رشد ۲۰ درصدی صادرات غیرنفتی تعاون در سال گذشته

صادرات | صادرات غیرنفتی

معاون وزیر اقتصاد و دارایی از رشد 20 درصدی صادرات غیرنفتی تعاونی در سال 1401 خبر داد و گمرک ویژه و حداکثر استفاده از مسیرهای سبز را برای تسهیل صادرات تعاونی فراهم کرد.

به گزارش میجیک، محمدحسین رضانی فر، معاون وزیر اقتصاد و دارایی و رئیس کل گمرک ایران در نشست تخصصی راهبرد توسعه صادرات بخش تعاون، اظهار کرد: صادرات 1.5 میلیارد دلاری بخش تعاونی نسبت به سال گذشته کشور. صادرات 54 میلیارد دلاری که در سال 1401 اتفاق افتاد مهم است. درست است که 2.8 درصد صادرات است اما ویژگی هایی دارد.

وی ادامه داد: اولاً صادرات بخش تعاونی از تنوع خوب و قابل توجهی در زمینه های تبدیلی، کشاورزی، معدنی و صنایع فلزی برخوردار است. دوم، ثبات و ثبات بهتری نسبت به صادرات در سایر بخش ها دارد. در واقع با نوسانات نرخ ارز، اگرچه صادرات تعاونی کمتر از کل صادرات به نظر می رسد، اما ثبات بیشتری دارد و نکته سوم این است که توزیع جغرافیایی صادرات تعاونی متعادل تر از سایر بخش های اقتصادی است.

معاون وزیر اقتصاد و دارایی تصریح کرد: در حال حاضر 75 درصد صادرات غیرنفتی ما به 5 کشور چین، ترکیه، عراق، هند و امارات است. بسیار متنوع

وی از رشد 20 درصدی صادرات بخش تعاون در سال 1401 نسبت به سال 1400 خبر داد و گفت: این میزان صادرات دو برابر نرخ رشد صادرات غیرنفتی سایر بخش ها بوده است.

در ادامه این نشست تفاهم نامه همکاری دوجانبه بین وزارت کار و گمرک ایران به امضا رسید و رئیس کل گمرک ایران گفت: بر اساس این تفاهم نامه برخی از اطلاعات مورد نیاز معاونت همکاری تبادل خواهد شد. بر اساس ضوابط و مقررات خود تصمیم گرفتیم تا در فهرست فعالان اقتصادی مجاز، شرکت‌های تعاونی بزرگ را تسهیل کنیم که ممکن است تسهیلاتی برای تعاونی‌ها فراهم شود.

به گفته معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، در این تفاهم نامه تخصیص گمرکات ویژه و استفاده حداکثری از مسیرهای سبز برای تعاونی ها و توسعه صادرات پیش بینی شده است و امیدواریم با تفاهم نامه ای که امروز نهایی می شود، وظیفه تسهیل و ساده‌سازی فرآیندها و رویه‌های کسب‌وکار به‌گونه‌ای انجام می‌شود که بدانیم شاهد رشد بخش تعاونی در اقتصاد کلان خواهیم بود.
انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا