از رنگ خون بر در یک گالری تا تعطیلی شش‌ماهه

نرگس کیانی: رشته هنرهای تجسمی مانند هر رشته دیگری است. سینما، تئاتر، موسیقی و کتاب تحت تأثیر اتفاقات نیمه دوم سال 1401 قرار گرفتند که از جمله آنها می توان به تعطیلی پی در پی گالری ها، لغو رویدادهایی مانند نهمین «ده روز با عکاسان» و «مجسمه ملی» اشاره کرد. دوسالانه تهران” نهمین و ناقص بیست و نهمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران. هیچ اثری نمی تواند فرار کند، زیرا رویدادی است که نه تنها بر هنر و فرهنگ تجسمی تأثیر می گذارد، بلکه بر هر جنبه از زندگی ایرانی تأثیر می گذارد. خروجی یا محصول هنر تجسمی در سال 1401 آنقدر خوب نیست که بتوان آن را ستود و یا گامی رو به جلو نامید، این جمله نه بر اساس احساس بلکه مستند است. ضمن اینکه مبنای سال گذشته را نه 12 ماهه بلکه فقط 6 ماه اول را باید در نظر گرفت زیرا در نیمه دوم سال اتفاق افتاده است.

از رنگ خون روی در گالری تا شش ماه بسته شدن

حراج تهران و استعلام نامحدود

شانزدهمین حراج تهران با عنوان «هنر معاصر ایران» روز جمعه ۱۹ تیرماه برگزار شد و با اضافه شدن بند مشکوک «حراجگذار هیچ مسئولیتی در قبال اصالت اثر ارائه شده ندارد»، تردیدهایی در مورد «اصالت اثر» وجود دارد. ” “تشکیل شد. حراج شانزدهم تهران با رقم فروش 78 میلیارد و 100 میلیون تومان به کار خود پایان داد. این ارقام در مقایسه با حراج چهاردهم است که با همین عنوان برگزار شد و فروش نهایی 42 میلیارد و 718 میلیون تومان همراه بود. افزایش فروش آثار

بیشتر بخوانید:

حراج تهران; بی مسئولیت با درآمد میلیاردی

در شانزدهمین حراج تهران، «سیمرغ شکار» رضا درخشانی با تکنیک متریال روی بوم با قیمت نهایی هشت میلیارد تومان فروخته شد. این اثر در سال 1395 خلق شده است. مجموعه شکر در واقع محدوده جستجو و محتوای معاصر رضا درخشانی در نقاشی ایرانی است که همواره یکی از منابع الهام آثار او بوده است. فروش اثری با عنوان «عروسک ها» ساخته سیامک عظمی در پشت صحنه حراج شانزدهم باعث شد این حراج تهران با فروش 120 اثر عرضه شده به پایان برسد. این اثر که بین 400 تا 600 میلیون تومان تخمین زده می شود به دلیل عدم وجود رقابت در بین خریداران نیست؛ اما در پشت صحنه به قیمت پایین 400 میلیون تومان فروخته شد.

از رنگ خون روی در گالری تا شش ماه بسته شدن

حشرات زیر قاب عکس خانواده بکر

نمایشگاه هنرهای مینیمالیستی و مفهومی در موزه هنرهای معاصر، اگرچه از اول ژوئیه 1401 با 120 اثر از 34 هنرمند بین المللی دایر است، اما در قاب عکس چند ده هزار دلاری دو سوسک کوچک وجود دارد. و هیلا بکر” باعث تبادل تصاویر شد. از این نمایشگاه در فضای مجازی است. آثار ارائه شده در این نمایشگاه که برگرفته از گنجینه موزه هنرهای معاصر است و برای اولین بار پس از چند دهه به نمایش درآمده است، به اندازه تصاویر حشراتی که در قاب ها و روی صفحات این عکس ها حرکت می کنند، خبرساز نیست. اگرچه این رویداد نادر است، اما برخی از کارشناسان هنری می گویند به دلیل در دسترس نبودن داده ها و اطلاعات موزه هنرهای معاصر، نمی توان با قاطعیت گفت که این رویداد پدیده ای نادر است یا مشکل و بحرانی در مدیریت موزه. .

گنجینه‌های موزه هنرهای معاصر با رویکردی جهانی به صنعت گردشگری، موج تأسیس موزه‌های جهان و خرید آثار هنری، با دقت جمع‌آوری شده است تا جریان هنر مدرن و گفتمان آن بررسی شود. هنر آوانگارد که در دهه 70 شکل گرفت. آثاری که قرار است جایگاه فرهنگ و هنر ایرانی را در کانون توجه جهان قرار دهد و زمینه رشد گفتمان هنری را در کشور فراهم کند. از سوی دیگر، پس از رشد تصاعدی قیمت نفت، این آثار با پول دولت ایران به عنوان سرمایه گذاری خریداری شد و با ارزش افزوده ای که در 45 سال اخیر به دست آورده است، برخی کارشناسان آن را بیش از همه می دانند. مهم. سرمایه گذاری در ایران پس از ملی شدن صنعت نفت. به گفته دانا استاین، مشاور هنری موزه که مسئولیت خرید عمده آثار گردآوری شده برای موزه هنرهای معاصر را بر عهده دارد، مجموع هزینه شده برای این گنجینه حدود 40 میلیون دلار است، اما بر اساس برآوردهای UBS یونیون بانک سوئیس) در سال 2014، گنجینه این موزه حدود 10 میلیارد دلار ارزش دارد.

بیشتر بخوانید:

10 میلیارد دلار از تاریخ هنر جهان بدون بیمه پاهای حشرات

برشمردن برخی از جنبه های مادی و معنوی موزه هنرهای معاصر تهران به خوبی نشان می دهد که غفلت از کار موزه چه فاجعه بزرگی را به همراه دارد و این پرسش هایی را مطرح می کند که آیا کشف دو حشره و تخم های آنها در پا عکس «برند» و هیلا بیکر را باید ناشی از کم کاری مسئولان فعلی موزه دانست یا حمله حشرات به آثار موزه هنرهای معاصر نتیجه دولت فعلی یا دولت قبل نیست. اما نتیجه عدم نگاه صحیح به سرمایه ملی است؟

از رنگ خون روی در گالری تا شش ماه بسته شدن

ناتمام ماندن جشنواره تجسمی جوانان

در شهریور 1401 بیست و نهمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران در 11 رشته ارتباط تصویری (پوستر)، خوشنویسی، سفال و سرامیک، عکاسی، کاریکاتور و کاریکاتور، مجسمه، طراحی، نقاشی، نقاشی از جمله نقاشی ایرانی، گل و پرنده برگزار شد. ، تذهیب و رسانه های هنری. جدید شامل ویدئو آرت، چیدمان و آرت محیطی به سرپرستی محمدمهدی رحیمیان در تهران برگزار شد.

کارگاه آموزشی این رویداد که ویژه رده سنی 15 تا 24 سال است به مدت سه روز در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد. در طول این جشنواره هیچ رقابتی وجود ندارد. بنابراین با اتمام کارگاه حضوری، کار هنرجویان تکمیل نشده است و باید با راهنمایی اساتید کارگاه کار خود را تکمیل کنند تا آثار در قالب نمایشگاهی به نمایش گذاشته شود. در دسامبر 1401. نیز ناتمام باقی مانده است. در حالی که این دوره از جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران دوره قابل قبولی تلقی می شود و تغییر در شیوه اجرایی قبلی را نشان می دهد. اگرچه هر تحولی عوارض و هزینه هایی دارد، اما در مجموع نتیجه این تحول می خواست پاسخی به همان نیازهایی باشد که جامعه بصری ایران احساس می کرد; نگران وضعیت فعلی است.

حذف جوایز، نیاز و توجه به ایده‌پردازی، رویکرد کیوریتوری به تولید مجموعه‌ها و نه تک‌آثار تصادفی، مسئله‌محور بودن، تشویق روحیه پژوهش در میان شرکت‌کنندگان جوان برای تولید اثر، پیش‌زمینه‌های تحقیق برای تیز کردن ایده‌ها. و رویکرد روش بیانی که فردیت دانش آموزان را نشان می دهد مهم ترین ویژگی بیست و یکمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران این است که اهمیت مسیر را بیش از نتیجه نهایی در نظر بگیریم، هرچند خروجی به دلیل رویداد ناقص می ماند. در نیمه دوم سال رخ می دهد.

از رنگ خون روی در گالری تا شش ماه بسته شدن

رنگ قرمز در “O” پس از مدت طولانی بسته شدن آن

در حالی که حدود دو ماه از تعطیلی گالری خصوصی پس از این رویداد می گذرد، گالری «او» از روز جمعه ۲۲ آبان ماه با افتتاح نمایشگاه «مژگان/بیرون» فعالیت خود را آغاز کرد. این اتفاق با واکنش منفی برخی از مخاطبان و برخی اهالی هنر مواجه شد تا جایی که مردم با پاشیدن رنگ قرمز به درب ورودی این گالری به این تصمیم اعتراض کردند. نمایشگاه گروهی «مژگان/ فراتر» شامل آثار آیلار دستگاری، سرمیناز برسقیان و نوشین عسکری است و در بخشی از بیانیه آمده است: «در این مجموعه هنرمندان برای توسعه ایده قاب ها در مدیوم های مختلف با یکدیگر همکاری می کنند. از طراحی، نقاشی، مجسمه سازی و فیلم را بررسی می کنند و با اشاره به وجود قاب، بر نمایشی بودن مدیوم و موضوع اثر تاکید می کنند و پس از اعتراض، این نمایشگاه همچنان دیده می شود و با وجود چندین نمایشگاه دیگر. پس از آن افتتاح شد، انتخاب اول گالری دار در نیمه دوم سال 1401 همچنان یک نمایشگاه مجازی است و آثار این هنرمند را در محل نمایشگاه نشان می دهد.

از رنگ خون روی در گالری تا شش ماه بسته شدن

نقاشی دوسالانه در رویداد لغو دومینو

در حالی که تعداد رویدادهای سالانه هنرهای تجسمی کمتر از هنرهای دیگر است و هنرمندان در شرایط عادی انتظار برگزاری رویدادهای منظمی مانند «ده روز با عکاسان» یا دوسالانه‌های هنری سالانه را دارند، اما این اتفاق در سال 1401 رخ نداد. علیرغم معرفی شورای سیاستگذاری و دبیر رویداد نهم “ده روز با عکاسان” و اطلاعیه های قبلی که در آنلاین و آبان برگزار می شود، این رویداد در سال 1401 برگزار نشد. همچنین نهمین “دوسالانه ملی مجسمه سازی تهران” به دلیل امتناع از برگزار نشد. انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران. در اواسط لغو این رویداد بود و در آخرین روز سال 1401 یازدهمین «دوسالانه نقاشی ایران» افتتاح شد. دوسالانه ای که تا فروردین 1402 ادامه خواهد داشت این دوسالانه با ارائه 221 اثر از 152 هنرمند در رشته های تذهیب، نقاشی، گل و پرندگان و طراحی نقاشی برگزار شده است. از بین 221 اثر، 77 اثر از 55 هنرمند در گرایش تذهیب، 23 اثر از 12 هنرمند در گرایش طراحی نقاشی، 63 اثر از 43 هنرمند در گرایش گل و مرغ و 58 اثر از 40 هنرمند در گرایش نقاشی بوده است. . آن را روی دیوار بگذار

از رنگ خون روی در گالری تا شش ماه بسته شدن

259259

دکمه بازگشت به بالا