اقتصادیبرترین های کسب و کار مجیک

دامیننس تتر چیست؟

اگر اخبار ارز دیجیتال را دنبال کرده باشید حتما با کلمه دامیننس برخورد کرده اید. در این مقاله میخواهیم در مورد دامیننس تتر با شما صحبت کنیم.

تتر Dominance (USDT Dominance) یک شاخص کلیدی است که برتری و قدرت رمزنگاری تتر را در مقایسه با سایر ارزهای دیجیتال و به ویژه رقبای آن نشان می دهد. وقتی در مورد رهبری USDT صحبت می کنیم. این بدان معناست که چه مقدار از کل نقدینگی موجود در بازار به ارز دیجیتال تتر اختصاص داده شده است. ارز دیجیتال تتر به عنوان بزرگترین استبل در بازار ارزهای دیجیتال شناخته می شود و بیشترین تعداد تراکنش های مربوط به این پایداری را دارد. به همین دلیل، تراکنش‌های تتر و قیمت‌ها در بازار ارزهای دیجیتال تأثیر زیادی بر کل بازار دارند. به همین دلیل در این مقاله از مجله والکس به بررسی استیبل کوین تتر و بررسی تاثیر تسلط تتر بر بازار ارزهای دیجیتال می پردازیم.

تتر چیست؟

قبل از بررسی غلبه تتر بهتر است بدانیم تتر چیست. این استیبل کوین در جولای 2014 توسط iFinex، شرکت مادر Tether و Bitfinex متولد شد. این ارز دارایی ثابتی است که ارزش آن همیشه برابر با یک دلار آمریکا است. در واقع، استیبل کوین ها، ارزهای دیجیتالی با قیمتی ثابت هستند که پشتوانه اشیاء با ارزشی مانند دلار، طلا و یورو دارند. برای یک واحد ارز تتر، تیم توسعه یک واحد دلار آمریکا را در خزانه نگه می‌دارد.

تتر با مسئولیت محدود در ابتدا اعلام کرد که یک دلار برای هر واحد تتر در سپرده های بانکی نگهداری می شود. با این حال، طی گزارشی که در سال 2021 منتشر شد، مشخص شد که تنها 2.9٪ از توکن های USDT دارای پشتوانه دلاری هستند. بیش از 65 درصد از این توکن‌ها توسط سفته‌های بدون امنیت تضمین می‌شوند. این موضوع عملکرد بزرگ‌ترین ثبات ارز دیجیتال را مورد تردید قرار داده است. برخی کارشناسان معتقدند که اگر اکثریت بازار دچار وحشت شود و USDT را بفروشد، دارایی های این شرکت برای پرداخت به کاربران کافی نخواهد بود.

برای خرید تتر میتوانید از صرافی بیت ارز استفاده کنید.

دامیننس چیست؟

یکی از مهم ترین شاخص ها در تحلیل بازار ارزهای دیجیتال، تسلط است. نسبت تسلط، تسلط یک ارز دیجیتال مانند تتر (USDT)، بیت کوین (BTC) یا اتریوم (ETH) را در بازار کلی ارزهای دیجیتال اندازه گیری می کند. تسلط ارزهای دیجیتال به زبان ساده، مقایسه نسبی ارزش بازار یک دارایی در مقایسه با بازار کلی است. برای درک بهتر، باید با مفهوم بازار یا ارزش بازار آشنا شوید.

ارزش بازار یک معیار ساده برای تعیین ارزش یک ارز دیجیتال خاص است که نشان می دهد چقدر سرمایه به آن تخصیص داده شده است. برای تسلط بر ارز دیجیتال ابتدا باید ارزش بازار را محاسبه کنید. برای این کار باید تعداد واحدهای موجود را در قیمت هر کدام ضرب کنید. به عنوان مثال، در زمان نگارش این مقاله (سپتامبر 2022)، تقریباً 65 میلیارد توکن USDT در شبکه های مختلف بلاک چین در گردش است. بنابراین، تتر دارای ارزش بازار 68 میلیارد دلاری است. نرخ تسلط یا تتر Dominance نشان می دهد که چه مقدار از کل پول در گردش در بازار ارزهای دیجیتال Tether است و سهم آن چقدر است.

Dominance Tether چیست؟

همانطور که گفتیم تسلط مفهوم تسلط یا تسلط است. بر این اساس تسلط تتر به معنای تسلط آن در بازار ارزهای دیجیتال است. این شاخص سهم ارز دیجیتال تتر را در کل بازار کریپتو نشان می دهد. از آنجایی که قیمت USDT همیشه برابر با یک دلار است، می توان گفت ارزش بازار آن برابر با گردش مالی این توکن ها است.

مزیت این ارز از تقسیم ارزش بازار تتر بر کل ارزش بازار ارز دیجیتال به دست می آید. افزایش تسلط تتر نشان دهنده افزایش تعداد توکن های USDT در گردش بازار و کاهش تسلط نشان دهنده کاهش تعداد توکن های در گردش است.

پیام Dominance Tether برای معامله گران چیست؟

تسلط تتر مهم است زیرا افزایش به این معنی است که کاربران ارز دیجیتال خود را می فروشند و آن را به تتر تبدیل می کنند، در حالی که کاهش به معنای تبدیل تتر به سایر ارزهای دیجیتال است. با افزایش ارزش غالب، اکثر معامله گران در حال فروش دارایی های خود هستند و ممکن است به این نتیجه برسند که روند نزولی بازار در راه است. همچنین با کاهش تسلط آنها می توان نتیجه گرفت که معامله گران استیبل کوین های خود را به ارزهای دیگر تغییر می دهند و به زودی شاهد روند صعودی در بازار خواهیم بود.

رابطه Dominance Tether و Bitcoin چیست؟

بیشتر معامله‌گران، نمودار Dominance Tether را زمانی که بازار در حال روند است نادیده می‌گیرند. در حال حاضر، همه فکرها بر روی قدرت بازار بیت کوین است. اما با تغییر شرایط بازار، تجزیه و تحلیل Tether به تحلیل آینده بازار با توجه به نقش USDT در ثبات بازار کمک خواهد کرد.

تجزیه و تحلیل تسلط بیت کوین به سرمایه گذاران کمک می کند تا پایان ظهور این ارز و آغاز ظهور آلت کوین ها را تشخیص دهند. هنگامی که تسلط بیت کوین کاهش می یابد، نشان می دهد که سرمایه گذاران دارایی خود را به آلت کوین های دیگر تغییر می دهند. تجزیه و تحلیل تسلط ارزهای دیجیتال همچنین می تواند به تعیین زمان شروع فصل جایگزین کمک کند.

Dominance Tether وضعیت کلی بازار ارزهای دیجیتال را نشان می دهد. وقتی اعتماد به بازار کریپتو کاهش می‌یابد، معامله‌گران دارایی‌های خود را به تتر تبدیل می‌کنند و برعکس، وقتی به بازار خوش‌بین هستند، استیبل کوین‌های خود را به بیت‌کوین و سایر ارزهای معتبر بازار تبدیل می‌کنند. بنابراین در صورت افزایش تسلط تتر در بازار، ارزش سایر ارزهای دیجیتال کاهش می یابد، اما در صورت کاهش تسلط، به زودی شاهد روند صعودی در بازار خواهید بود.

در این نمودار می توانید تاثیر تسلط تتر را بر قیمت بیت کوین مشاهده کنید. در اینجا قیمت بیت کوین با رنگ نارنجی و تسلط تتر به صورت کندل نشان داده شده است. همانطور که مشخص است، بین آنها همبستگی معکوس وجود دارد. با افزایش قیمت بیت کوین، تسلط USDT کاهش می یابد و با کاهش قیمت بیت کوین، تسلط تتر در بازار ارز دیجیتال افزایش می یابد.

تحت چه شرایطی Dominance Tether برای پیش بینی روند بازار استفاده می شود؟

گاهی اوقات تشخیص روند در بازار ارزهای دیجیتال غیرممکن است. در حال حاضر، تحلیلگران از ابزارهایی مانند Dominance Tether برای پیش بینی آینده و روند بازار استفاده می کنند. به طور کلی، وقتی بازار در جایی است که هست، مشخص نیست که یک پیشرفت بزرگ یا یک نزول بزرگ شروع می شود، تحلیل روند بازار خیلی زیاد می شود. در این موارد بهترین راه بررسی خطوط حمایت و مقاومت در سند غالب است. به عنوان مثال، پس از کاهش 52 درصدی که بیت کوین در سال 2022 تجربه کرد، قدرت تتر حدود 2 درصد افزایش یافته است. در این نمودار می توانید اثر افزایش Dominance را همزمان با کاهش قیمت بیت کوین مشاهده کنید.

نحوه مشاهده نمودار دامیننس تتر

محاسبه تسلط بسیار ساده است و با تقسیم تعداد توکن های USDT در گردش بر کل ارزش بازار ارز دیجیتال محاسبه می شود. بررسی نمودارهای تسلط به معامله گران بازار کریپتو کمک می کند تا شرایط بازار را با دقت بیشتری تجزیه و تحلیل کنند. برای مشاهده نمودار برتری تتر، می‌توانید از سایت‌های تخصصی مانند CoinMarketCap و TradingView Type USDT.D در نمودار استفاده کنید تا تأثیر تتر را بر بازار ببینید. همچنین برای مشاهده وب سایت های دارای ارزش بازار سکه غالب، به بخش نمودار آنها مراجعه کنید.

دکمه بازگشت به بالا