مقایسه پژو 405 و پژو پارس

مقایسه پژو پارس با پژو 405 SLX

پژو پارس یا پرشیا، یک خودرو ایرانی-فرانسوی است که طراحی بخشی از آن به وسیله مهندسین ایرانی صورت گرفته هرچند که شباهت آن با پژو 406 غیر قابل انکار است. پژو 406 همان خودرویی است که در سری فیلم های تاکسی مورد استفاده قرار گرفت و آنقدر عملکرد خوبی داشت که به یکی از پرفروش ترین محصولات تاریخ پژو تبدیل شد.

این طراحی در ایران هم جواب داد و مشتریان ایرانی استقبال بسیار خوبی از پژو پارس داشتند. طراحی پارس در سال های ابتدایی طوری بود که بیشتر خریداران خودرو از جمله جوانان و حتی افراد مسن و نیز خانواده ها آن را می پسندیدند و به همین دلیل فروش بسیار خوبی را تجربه کرد. البته همچنان هم پرشیا در میان خودروهای ایرانی موجود، وضعیت نسبتا خوبی دارد اما دیگر فروش اقساطی شاهین و محبوبیت سابق را به دست نخواهد آورد.

پژو پارس طراحی خوب و قابل قبولی دارد و هنوز هم بسیاری از مشتریان، آن را از بهترین گزینه ها می دانند ولی بهتر بود که ایران خودرو پس از گذشت چندین سال از تولید آن، فکری برای به روز رسانی آن می کرد. پارس در طول سالیان گذشته با همین طراحی به تولید رسیده تغییری در آن به وجود نیامده است. تنها تغییر اعمال شده، استفاده از رینگ به جای قالپاق آن هم تنها در برخی مدل ها بوده.

اما طراحی کابین پژو پارس تغییرات بزرگتری را به خود دیده و از آن طراحی ابتدایی خبری نیست. البته نه اینکه بهتر شده باشد؛ بلکه تنها تغییر کرده است. به نوعی ایران خودرو سعی کرده تا کابین را به روز کند و آن را شبیه به سایر محصولات خود کرده است. در مجموع در کابین پژو پارس و پژو 405 تفاوت زیادی دیده نمی شود و از نظر طراحی و راحتی هر دو وضعیت مشابهی دارند.

طراحی:

فکر نمی کنم طراحی این سه خودرو برای کسی جدید و ناشناخته باشد. ازاین رو بخش طراحی این مقاله را در چند جمله خلاصه و زود تر به سراغ تجربه رانندگی می رویم.

طراحی هر سه خودرو به حدود 2 دهه قبل برمی گردد. البته در طول این سال ها ایران خودرو تغییراتی همچون تغییر گرافیک داخلی چراغ ها و فرم سپر ها انجام داده اما طرح کلی مربوط به همان دو دهه قبل است.

به نظر می رسد بین این سه خودرو، قدیمی ترین طراحی را سمند دارد. سمند از روبه رو شبیه به پیرمردی کسل و بی حوصله می ماند که نه خوشحال است نه خشمگین و تنها حالت چهره اش خنثی است!

اما اوضاع در 405SLX کمی بهتر است. بااینکه 405SLX از همان طرح 405 معمولی استفاده می کند؛ اضافه شدن چند فلاپ پلاستیکی و تغییر گرافیک داخلی چراغ ها موجب شده تا طراحی 405SLX کمی جذاب تر و پویا تر از سمند و یا 405 معمولی باشد. یکی از نکاتی که طراحی 405SLX را نسبت به دو خودروی دیگر متمایز می کند، ارتفاع نسبتاً زیاد شاسی (به خصوص در قسمت عقب) از سطح زمین است. حتی ارتفاع 405SLX از بسیاری خودروهای کراس اوور چینی امروزی هم بلند تر است.

در بین این سه خودرو، پژو پارس بهترین طراحی را دارد. طراحی پژو پارس از سمند و 405 کمی خشن تر، جذاب و جوان پسند تر است.

کابین:

در بین این سه خودرو، باز هم طراحی کابین سمند از همه قدیمی تر است. درواقع طراحی کابین سمند برخلاف 405 و پارس، از روز اول تا به امروز تغییر بسیار کمی را داشته. رتبه دوم طراحی کابین به 405SLX می رسد. این طراحی که در سال 93 بر روی پارس و 405 قرار گرفت، طرحی نسبتاً زیبا و به روز است که تلفیقی از چرم، پلاستیک خشک و طرح چوب است (البته در 405 این طرح چوب وجود ندارد) و برخلاف خودرو های داخلی دیگر، داشبورد و رودری های چند رنگ دارد و فقط از یک رنگ استفاده نشده.

دکمه بازگشت به بالا