مریم آزمون؛ مربی در دسترس و بی‌دردسر فدراسیون!

فدراسیون

مریم آزمون؛ مربی در دسترس و بی‌دردسر فدراسیون!

زمانی که مریم آزمون سرمربی تیم ملی فوتبال بانوان ایران بود، فاقد دستاوردهای چشمگیر و توان لازم برای دفاع از حقوق این تیم بود.

به گزارش میجیک، اردوی تیم ملی فوتبال بانوان ایران از روز دوشنبه ۱۵ تیرماه با کادر فنی جدید آغاز شد. اکنون هدایت تیم ملی به مریم آزمون (سرمربی) و مریم جهان نجاتی (سرمربی) سپرده شده است تا تیم ملی را برای حضور در مسابقات فوتبال آسیای میانه موسوم به کفا آماده کند.

مریم ایراندوست تا امروز سرمربی تیم ملی بوده اما فدراسیون قرارداد این مربی را تمدید نکرده است. حسن کامرانی فر، دبیرکل فدراسیون فوتبال گفت: مجوز تمدید قرارداد از بالا صادر نشده است. پس از کامنت ها ماجرای انتخابات فدراسیون فوتبال و تلاش میرشاد مجدی برای جمع آوری آرا انجام شد و تغییر سرمربی حس انتخابی پیدا کرد.

البته آزمون در گفت وگویی که اخیرا در کانال رسمی فدراسیون فوتبال منتشر شد، دلیل انتخاب خود به عنوان قهرمان مسابقات آسیای میانه (CAF) را برشمرد و گفت: با توجه به نتایجی که تیم ملی جوانان کسب کرده است. تیم اخیراً به مسابقات غرب آسیا رسیده است، ما آنها توانستیم برای اولین بار قهرمانی غرب آسیا و شکست یک تیم قدرتمند در منطقه، فدراسیون تصمیم گرفت کادر فنی را از تیم ملی جوانان بزرگسالان انتخاب کند و من هستم. من در این موقعیت خوشحالم.”

البته آزمون به جای کافا به اشتباه به غرب آسیا گفت که ایران در مسابقات شرکت نکرده است. از طرفی ایران تیم هایی مانند قرقیزستان و تاجیکستان را شکست داد و قهرمان شد که در آسیای مرکزی کم اهمیت هستند. فقط ازبکستان شرایط بهتری نسبت به دو تیم دیگر داشت که این تیم در نیمه دوم بازی با ایران به 9 نفر کاهش یافت. البته این به معنای دست کم گرفتن قهرمان تیم ملی ایران نیست.

مریم آزمون در سال های سرمربیگری خود نشان داده که در پست سرمربیگری قوی برای دفاع از حقوق تیم نیست و با توجه به عدم توجه به بانوان، مربی تیم ملی ضروری است. بدون نگرانی مقام خود را به دست آورد.

علاوه بر این، باید تجربه آزمون به عنوان مربی در تیم ملی بزرگسالان را نیز در نظر گرفت که دستاوردی به همراه نداشت. وی برای اولین بار در سال 1395 و در زمان نایب رئیسی لیلا صوفی زاده به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شد، پیش از آن نیز در سال های 1365 تا 1374 سرمربی تیم زیر 13 سال بود و مدتی نیز سرمربی بود. دستیار هلنا کاستا، سرمربی تیم ملی پرتغال.

اولین تورنمنت رسمی که توسط تیم ملی به رهبری آزمون ارسال شد، راهیابی به جام ملت های آسیا در آوریل 2016 بود که ایران با دو پیروزی مقابل سوریه و سنگاپور و باخت مقابل ویتنام و میانمار حذف شد.

آزمون در انتخابی المپیک توکیو نیز مسئولیت این تیم را بر عهده داشت که مرحله اول آن در آبان 1396 و مرحله دوم در فروردین 1397 برگزار شد اما در این مسابقات حسین عبدی مشاور فنی تیم بود. البته شایعات حاکی از آن است که نقش من مهمتر از آزمون است و در مرحله دوم به حاشیه نگاه می کنم.

ایران در مرحله اول مسابقات با برد مقابل لبنان و تساوی مقابل هنگ کنگ به دور دوم صعود کرد اما در ادامه مقابل فیلی و چین تایپه شکست خورد و حذف شد.

تیم ملی بین مرحله اول و دوم در یک تورنمنت دوستانه به میزبانی هند شرکت کرد که در نهایت به تیم های هند، میانمار و نپال باخت.

پس از راهیابی به المپیک، تیم ملی بزرگسالان تعطیل شد، اما سرمربی تیم ملی 23 ساله را در دسامبر 2018 به مسابقات کافف برد و با پیروزی مقابل تاجیکستان، ترکمنستان و افغانستان و باخت به ازبکستان نایب قهرمان شد. البته لازم به ذکر است که سطح فوتبال ایران از کشورهای حاضر در CAFFA بالاتر است و ازبکستان رقیبی جدی در این مسابقات است.

آزمون به عنوان سرمربی تیم ملی در مجمع حاضر شد و با روی کار آمدن عزیزی خادم رئیس جمهور، هدایت تیم جوانان را برعهده گرفت. در حالی که تیم ملی با هدایت مریم ایراندوست روند رو به رشدی دارد و به اولین دوره جام ملت های آسیا صعود می کند، انتظار می رود فدراسیون با حفظ این روند و برگزاری اردوهای منظم به تیم ملی کمک کند، اما اگر ماجرا مربوط به انتخابات فدرال و … تلاش مسئولان فعلی برای انتخاب مربی به عنوان سرپرست یک زن واقعی، تیم ملی زنان به بازیچه مورد نظر مردان تبدیل شده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا