنترل طغیان رودخانه آخوند، تامین آب شرب و کشاورزی منطقه را نیز بر عهده دارد.

طغیان های فصلی و مخرب رودخانه آخوند هر ساله خسارات زیادی به تاسیسات و تجهیزات زیرساختی و خطوط انتقال صنعت نفت و گاز شهرستان عسلویه وارد می کند.

سد آخوند با حجم بدنه 45 هزار متر مکعب و طول قله 113 متر ظرفیت ذخیره 2 میلیون متر مکعب آب را دارد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا