کمر اقتصاد اسرائیل خم شد

اقتصاد

کمر اقتصاد اسرائیل خم شد

پس از گذشت 9 ماه از جنگ غزه، آمارهای رسمی نشان می دهد که اقتصاد رژیم صهیونیستی تحمل خود را در برابر این وضعیت از دست داده و در خطر بزرگی قرار دارد.

به گزارش میجیک، آمارهای اولیه وزارت دارایی رژیم صهیونیستی نشان می دهد که کسری مالی در ماه می به 10 میلیارد شیکل (2.66 میلیارد دلار) معادل 7.2 درصد تولید ناخالص داخلی رسیده است. با توجه به اینکه میلیاردها مثقال برای تامین مالی جنگ با حماس هزینه شده است، این بالاترین رقم در 12 ماه گذشته است.

ناکامی رژیم صهیونیستی در دستیابی به اهداف مالی خود

بر اساس گزارش نشریه اقتصادی اسرائیل «گلوبز»، یالی روتنبرگ، حسابدار وزارت دارایی اسرائیل گفت: کسری مالی رژیم صهیونیستی در ماه می به 7.2 درصد تولید ناخالص داخلی معادل 137.7 میلیارد شیکل در سال رسید. پایه ای که نسبت به 6.9 درصد تولید ناخالص داخلی در پایان آوریل افزایش یافته است.

منابع اطلاعاتی بر این باورند که رسیدن به هدف 6.6 درصدی کسری مالی تعیین شده توسط قانون در بودجه تا پایان سال 2024 دشوار خواهد بود، زیرا این کسری تنها در ماه می به 10 میلیارد شیکل رسیده است. با این حال، این کسری بیشتر از کسری 4.5 میلیارد شیکل در ماه می 2023 به دلیل پرداخت مالیات معوق است.

هزینه های دولت از ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 35 درصد افزایش یافته و به 249.3 میلیارد شیکل رسیده است. بر اساس گزارش «گلوبز»، حتی بدون احتساب هزینه های جنگ که بر کسری مالی قابل توجهی تاثیر دارد، افزایش هزینه های دولت تقریباً 10.7 درصد است.

وزارت دارایی پیش بینی می کند که کسری بودجه در ماه سپتامبر افزایش یافته و سپس کاهش خواهد یافت. با این حال، اداره بودجه اعلام کرد که کسری بودجه به هدف 6.6 درصد کاهش می یابد.

از سوی دیگر، اداره حسابداری کل کشور معتقد است که کسری مالی در سال 2024 معادل حدود هشت درصد تولید ناخالص داخلی خواهد بود.

هزینه مخرب جنگ

جنگ غزه پرهزینه ترین جنگ در تاریخ اشغالگری است و بانک مرکزی اسرائیل تخمین زده است که هزینه کل آن تا سال 2025 به 250 میلیارد مثقال (67.4 میلیارد دلار) خواهد رسید.

امیر یارون رئیس بانک مرکزی رژیم صهیونیستی 10 روز پیش در یک کنفرانس اقتصادی گفت: هزینه جنگ در سال 2025 به 250 میلیارد مثقال معادل 67.4 میلیارد دلار خواهد رسید.

یارون در بیانیه خود هزینه های انباشته جنگ در غزه را “معنی” ارزیابی کرد و هشدار داد که این هزینه ها بار جدی بر بودجه ملی ایجاد می کند. دولت باید اطمینان حاصل کند که به دلیل افزایش مخارج امنیتی، توازن درست را تنظیم کرده و بودجه را اصلاح کند.

این مقام اسرائیلی پیش بینی کرد که افزایش هزینه های دفاعی بر اقتصاد این رژیم تاثیر بگذارد. وی گفت: این بار همیشه بر دوش بودجه است. علاوه بر این، بودجه دفاعی آینده رشد دائمی خواهد داشت و بر اقتصاد کلان تاثیر می گذارد.

تقریباً 50 درصد از هزینه های مربوط به جنگ، معادل حدود 32 میلیارد دلار، برای نیازهای مختلف دفاعی تا سال 2025 در نظر گرفته شده است. 10 میلیارد دلار اضافی نیز برای هزینه های غیرنظامی، از جمله بودجه برای اسکان ده ها هزار اسرائیلی آواره، استفاده خواهد شد. در اواسط جنگ از خانه های خود در جنوب و شمال سرزمین های اشغالی گریختند. علاوه بر این، بانک مرکزی رژیم صهیونیستی حدود 9 میلیارد دلار برای از دست دادن درآمد مالیاتی و 6 میلیارد دلار برای پوشش خسارات مستقیم جنگ برآورد کرده است.

بر اساس آمار منتشر شده از سوی اداره مرکزی آمار رژیم صهیونیستی، اقتصاد این رژیم در سه ماهه آخر سال 2023 رشد منفی تقریبا 20 درصدی در سال را تجربه کرده است.

وزیر دارایی به پای او افتاد

بزالل اسوتریک، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی روز یکشنبه خواستار مذاکره در هفته آینده برای تهیه بودجه 2025 شد که به گفته وی، یک مذاکره ماراتن با هدف خروج اقتصاد از جنگی است که بر مالیه عمومی تاثیر گذاشته است. ضرر برای تقویت رشد

در نامه ای به یوگف گرادوس، رئیس بودجه، Esotrich گفت: از شما می خواهم برای مذاکرات بودجه در 18 و 10 ژوئن آماده شوید. مواجهه با اقتصاد

وزیر دارایی رژیم صهیونیستی تصریح کرد: جنگ و تاثیر آن بر اقتصاد مستلزم مسئولیت مالی و شفافیت کامل در تصمیم گیری و تدوین سیاست است.

پیش بینی می شود اقتصاد رژیم صهیونیستی در سال جاری دو درصد یا صفر درصد رشد سرانه داشته باشد.

شترمرغ از زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی در 7 اکتبر و همچنین علیه حزب الله لبنان با انتقاد افکار عمومی و مخالفان قانونگذار به دلیل موافقت با هزینه های سنگین برای تامین مالی جنگ علیه حماس مواجه شده است.

به گزارش رویترز، وزیر دارایی ماه گذشته بر مخالفت وزیر دفاع گالانت برای ایجاد کمیته ای برای بررسی بودجه دفاعی غلبه کرد. رئیس کل بانک مرکزی گفته است که جنگ برای ارتش «چک سفید» نمی خواهد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا