اقتصادی

بیش از ۴۵ درصد ارز صادرات غیرنفتی مربوط به پتروشیمی‌هاست

دبیرکل انجمن صنفی صنایع پتروشیمی گفت: بیش از 45 درصد ارز صادرات غیرنفتی مربوط به پتروشیمی است و مشکل مطرح شده در خصوص کاهش ارز این بخش غیرمنطقی است.

احمد مهدوی ابهری در گفت وگو با میجیک، با بیان اینکه ارز در صنعت پتروشیمی کاهش نیافته است، اظهار کرد: سه اتفاق در صنعت پتروشیمی در حال رخ دادن است. اول اینکه قیمت محصولات صادراتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته و همین امر باعث کاهش قیمت ارز شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه تعداد مشتریان در بورس کالا افزایش یافته و محصولات با 28 هزار و 500 ارز به فروش می رسد و خرید رقابتی وجود دارد، این اتفاق می افتد، در شرایط فعلی 30 درصد بیشتر محصولات پلیمری را در بورس کالا عرضه می کنیم. به همان دوره

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی با بیان اینکه نمی توان تصور کرد که این 30 درصد محصول نهایی و به دست مردم برسد، گفت: مشکل دیگر قطعی خوراک و گاز در فصل زمستان است که اثر آن اکنون است. قابل مشاهده، 2.5 میلیون تن صادرات صنعت پتروشیمی به دلیل کاهش گاز متانول و اوره کاهش یافته است که می تواند 700 میلیون دلار ارز برای کشور به ارمغان بیاورد.

مهدوی با بیان اینکه پتروشیمی به نیما آنچه صادر می کند و ارز می آورد می دهد و از طرف پتروشیمی کمبودی نداریم و اگر در فروردین ماه افت داشته باشیم به دلیل این سه مشکل است، تصریح کرد: می توانیم بفروشیم. همه محصولات در بورس کالا را تهیه می کنند، چون عرضه با ارز 28 هزار و 500 تومانی انجام می شود و کنترلی وجود ندارد، اکنون با چالش مواجه هستیم، اما آن طور که می خواهیم به آن توجه نمی شود. تبدیل شود.

وی با بیان اینکه این سه عامل منجر به کاهش 20 تا 25 درصدی عرضه ارز در فروردین ماه امسال نسبت به سال گذشته شد، گفت: پتروشیمی ها کار خود را انجام می دهند، میزان صادرات و ارز حاصل از صادرات مشخص است. سامانه نیما. . اعطا شده.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی با اشاره به نقش پتروشیمی ها در اقتصاد کشور گفت: 30 درصد بازار سرمایه مربوط به پتروشیمی ها و بیش از 45 درصد ارز صادرات غیرنفتی نیز مربوط به این بخش است. . کاهش نرخ ارز پتروشیمی مربوط به قیمت جهانی است، وقتی قیمت پایین می آید ارز هم پایین می آید، اگر به ما فشار بیاورند و بگویند علنی برویم میزان صادرات کم می شود.

وی در انتقاد از افزایش 30 درصدی عرضه محصولات به بورس گفت: اگر شرایط به پایان برسد قطعا وضعیت مبادلات ارزی بهتر می شود اما در شرایط فعلی پتروشیمی ها نقش ویژه ای در اقتصاد کشور دارند. “

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا