تالاب آق گل ملایر با نوازش باران بهاری از خواب بیدار شد

میجیک/ همدان تالاب فصلی آق گل با مساحتی بیش از 830 هکتار در جنوب شرقی روستای اسلام آباد در شهرستان ملایر و روستای توتل در کنار کوه کت در مرز استان های همدان و تنگه قرار دارد.

این تالاب در سال 95-88 بسیار خشک بوده است. از سال 1395 شروع به برداشت آب کرد و با توجه به بارندگی های خوب در سال 1396 امسال احیا شد و تا خردادماه 1400 آب دارد اما کاهش بارندگی و مشکلات مدیریت منابع آب های سطحی و زیرزمینی این باتلاق را از بین می برد. و سرانجام در اوایل تیر 1400 خشک شد و اکنون پس از گذشت حدود سه سال، همزمان با زنده شدن طبیعت و شکفتن گلهای بهاری، بدن خشک و بیمار از بزرگترین تالاب فصلی در همدان. استان بار دیگر با نوازش باران بهاری از خواب عمیق بیدار شد.

با توجه به اینکه این تالاب پناهگاه بیش از 50 پرنده مهاجر بوده و در مواقعی که پر آب است پذیرای مهاجرت بوده و یکی از مراکز مهم رصد پرندگان در کشور است. دوباره آغوشش را به روی پرندگان مهاجر باز کند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست منطقه ملایر با بیان اینکه بارندگی های اخیر حدود 30 تا 35 درصد حجم تالاب آق گل را در میانه پر کرده است، ابراز امیدواری کرد با تداوم بارندگی ها تمامی تالاب ها باقی بماند. ضعیف شدن.

عباس نجاری در گفت وگو با میجیک، فصل بهار را فصل مهاجرت پرندگان عنوان کرد و گفت: در صورت تداوم شرایط جوی و ادامه این آب تا خرداد ماه، قطعا شاهد حضور و تکثیر برخی گونه های پرندگان خواهیم بود. بیایید به مهاجران نگاه کنیم. در تالاب آق گل

نجاری ادامه داد: البته اکنون با 35 درصد آب در تالاب، پرندگان بومی را هرچند کوتاه خواهیم داشت، اما حضور پرندگان مهاجر بستگی به مقاومت آب تالاب دارد. .

تالاب آق گل ملایر با نوازش باران بهاری بیدار می شود

نجاری پیش بینی می کند که با بالا آمدن آب در تالاب، پرندگان مهاجر در آنجا حضور پیدا کنند و زاد و ولد کنند.

وی در ادامه به تدوین طرح مدیریت جامع تالاب آق گل و تصویب آن در سازمان محیط زیست کشور اشاره کرد. و به تصویب شورای برنامه ریزی استان در شهریور 1400 رسید که بر این اساس کلیه دستگاه های اجرایی موظف به اجرای اولویت های طرح مدیریت کامل تالاب آق گل مربوط به دستگاه می باشند.

نجاری به دو میلیون مترمکعب حق آبه در تالاب آق گل اشاره کرد و گفت: سازمان محیط زیست در حال بررسی است که این حق آبه از کجا و استان در قالب «حوضه آبریز دریاچه نمک» داده می شود و مطالعات تکمیل می شود. . در پایان تابستان

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ملایر خاطرنشان کرد: تاکنون آب رودخانه قره چای به تالاب نرسیده است، اما پیگیر هستیم، اگر رودخانه آب داشته باشد حق آبه تالاب ها تضمین می شود و این دو استان های تنگاه و همدان بر سر تامین حق آبه به توافق رسیده اند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا