نحوه عایق کاری موتورخانه

عایق کاری موتورخانه به جهت صرفه جویی در مصرف انرژی ، جلوگیری از آسیب دیدن قطعات در اثر خورندگی و یا جلوگیری از نفوذ رطوبت و صدا مورد استفاده قرار می گیرد . عایق کاری در بسیاری از بخش ها مانند پنجره ،دیوارها ،درها و کف و سقف ، لوله انتقال وکانال های توزیع هوا انجام می پذیرد . این عمل موجب صرفه جویی در انرژی و کم شدن هزینه ها می شود . عايق بندی بخش های گرم يكي از به صرفه ترین راه های افزايش استفاده و کارایی از انرژي می باشد . درون تاسیسات و موتورخانه ها تجهیزات را در برابر تغییرات هوا و صدا بهینه سازی کرده که علاوه بر بهبود فرایند ، از صدای دستگاه ها جلوگیری خواهد کرد .

یکی از مهم ترین کار ها برای اجرای موتورخانه یا اجرای تاسیسات مکانیکی عمل بهینه سازی بوده که به سلامت تجهیزات کمک بسیاری خواهد کرد . در ادامه همراه تیم فنی و مهندسی باشید تا به بررسی تخصصی عایق کاری موتورخانه پرداخته و به صورت کامل با آن آشنا شویم . عایق کاری موتورخانه بهترین راهکار برای جلوگیری از هدررفت انرژی و حرارت توسط لوله ها و افزایش بازدهی موتورخانه است. معمولا داخل موتورخانه تاسیساتی قرار دارد که اگر این تجهیزات گرمایشی فاقد عایق بندی مناسب باشند انرژی زیادی اتلاف خواهد شد.

عایق کاری موتورخانه

بهینه سازی موتورخانه برای صدا ، موجب افزایش عملکرد و رفع صدای آزار دهنده دستگاه می شود که کیفیت و عملکرد را نیز افزایش می دهد. انجام عایق کاری صوتی و حرارتی و رطوبتی موتورخانه موجب افزایش مقاومت و استحکام می شود. پس از نصب و اجرا موتورخانه یا اجرا تاسیسات مکانیکی ، ضروری ترین کاری که باید انجام شود ، بهینه سازی و جلوگیری از هدر رفت انرژی می باشد .

علاوه بر جلوگیری از هدر رفت انرژی ، عایق کاری موتورخانه سبب شده تا به تجهیزات در سلامت کامل به سر برده و در برابر تغییرات دما و … فرسوده نشوند . در انجام بهینه سازی موتورخانه بهتر است به جنس آن توجه داشت . عایق بندی باید با توجه به نوع محیط و فضای موتورخانه بکار گرفته شود .

جنس عایق بندی

از رایج ترین عایق بند ها میتوان به پشم شیشه، پشم های معدنی، پشم سنگ وعایق های قالبی و پیش ساخته اشاره کرد. جهت داشتن یک عایق کاری با بازدهی بالا می توان عایق پلی یورتان ، الاستومتری ویا پشم سنگ استفاده کرد که مانع از هدر رفتن انرژی می شود . در نحوه کارکرد عایق کاری موتورخانه ، لوله ها جنس عایق باید کیفیت بالایی داشته باشد ممکن است به علت عدم عایق کاری صحیح یا عدم عایق کاری اتلاف انرژی گرمای و سرمایشی در ساختمان حتی تا ۹۰ درصد نیز پیش رود.

بر اساس تمام استانداردهای لازمه در زمینه تاسیسات مکانیکی عایقکاری موتورخانه، باید لوله‌ها را بر طبق هر نوع عایق‌بندی و استفاده از نوع موادی که با دما و شرایط کارکردی مورد نظر در محیط کاربری انتخاب و استفاده می‌شود، لحاظ کرد.

اگر ساختمان عایق ایجاد نشود خود موجب هزینه های بیشتری میشود عایق کاری درست واصولی موجب کم شدن هزینه های انرژی میگردد . لوله‌های موتورخانه را باید بر اساس نوع و کارکرد دما و شرایط مورد نیاز محیط انتخاب و استفاده کرد . عملکرد عایق حرارتی مانند پشم سنگ، پلی بورتان ، پلی استایرن ، الیاف مصنوعی و فوم‌ها باید با توجه به عایق‌کاری لوله‌های موتورخانه و بر پایه نو کاربری استفاده شود.

برخی کانال‌ها و لوله‌ها توکار می‌باشد عایق بندی درست این لوله ها باعث ذخیره انرژی در سیستم‌ گرمایشی، سرمایشی و تهویه می‌گردد در حقیقت عایق‌ بندی موتورخانه برای سیستم‌ گرمایشی باعث جلوگیری از هدر رفت گرما و دما می‌شود و در لوله‌های آب سرد نیز از یخ‌ زدگی آن‌ها جلوگیری میکند و از زنگ زدگی لوله های فلزی نیز پیشگیری میکند .

آموزش عایق بندی استاندارد موتورخانه

برای عایق کاری موتورخانه به صورت استاندارد ، ابتدا باید با اندازه گیری قطر لوله ها مقدار عایق مورد نیاز را تعیین کرد .

عایق به وسیله شیم مفتول نرم به دور لوله پیچیده شود در دورعایق نیز باید مقوا گذاشته شود و چسبانده شود این مقوا برای صاف بودن لوله استفاده میشود بعد از پلاستیک برای مقاوم کردن مقوا در برابر رطوبت استفاده می شود سپس پارچه باید به دور لوله پیچید شود معمولا اندازه پارچه باید حدود پنج سانتی متر بیشتر از لوله باشد .

مواد اولیه مانند مل در ظرف آبی ریخته می شود و حدود ده ساعت خیس می خورد ، بعد از آن حدود یک به شش چسب چوب به مل اضافه شده و مخلوط می کنند .

مواد را به پارچه زده و بر روی لوله نصب می کنند پس از خشک شدن مطابق با نوع لوله اب گرم و یا سرد رنگ روغن زده می شود و عایق‌ کاری موتورخانه تکمیل می شود. همچنین باید بررسی شود که آیا عايق کاری موتورخانه نياز به حفاظت در برابر هوا، مواد خورنده، آب و مواد شيميايی دارد یا خیر .

عايق­ ها براساس نحوه کار و جنس‌شان به انواع هدايت حرارتی ، تشعشعی ، رطوبتی ، صدا تقسیم می شوند و براساس نوع جنس دو دسته فوم های الی و غیر الی تقسیم می شوند فوم های الی همانند فنولیک پلی ­استایرن ، پلی­ یورتان ، پلی­ اتیلن هستند و فوم های غیر عالی همانند پشم سنگ، پشم شیشه، پشم، فوم شیشه، سیلیکات کلسیم، پشم سرامیک، ورمیکولیت هستند .

دسته بندی سیستم های عایق بندی

سيستم­هايی كه عايق بندی یا عایق کاری موتورخانه می شوند سه دسته دمايي دارند:

  1. دماي منفی مانند سيستم­های آب سرد يا يخ و سيستم­هاي صنعتي سرد کننده وخنک کننده ها
  2. دمايی معمولی و متوسط مانند لوله بخار، لوله­ كشي و كوره­ ها، دوکش­ ها
  3. دماهايی بالا مانند كوره ذوب­ آهن، سيستم­ هاي هواكش لوله­ كشي ،دستگاه­ هاي توليد برق و توربين­ ها

در عايق بندی مناسب لوله ها عوامل زیادی از جمله ضریب تابش سطح ، ضریب انتقال حرارت ،مقاومت در مقابل بخار و ضخامت عایق و چگالی همینطور مقدار رطوبت محيط، مقدار و فضاي باز بين عايق­ ها دخالت دارند .

در عايق حرارتی پشم معدنی ، پشم شیشه و پشم سنگ و عايق های پيش ساخته استفاده میشود و در عايق­ كاري­ حرارتی بیشتر از پشم شیشه استفاده می شود .

در صنعت نیز از عایق بندی الاستومتری، فوم­های پلی­ یورتان، پشم سنگ بطور گسترده استفاده می شود .

چگونگی عملکرد عایق کاری موتورخانه

یک درجه یا ترموستات داخل موتورخانه است . اگر آبی که داخل سیستم موتورخانه جریان دارد، دیرتر از انرژی گرمایشی حاصل از عملکرد موتورخانه و سوخت مصرفی آن ترموستات عمل کند. موتورخانه شما به شکل بهینه کار می کند. درواقع این امر تا حد زیادی از مصرف انرژی جلوگیری می کند و بازدهی موتورخانه را ارتقا می بخشد.

اهمیت عایق کاری موتورخانه

بایستی کلیه لوله ها و مخازن اتصالات حرارتی و برودتی منبع آبگرم دوجداره و کویل دار موتورخانه ها بایستی عایق کاری شود.

لازم است برای جلوگیری از هزینه های اضافی نوسازی موتورخانه شوفاژ و تعمیرات موتورخانه کلیه تجهیزات موتورخانه عایق کاری شوند. این کار مصرف انرژی را هم کاهش می دهد و مانع از هدررفت انرژی نیز می شود. از همه مهم تری عدم عایق کاری موتورخانه شوفاژ هزینه های هنگفتی را بر دوش ساکنین ساختمان می گذارد.

منبع : youtube

دکمه بازگشت به بالا