الزام برخی صنایع به فعالیت شبانه/ پیشنهاداتی برای جبران خسارات ناشی از قطعی برق

قطعی برق

الزام برخی صنایع به فعالیت شبانه/ پیشنهاداتی برای جبران خسارات ناشی از قطعی برق

دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه به برخی صنایع بزرگ ابلاغ شده که در روز تولید نکنند و شب کار کنند، پیشنهاد کرد که تسهیلات در حوزه اقساط بانکی، تامین اجتماعی و مالیات جبران شود. برای تلفات برق در نظر گرفته شده است

به گزارش میجیک، در سال های اخیر به دلیل افزایش دما، مناطق مختلف کشور با قطعی گسترده برق مواجه شده اند و برق واحدهای تولیدی نیز پس از مشاوره به صورت پراکنده برای جلوگیری از آسیب تجهیزات قطع شده است. در آن سال ها کمبود برق در تابستان همراه با رایج شدن ارزهای رمزپایه افزایش یافته است و به همین دلیل عده ای ماینینگ ارزهای رمزنگاری شده را مقصر می دانند اما عده ای تاخیر وزارت نیرو در تولید برق را به دلیل کمبود برق می دانند. منابع مالی و مشکلات ناشی از تحریم ها. در تابستان سال جاری ابتدا مقرر شد طبق برنامه یک روز در هفته برق شهرهای صنعتی قطع شود اما گزارش ها حاکی از آن است که در برخی شهرها قطعی برق به سه روز در هفته رسیده است.

در همین رابطه آرمان خالقی در گفت وگو با میجیک، با بیان اینکه قطعی برق برخی از شهرهای صنعتی دو روز به طول انجامید و در برخی به سه روز رسید، اظهار کرد: همچنین به برخی از صنایع بزرگ اطلاع داده شده است که در طول سال تولید نکنند. در روز و در شب از ساعت 10 شب تا 8 صبح کار را متوقف کنید. اما برای برخی از این واحدها که به صورت 24 ساعته کار می کنند و خط پیوسته دارند، این امکان اصلا وجود ندارد. همچنین برخی واحدهای صنایع غذایی سردخانه دار نیز آسیب بیشتری دیدند.

وی با بیان اینکه تولید برخی واحدها کاهش یافته و به تعهدات خود عمل نکرده اند، تصریح کرد: اما صاحبان صنایع باید اقساط بانکی، مالیات، بیمه و… را پرداخت کنند و تسهیلاتی در نظر گرفته نمی شود. بنابراین قطعی برق بر قیمت تمام شده تولیدکنندگان تاثیری نداشته، بلکه درآمد آنها را کاهش داده است. بنابراین توجه به تسهیلات از نظر اقساط بانکی، هزینه تامین اجتماعی و کسر مالیات برای جبران قطعی برق ضروری است. زیرا شرایط بر شرکت و خارج از اراده آن تحمیل می شود.

خالقی در ادامه با بیان اینکه سرمایه گذاری های آتی نیز باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: در سال های آینده نه تنها مصرف کاهش نخواهد یافت، بلکه واحدهای مسکونی و صنعتی بیشتری وارد مدار خواهند شد. بنابراین، بهره وری انرژی و بهینه سازی مصرف باید جدی گرفته شود. به طوری که می توان با فرهنگ سازی مشارکت جامعه بخشی از مشکل را کاهش داد. به عنوان مثال، زمانی که همه از لامپ های رشته ای استفاده می کردند، دولت به تغییر وضعیت کمک کرد. بنابراین اطلاع رسانی و ایجاد مشوق برای مشارکت مردمی ضروری است.

وی افزود: از سوی دیگر، خرابی سیستم انتقال باعث هدر رفتن حجم زیادی از توزیع برق کشور شده است. اما سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی الکتریکی می تواند مشوق ها و کمک های فنی و اقتصادی را به واحدهای تولیدی برای تغییر ساختار ارائه دهد. اما تامین نقدینگی برای خرید تجهیزات مشکل است و باید تسهیلاتی در اختیار این واحدها قرار گیرد. از سوی دیگر، طبق قرارداد بین المللی کشورهای ملحق شده با ایران، باید درصد تولید انرژی را به انرژی های تجدیدپذیر مانند خورشیدی و بادی تبدیل کنیم و در این زمینه نیز باید تجهیزات، کمک های فنی و زمین را تامین کنیم. به واحد

به گفته دبیر وزارت صنعت، معدن و تجارت، در صورت تشکیل کنسرسیوم انرژی با مشارکت شرکت های کوچک و بزرگ، نصب پنل های خورشیدی بدون نیاز به سرمایه گذاری مستقیم از سوی دولت و تنها با اعطای مجوز و زمین و تضمین امکان پذیر است. خرید برق از آنها بنابراین، در این صورت، بخش خصوصی می تواند برای تامین برق خود سرمایه گذاری کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا