از شایعه مالیاتی تا لزوم ثبت معاملات سکه و طلا در سامانه جامع تجارت

سامانه جامع تجارت | سکه و طلا

میجیک/گیلان مدیرکل سمت گیلان با بیان اینکه طلافروشان باید هر کاری را در سامانه جامع تجارت انجام دهند، گفت: هم اکنون بیش از 326 واحد صنفی طلا و جواهر در گیلان ورود و خروج فعالیت خود را در سامانه جامع تجارت ثبت می کنند.

وی امروز 19 دی ماه در دیدار با تیمور پورحیدری رئیس اتحادیه طلا و جواهر استان گیلان با اشاره به ثبت معاملات در سامانه کامل تجارت فعالان طلا و جواهر گفت: در راستای شفاف سازی از امور بازرگانی گروه های کالایی، دایره بخش طلا و جواهرات همه طلافروشان باید در یک سیستم معاملاتی کامل کارها را انجام دهند.

وی با بیان اینکه ضوابط ویژه مربوط به خرید، خرید، حمل و نقل و نگهداری این دسته از کالاها نیز آموزش داده می شود، افزود: بر اساس تبصره 4 ماده 18 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، معامله سکه، طلا انجام می شود. و طلا و جواهر باید به صورت شفاف ثبت شود، در سامانه جامع معاملات الزامی شده است و در واقع این طرح باید از سال گذشته اجرا می شد اما با توجه به وضعیت خاص بازار طلا و جواهر، سکوت کردند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گیلان ادامه داد: در حال حاضر بیش از 326 واحد صنفی طلا و جواهر در گیلان در سامانه جامع تجارت ثبت نام کرده و خارج از فعالیت هستند که در مجموع باید به 1290 واحد فعال در استان برسد. .

پورحیدری تاکید کرد: تمامی رؤسای اتاق اصناف و مدیران شورای شهر موظف به پیگیری ثبت نام اصناف هستند. در صورت وجود هرگونه بلاتکلیفی در طول فرآیند، آموزش های لازم توسط کارشناسان این اداره کل در سراسر استان انجام خواهد شد.

وی افزود: جای نگرانی نیست و در صورت نیاز آموزش کلاس طلا و جواهر برای سامانه جامع معاملات برگزار می شود.

رئیس کمیسیون مرکزی نظارت گیلان بر پرهیز از پوشش دروغین رسانه ای تاکید کرد و تصریح کرد: این بخشنامه از پنجم مهرماه همراه با ضوابط ویژه فلزات گرانبها، سکه، طلا و جواهرات به تمامی کشورها ابلاغ شده است و از این رو قوانین جاری کشور می باشد. با شفافیت امور تنظیم می شود اقتصاد و پیشگیری از قاچاق برای همه یکسان است.

رضا برهانی نیا، مدیرکل امور مالیاتی گیلان نیز در تشریح این دستورالعمل گفت: به دلیل اینکه در شرایط فعلی تعداد معاملات طلای تجاری در کشور نامشخص است. سامانه جامع معاملات میزان موجودی کالا و معاملات روزانه را به صورت شفاف نشان می دهد و در صورت انجام معامله خارج از چارچوب این سامانه تخلف محسوب می شود.

وی ثبت ورود و خروج طلا و سکه را به نفع فعالان این حوزه دانست و گفت: این قانون ممکن است در ابتدا با مشکلاتی مواجه شود اما در نهایت به نفع نظام اقتصادی کشور و مشاغل مختلف خواهد بود.

مدیرکل امور مالیاتی گیلان خاطرنشان کرد: درصد مالیات تغییر نکرده و بیش از 9 درصد شایعه است و افزایش نرخ در این زمینه اعلام نشده و شایعه مالیات 25 درصدی کذب است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا