در یکصد و بیست و یکمین شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی چه گذشت؟

بخش خصوص | بخش خصوصی

در یکصد و بیست و یکمین شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی چه گذشت؟

یکصد و بیست و دومین جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی با توجه به تاکید و دغدغه وزیر اقتصاد بر آب شرب و وضعیت سلامت مردم خلیج فارس و سواحل مکران در دستور کار قرار گرفت. نشستی در این خصوص و همچنین موضوع برق صنعتی.

به گزارش میجیک، عصر امروز (یکشنبه) یکصد و بیست و دومین جلسه شورای گفتگوی دولت و خصوصی با حضور وزیر اقتصاد و دارایی در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.

بر اساس دستور جلسه، بررسی بند 5 مصوبه یکصد و بیست و یکمین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در 9 خرداد ماه سال جاری، موضوع بررسی مشکل شرکت های آب شیرین کن. برای پیامدهای اجتماعی و خطر آب آشامیدنی و سلامت ساکنان در سواحل خلیج فارس و مکران اتفاق می افتد.

در جریان بررسی دستور کار اولین جلسه که به پیشنهاد انجمن صنفی شرکت های آب شیرین کن و شورای گفت و گوی بخش عمومی و خصوصی استان تهران و ادامه آن از سوی اعضای انجمن صنفی شرکت های آب شیرین کن مطرح شد. : با توجه به حوزه فعالیت و رسالت انجمن، هم اکنون وظیفه خطیر تولید و تامین آب شرب و بهداشت مردم مستضعف و نجیب خلیج فارس و سواحل مکران در جنوب کشور را بر عهده دارد. جمعیت بیش از 10 میلیون نفر و همچنین آب مورد نیاز صنعت عظیم کشور در دشت های مرکزی. اما با توجه به مشکلات و معضلاتی که در جلسه یکصد و بیست و یکم شورا به تفصیل ذکر شد، اجرای پروژه های انجمن و به تبع آن تامین آب شیرین منطقه به خطر افتاد.

موضوع این بخش در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان تهران و ایران مورد بررسی قرار گرفت.

در نهایت در یکصد و بیست و یکمین شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، با توجه به نگرانی‌های وزیر اقتصاد و دارایی درباره وضعیت آب شرب و سلامت ساکنان سواحل خلیج فارس و مکران، وجود دارد. موضوعاتی مانند جایگزینی گروه های کالایی با تجهیزات ضروری، پیگیری اصلاحیه بودجه با طرح فوریت و تسهیل در تخصیص و تامین منابع ارزی مصوب شد.

یکی از این موارد بنا به درخواست انجمن شرکت های آب شیرین کن عبارت است از:

با توجه به امکان استفاده از ظرفیت ارزی نیمایی در صورت تغییر در قیمت خرید اجباری آب، اصلاح نرخ خرید تضمینی آب و تسهیل در روند پرداخت مطالبات این بخش باید در فوق‌العاده آینده ادامه یابد. جلسه شورا با حضور وزیر نیرو.

در تشریح موضوعات مطرح شده در این دستور کار می توان گفت میزان مطالبات از سال 1400 تا پایان خرداد ماه سال جاری 46 هزار میلیارد ریال (5000 میلیارد ریال در سال 1400 مبلغ 6500 میلیارد ریال در سال 1401 مبلغ 24 هزار و 500 میلیارد ریال در سال 1402 و 10 هزار میلیارد ریال برای سال 1403).

از طرفی با بستن بودجه سنواتی هیچ منبع و مکان و ردیفی برای پرداخت مبلغ فوق که مشخص شده و مشکل مشخص نشده است وجود ندارد.

موضوع دیگر تخصیص و تامین منابع است که تاکنون حل نشده است.

پس از تشکیل جلسه شورا، جلسه یکصد و بیست و یکم به اطلاع اعضای جلسه شورای صد و بیست و یکم و مدعوین از طریق نامه شماره 121 خواهد رسید. 10/1/3647 مورخ 04/04/1403.

در نهایت اجرای سریعتر مصوبه این جلسه از سوی انجمن شرکت های آب شیرین کن در صحن علنی مجلس مطرح و درخواست شد.

بررسی پیشنهاد حمایتی مربوط به قطع برق واحد تولیدی در تابستان سال

یکی دیگر از دستور کارهای این جلسه شورا به موضوع بررسی پیشنهاد حمایتی مربوط به قطع برق واحد تولیدی در تابستان سال به پیشنهاد خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران اختصاص دارد.

در تشریح دستور کار این نشست آمده است: انرژی و به ویژه برق یکی از عوامل پیشرفت و توسعه کشور است؛ به طوری که در این راستا، انرژي و به ویژه برق، یکی از عوامل پیشرفت و توسعه کشور است. قطع شدن برق حتی برای مدت کوتاهی اقتصاد منطقه یا کشور را نابود می کند.

ایران با داشتن 68 نوع ماده معدنی، 37 میلیارد تن ذخایر قطعی و بیش از 57 میلیارد تن ذخایر بالقوه با ارزش بیش از 800 میلیارد دلار، در بین 15 کشور بزرگ غنی از مواد معدنی قرار دارد و در سال‌های اخیر توانسته است موفق شود. دریافت حدود 30 درصد از سرمایه برای مطابقت با سرمایه گذاری های انجام شده در کشور؛ این در حالی است که در سال های اخیر قطعی برق به یکی از موانع توسعه معادن و صنایع وابسته تبدیل شده است.

در همین راستا در تاریخ 04/02/1403 خانه صنعت معدن و تجارت تهران طی مکاتباتی به شماره 1403/6560 سه پیشنهاد حمایتی مربوط به قطع برق واحدهای تولیدی در تابستان را جهت بررسی در مجمع اصلی ارسال کرد. شورای گفتگو به شرح زیر است:

1- بنا به درخواست واحد تولیدی که قطعی برق آن تداوم تولید را تحت الشعاع قرار داده و دیگر نمی تواند به راحتی به ظرفیت واحد برسد، مدل (12 روز به طور مداوم به مدت 3 ماه) با مدل (یک روزه) جایگزین می شود. در هفته) تا این واحد بتواند از تعطیلات تابستانی در زمان قطع برق استفاده کند. بر این اساس شرکت توانیر می تواند در زمان اعلام شده نسبت به قطع برق واحد اطمینان حاصل کند.

2- چنانچه در تابستان واحد جهت جبران تاخیر در تولید به دلیل قطع برق مجبور به فعال نمودن واحد در روز جمعه شود، محاسبه حقوق و کمک هزینه مشمول تعطیلی کار نخواهد بود.

3- تخصیص سوخت مایع مورد نیاز دیزل ژنراتور واحد تولیدی بر اساس قبض برق کارخانه به میزان کیلووات ساعت برق خاموش بدون اخذ تعهد دفتر اسناد رسمی از مدیر مدیریت واحد تولیدی. .

4- اجرای کامل ماده 25 قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار و ضوابط اجرایی (جبران قطعی برق باید توسط وزارت نیرو تامین و ادامه یابد).

5- اصلاح دستورالعمل وزارت حراست به نحوی که سهمیه ارزی وزارت نیرو برای پنل های خورشیدی و اینورتر و توربین های بادی افزایش یابد. تامین نیاز واردات تجهیزات تجدیدپذیر به میزان 1.3 میلیارد در سال و شامل پنل های خورشیدی، اینورترها و توربین های بادی در میان ماشین آلات تولیدی.

6- فعالیت سازمان تنظیم مقررات تخصیص برق باید از طریق شورای رقابت و دولت ادامه یابد.

در نهایت در این جلسه بر اساس پیشنهادات فوق موارد یک، سه، پنج و شش تصمیم گیری شد

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا