آمریکا چین را نشانه گرفت؛ چهار برابر شدن تعرفه خودروهای الکتریکی

آمریکا | خودرو

آمریکا چین را نشانه گرفت؛ چهار برابر شدن تعرفه خودروهای الکتریکی

بایدن به سرعت تعرفه های آمریکا را بر طیفی از کالاهای وارداتی چینی افزایش داد.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه تعرفه‌های گمرکی بر طیفی از کالاهای وارداتی چین از جمله باتری‌های خودروهای الکتریکی، تراشه‌های رایانه‌ای و محصولات پزشکی را افزایش داد و این امر خطر بن‌بست در سال انتخابات را با پکن به‌عنوان رای‌دهنده به خطر انداخت.

چین بلافاصله متعهد شد که تلافی کند. وزارت بازرگانی این کشور اعلام کرد که پکن با افزایش تعرفه های آمریکا مخالف است و برای دفاع از منافع خود اقداماتی انجام خواهد داد.

بایدن تعرفه های دونالد ترامپ را حفظ می کند و در عین حال سایر تعرفه ها را افزایش می دهد، از جمله تعرفه های چهار برابری بر خودروهای برقی به بیش از 100 درصد و دوبرابر کردن تعرفه های نیمه هادی ها به 50 درصد. کاخ سفید اعلام کرد که اقدامات جدید بر واردات 18 میلیارد دلاری چین از جمله فولاد و آلومینیوم، نیمه هادی ها، خودروهای الکتریکی، مواد معدنی حیاتی، سلول های خورشیدی و جرثقیل ها تأثیر می گذارد.

بر اساس آمار اداره سرشماری ایالات متحده آمریکا، در سال 2023، آمریکا 427 میلیارد دلار کالا از چین وارد کرده و 148 میلیارد دلار به دومین اقتصاد بزرگ جهان صادر خواهد کرد. شکاف تجاری چندین دهه به موضوعی حساس در واشنگتن تبدیل شده است.

بایدن توافق تجاری 2020 ترامپ با چین را ناتوانی در افزایش صادرات یا اشتغال آمریکا توصیف کرد و گفت که پیشنهاد ترامپ برای افزایش 10 درصدی تعرفه واردات از مبدأ قیمت ها را افزایش می دهد. ترامپ که تعرفه های 60 درصدی یا بالاتر را بر همه کالاهای چینی اعمال کرده است، روز سه شنبه گفت که تعرفه های جدید دولت بایدن باید بر سایر انواع خودروها و محصولات اعمال شود.

علیرغم پس‌زمینه بیکاری پایین و رشد اقتصادی بالاتر، بایدن تلاش کرده است رای‌دهندگان را در مورد اثربخشی سیاست‌های اقتصادی خود متقاعد کند.

نظرسنجی رویترز در ماه گذشته نشان داد که ترامپ 7 درصد برتری نسبت به بایدن در اقتصاد دارد. تحلیلگران هشدار می دهند که این توافق تجاری می تواند هزینه خودروهای الکتریکی را به طور کلی افزایش دهد و اهداف آب و هوایی بایدن و هدف او برای ایجاد مشاغل تولیدی را تضعیف کند.

بایدن گفت که می خواهد در این رقابت با چین پیروز شود، اما جنگ تجاری را آغاز نکند. او در ماه‌های اخیر تلاش کرده تا در گفت‌وگوهای مستقیم با شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین، تنش‌ها را کاهش دهد.

هر دو نامزد ریاست جمهوری ایالات متحده در سال 2024 از اجماع تجارت آزاد که زمانی در واشنگتن حاکم بود، دور شده اند، دورانی که با پیوستن چین به سازمان تجارت جهانی در سال 2001 محدود بود. اعمال تعرفه های بیشتر توسط ترامپ در دوران ریاست جمهوری 2021-2017 او آغازی شد. جنگ تعرفه ای با چین

به عنوان بخشی از به‌روزرسانی تعرفه‌ای که مدت‌ها در انتظار آن بودیم، بایدن تعرفه‌ها را طبق بخش 301 قانون تجارت سال 1974 از 25 درصد به 100 درصد برای وسایل نقلیه الکتریکی افزایش می‌دهد، در مجموع 102.5 درصد، از جمله 7.5 درصد تا 25 درصد برای لیتیوم یون. باتری های یونی ماشین الکتریکی و سایر قطعات باتری و از 25% تا 50% در سلول های فتوولتائیک مورد استفاده در کارخانه های خورشیدی. تعرفه برخی مواد معدنی ضروری از صفر به 25 درصد افزایش می یابد.

تعرفه های اضافی در سال های 2025 و 2026 برای نیمه هادی ها و همچنین باتری های لیتیوم یونی، گرافیت و آهنرباهای دائمی و همچنین دستکش های لاستیکی پزشکی و جراحی اعمال خواهد شد.

بر اساس گزارش رویترز، کاخ سفید اعلام کرد که اقداماتی که قبلا از سوی بایدن برای افزایش تعرفه برخی محصولات فولادی و آلومینیومی اعلام شده بود، در سال جاری اجرایی خواهد شد. برخی از قانونگذاران خواستار افزایش تعرفه خودروهای چینی یا ممنوعیت کامل نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی شده‌اند. در حال حاضر خودروهای سبک ساخت چین به میزان زیادی وارد می شوند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا