لاستیک ماشین پهن‌تر باشد بهتر است؟

به گزارش میجیک، نگرانی هایی در مورد انتخاب لاستیک های جدید برای خودروهای سواری و SUV وجود دارد، اما یکی از مهم ترین موارد سایز لاستیک است. در واقع، لاستیک های انتخاب شده باید مطابق با توصیه های سازنده خودرو با رینگ ها مطابقت داشته باشند. اما اندازه لاستیک مناسب برای ماشین شما چیست و آیا انتخاب لاستیک های پهن یا باریک تفاوت زیادی ایجاد می کند؟ قبل از ورود به جزئیات لاستیک های پهن و باریک، بهتر است اطلاعات مهمی در مورد ابعاد و اندازه لاستیک ها بیان شود.

آیا بهتر است لاستیک خودرو پهن تر باشد؟

به گزارش پدال، معمولاً اندازه لاستیک روی دیوار حک می شود. به عنوان مثال، در لاستیک P205 / 55R16 حرف P مخفف خودروهای سواری است، عدد 205 عرض لاستیک را بر حسب میلی متر و عدد 55 ارتفاع دیوار را بر اساس درصد عرض نشان می دهد. بنابراین، 55 درصد از عرض یک تایر 205 میلی متری برابر با 112.75 میلی متر خواهد بود. حرف R مخفف شعاعی، نوعی ساختار تایر است و عدد 16 نشان دهنده قطر رینگ است. اندازه لاستیک معمولاً بر حسب میلی متر بیان می شود. برخی از لاستیک‌های بزرگ‌تر برای وسایل نقلیه مانند SUV و کامیون‌های پیکاپ بر حسب اینچ مشخص می‌شوند. به عنوان مثال، فورد F-150 Raptor R از لاستیک های 37-12.5R17LT استفاده می کند که نشان دهنده قطر تایر 37 اینچ، عرض 12.5 اینچ و رینگ 17 اینچ است. حرف R مخفف شعاعی و LT ​​مخفف پیکاپ سبک است. حال که با این اطلاعات آشنا شدیم بهتر است به موضوع اصلی یعنی مقایسه لاستیک های پهن و باریک بپردازیم.

هرچه لاستیک پهن تر باشد، تماس سطح با زمین بیشتر می شود و این تأثیر مستقیمی بر دینامیک رانندگی دارد. سطح تماس، همانطور که نشان داده شده است، بخشی از تایر است که با جاده ارتباط برقرار می کند. اگر همه عوامل دیگر برابر باشند، لاستیک‌هایی با سطح تماس بیشتر می‌توانند فاصله توقف را کوتاه‌تر کنند و خودرو را سریع‌تر متوقف کنند. این برای ایمنی، به ویژه در سناریوهای رانندگی عملکرد مهم است. اگر می خواهید چند متر قبل از یک مانع توقف کنید، لاستیک های پهن تر می توانند گزینه مفیدی باشند.

لاستیک‌های پهن‌تر نیز هندلینگ خودرو را بهبود می‌بخشند و هنگام عبور از پیچ‌ها با سرعت بالا، چسبندگی خودرو را افزایش می‌دهند. البته سایر سطوح تماس نیز می توانند نقاط ضعف خاصی داشته باشند. این لاستیک ها باعث افزایش فشار روی سیستم فرمان و از طرفی افزایش مصرف سوخت خودرو می شود. علاوه بر این، لاستیک بیشتر، شتاب خودرو کمتر و صدای داخل کابین بیشتر می شود. بنابراین هنگام انتخاب لاستیک های جدید باید این عوامل را در نظر بگیرید.

اما لاستیک های باریک تر به طور کلی برعکس لاستیک های پهن هستند. با سطح تماس کمتر و مقاومت غلتشی، لاستیک های باریک تر باعث مصرف سوخت کمتر می شود. این موضوع معمولاً در خودروهای اقتصادی که به دنبال استفاده کمتر هستند اهمیت بیشتری دارد. بنابراین اگر خودروی جمع و جور دارید و خواهان بهترین مصرف سوخت هستید، بهتر است تایرهایی با عرض کم انتخاب کنید. همچنین هنگام استفاده از لاستیک‌های باریک، ماشین سریع‌تر هدایت می‌شود و ماشین چابک‌تر به نظر می‌رسد. البته این تایر نقاط ضعفی هم دارد. اگر همه عوامل دیگر برابر باشند، لاستیک‌های باریک احتمالاً فاصله توقف را افزایش می‌دهند. به علاوه این لاستیک ها هندلینگ خودرو را به خصوص در مانورهای سنگین کاهش می دهند و خودروهای اسپرت نباید از آن ها استفاده کنند. از طرفی میزان باری که یک تایر باریکتر می تواند تحمل کند کمتر است. برای برخی از خودروهای سنگین و وانت ها باید از لاستیک های بادوام تری استفاده کرد که وزن بیشتری را تحمل کنند، بنابراین در این مورد باید به دنبال لاستیک های پهن باشید.

آیا بهتر است لاستیک خودرو پهن تر باشد؟

سوالی که پیش می آید این است: کدام لاستیک برای ماشین شما مناسب است؟ سازندگان خودرو ابعاد و اندازه های مناسبی را برای هر خودرو در نظر گرفته اند، معمولاً برچسب هایی روی رکاب درها یا چسبانده شده به خودرو دارند. برای اطلاع از این موضوع می توانید دفترچه راهنمای خودرو خود را نیز بخوانید. آیا می توان از لاستیک های باریک تر یا پهن تر از توصیه های سازنده خودرو استفاده کرد؟ بله، اما تغییر نکات مثبت و منفی خودش را خواهد داشت. به احتمال زیاد با خرید لاستیک های پهن یا باریک، نیاز به تعویض رینگ ها نیز خواهید داشت و ممکن است سیستم تعلیق و ترمز را نیز تغییر دهید. از طرفی انتخاب لاستیک های پهن تر باعث ایجاد لاستیک هایی با گلگیر یا سپر می شود، بنابراین توصیه می کنیم هنگام خرید لاستیک های نو به توصیه های سازنده خودرو توجه کنید.

5858

دکمه بازگشت به بالا