ریزش قیمت نفت بالاخره به آخر رسید؟

قیمت نفت

اگرچه قیمت نفت در سه ماهه اول سال 2023 کاهش یافت، اما تحلیلگران و بانک های سرمایه گذاری همچنان قیمت های بالاتر را تا پایان سال جاری پیش بینی می کنند.

به گزارش میجیک، اگرچه قیمت نفت در هفته گذشته به کمترین میزان در 15 ماه گذشته رسید، اما تحلیلگران و بانک های سرمایه گذاری همچنان انتظار دارند که قیمت ها در اواخر سال جاری افزایش یابد زیرا تقاضا با شروع فصل رانندگی افزایش می یابد و عرضه نیز افزایش می یابد. تشدید محدودیت های تولید اوپک پلاس در نیمه دوم سال 2023 کاهش می یابد.

نگرانی ها در مورد تقاضای سوخت در مواجهه با رکود احتمالی و نگرانی های مجدد در مورد احتمال ورشکستگی بیشتر بانک ها، قیمت نفت را تا اواسط هفته گذشته به پایین ترین سطح خود از دسامبر 2021 رساند. در هفته منتهی به 5 می، نفت برای سومین هفته متوالی کاهش یافت که طولانی ترین کاهش هفتگی از نوامبر سال گذشته تاکنون است.

کاهش اخیر قیمت نفت

آمارهای بورس نشان می دهد که معامله گران و سفته بازان در هفته منتهی به دوم اردیبهشت به دلیل نگرانی از وضعیت اقتصاد و بخش بانکی از بازار نفت فرار کردند. به گفته تحلیلگران، کاهش تعداد قراردادها و کاهش نقدینگی در بازار، نوسانات قیمتی را شدیدتر می کند.

اوله هانسن، رئیس استراتژی کالا در ساکسو بانک، گفت: به دلیل سقوط زیاد در بازار انرژی، قرارداد خرید در معاملات آتی کالا در هفته گزارش گذشته سه بار کاهش یافت و به پایین‌ترین سطح از ژوئن 2020 رسید. بازار نفت شاهد بوده است که بحران بانکی و دور جدید کاهش تولید اوپک بر نوسانات افزوده و نگرانی‌ها در مورد تقاضا را تجدید کرده است.

افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی آمریکا در هفته گذشته و تشدید نگرانی ها در مورد رکود اقتصادی آتی، توجه فعالان بازار را دوباره به تصویر کلان اقتصادی معطوف کرده و از عوامل اساسی دور کرده است. اما به گفته تحلیلگران، عوامل بنیادی حاکی از محدودتر شدن عرضه در بازار نفت در نیمه دوم سال است و در صورت عدم رکود، قیمت نفت را به بالاتر از سطح فعلی که زیر کانال است، می رساند. از 70 دلار در هر بشکه

بانک ها تا پایان سال قیمت های بالاتری را پیش بینی می کنند

با وجود کاهش قیمت ها در هفته گذشته، گلدمن ساکس در آخر این هفته بار دیگر پیش بینی کرد که نفت برنت در دسامبر به 95 دلار در هر بشکه و 100 دلار در هر بشکه در سال آینده خواهد رسید. تحلیلگران گلدمن ساکس در یادداشتی نوشتند که همچنان انتظار داریم که برنت در ماه دسامبر به 95 دلار در هر بشکه و در آوریل 2024 به 100 دلار در هر بشکه افزایش یابد، زیرا انتظار داریم در نیمه دوم سال کسری بیشتری داشته باشیم. .

به گفته این بانک سرمایه گذاری، به نظر می رسد نگرانی ها در مورد تقاضای کوتاه مدت و مازاد عرضه زیاد، به ویژه پس از دور جدید کاهش تولید اوپک پلاس که از این ماه آغاز می شود، بسیار زیاد است.

گروه اوپک پلاس در اوایل آوریل با اعلام کاهش بیشتر تولید از ماه می تا دسامبر 2023 برای اطمینان از ثبات بازار، بازار نفت را غافلگیر کرد.

وزرای اوپک پلاس در 4 ژوئن دیدار خواهند کرد و گزارش ها حاکی از آن است که این نشست به صورت خصوصی برگزار خواهد شد. آخرین باری که وزرای اوپک پلاس به طور مستقیم در وین ملاقات کردند در اکتبر 2022 بود که این گروه کاهش تولید نفت را از نوامبر 2022 تا دسامبر 2023 اعلام کرد.

تحلیلگران کاهش بیشتر تولید اوپک پلاس را رد نمی کنند، اما این گروه همیشه وجود سطح قیمت مشخصی را رد کرده است.

با این حال، بر اساس آخرین برآوردهای صندوق بین المللی پول، قیمت نفت خام عربستان سعودی در سال جاری 80.90 دلار است که بیش از پنج برابر بیشتر از نرخ پیش بینی شده توسط وام دهنده در اکتبر گذشته است. قیمت نفتی که این کشور باید متعادل کند نشان می دهد که سعودی ها و همسایگان آنها در خلیج فارس احتمالاً خوشحال نخواهند شد اگر قیمت برای مدت طولانی در محدوده 70 دلار در هر بشکه باقی بماند.

در حالی که نفت در روز جمعه سومین کاهش هفتگی خود را در تجارت پیش می‌برد، وارن پترسون و اوا مانتی، استراتژیست‌های ING گفتند که احساسات منفی باقی مانده است که نشان‌دهنده کاهش بیشتر در کوتاه‌مدت است. با این حال، ما انتظار داریم که بازار از حمایت نزدیک به پایین ترین سطح در ماه مارس در حدود 70 دلار در هر بشکه برخوردار شود.

این بانک همچنان کمبود عرضه در بازار را در نیمه دوم سال جاری پیش بینی می کند. استراتژیست های ING می گویند: در حالی که جو بازار در حال حاضر منفی است، بازار بیش از حد فروش است و بازار در نیمه دوم سال 2023 با کمبود عرضه مواجه خواهد شد که قیمت ها را بالاتر خواهد برد.

به گفته اد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در OANDA، مگر اینکه تصویر اقتصاد کلان بدتر شود و تا زمانی که وال استریت معتقد باشد که فدرال رزرو تا پایان سال جاری نرخ بهره را کاهش خواهد داد، قیمت نفت می تواند تثبیت شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا