جلوگیری از هدر رفت انرژی موتورخانه با فوم های چسبداری رولی
عایق کاری موتورخانه بهترین راهکار برای جلوگیری از هدررفت انرژی و حرارت توسط لوله ها و افزایش بازدهی موتورخانه است. معمولا داخل موتورخانه تاسیساتی قرار دارد که اگر این تجهیزات گرمایشی فاقد عایق بندی مناسب باشند انرژی زیادی اتلاف خواهد شد.
چگونگی عملکرد عایق کاری موتورخانه
یک درجه یا ترموستات داخل موتورخانه است . اگر آبی که داخل سیستم موتورخانه جریان دارد، دیرتر از انرژی گرمایشی حاصل از عملکرد موتورخانه و سوخت مصرفی آن ترموستات عمل کند. موتورخانه شما به شکل بهینه کار می کند. درواقع این امر تا حد زیادی از مصرف انرژی جلوگیری می کند و بازدهی موتورخانه را ارتقا می بخشد.
فوم پشت چسبدار
فوم پشت چسبدار رولی یا فوم یک رو چسب یکی از پرکاربردترین قطعات محصولات نیمه ساخته یا تمام شده می باشد. این فوم با توجه به تنوع ابعاد در ضخامت های مختلف از یک میلی متر تا سه سانتی متر تولید می شوند. نصب فوم چسب دار بسیار راحت است و شما می توانید در منزل یا هر جایی که استفاده از آن ضرورت دارد به راحتی برچسب پشت آن را جدا کرده و نصب نمایید.
اهمیت عایق کاری موتورخانه
بایستی کلیه لوله ها و مخازن اتصالات حرارتی و برودتی منبع آبگرم دوجداره و کویل دار موتورخانه ها بایستی عایق کاری شود.به دلیل وجود فن در داخل موتورخانه، هوا در داخل موتورخانه به گردش می افتد تا اکسیژن کافی را به مشعل موتورخانه برساند. اگر لوله ها عایق کاری نشده باشند، هوای تازه محیط مرتبا با لوله ها و مخازن تبادل حرارتی دارند. این تبادل حرارت از بازدهی موتورخانه می کاهد.لازم است برای جلوگیری از هزینه های اضافی و تعمیرات موتورخانه کلیه تجهیزات موتورخانه عایق کاری شوند. این کار مصرف انرژی را هم کاهش می دهد و مانع از هدررفت انرژی نیز می شود. از همه مهم تری عدم عایق کاری موتورخانه شوفاژ هزینه های هنگفتی را بر دوش ساکنین ساختمان می گذارد.
عایق کاری منبع آبگرم موتورخانه
یکی از اصلی ترین تاسیسات داخل موتورخانه منبع آبگرم است که این منبع بیش از سایر تجهیزات موتورخانه تحت فشار گرمای زیاد موتورخانه قرار دارد. منبع آبگرم آب گرم مورد نیاز ساختمان را تامین می کند. منبع آبگرم به دو دسته منبع دوجداره و منبع کویل دار تقسیم بندی می شود.منبع آبگرم بیشتر در محیط های فیزیکی تحت فشار و گرمای زیاد موتورخانه قرار می گیرد، برای همین بایستی از مقاومت بالایی برخوردار باشد. عایق کاری منبع آبگرم موتورخانه باعث می شود تا در برابر چنین شرایطی مقاوم باشد و از فشار حاصل از گردش آب داغ درون لوله در امان بماند. از همه مهم تر از هدر رفت انرژی و سوخت هم جلوگیری می کند.
عایق کاری لوله های موتورخانه
عایق برای لوله ها در موتورخانه بر اساس کارکرد به 4 دسته هدایت حرارتی، تشعشعی، رطوبی و عایق صدا تقسیم می شوند.
میزان مقاومت حرارتی عایق
یک نکته در باره عایق کاری لوله های موتورخانه توجه به ضخامت عایق است که تاثیر بسزایی در کاهش انتقال حرارت از راه هدایت همرفت یا تابشی دارد. هم چنین هر چه مقاومت حرارتی عایق بیشتر باشد، گرمای کمتری را از خود عبور می دهد.عوامل موثر دیگری برای انتخاب عایق و روش عایق کاری موتورخانه شامل: ضریب انتقال حرارت ، چگالی و ضخامت، ضریب تابش سطح درصد عایق، رطوبت محیط، مقاومت در مقابل بخار می شود.
معرفی انواع عایق موتورخانه
رایج ترین عایق مناسب موتورخانه پشم شیشه، مل و ماستیک ، عایق های الاستومری فوم های پلی یورتان، پشم سنگ، پشم معدنی و عایق پیش ساخته می شود. جنس عایق تاثیر زیادی در هدر رفت انرژی می گذارد و عملکرد لوله ها را کاملا بهینه سازی می کند.پشم شیشه هم ساخته شده از الیاف غیر ارگانیکی است که با رزین ارگانیک به هم وصل می شوند. پشم شیشه و پشم های معدنی در دسته عایق گرما قرار می گیرند و برای عایق کاری حرارتی و عایق کاری صوتی مناسب می باشند.
این نوع پشم ها از الیاف غیر ارگانیک ساخته شده هستند که به وسیله رزین ارگانیک به هم متصل می شوند. پشم های معدنی که شامل پشم سنگ و پشم سرباره و غیره می شوند. این عایق ها از مقاومت بالایی برخوردارند که هم به عنوان عایق حرارتی و هم به عنوان عایق صدا می توان از آن ها استفاده کرد
فوم های صلب پلیمری شامل: فنولیک و پلی یورتان یا پلی استایرن می شوند. این فوم ها ضریب انتقال حرارتی و خواص ضد آکوستیکی کمی دارند و به شکل تزریقی یا پیش ساخته در ابعاد استاندارد به کار می روند.این نوع عایق موتورخانه ای از جنس سیلیکات هستند که در بین سایر عایق ها کمترین ضریب انتقال حرارت را دارند. رول های ایروژل را به دور لوله ها می پیچانند . برای عایق کاری لوله های رفت و برگشت سیستم گرمایش محیط یا آب مصرفی و منبع کویل دار و دوجداره از عایق های ایروژل استفاده می کنند
فوم های الاستومری
این فوم ها از لاستیک الاستومر یا فوم های پلی اتیلنی ساخته می شوند که بسیار انعطاف پذیرند و در مقابل نفوذ بخار بسیار مقاوم هستند. عایق الاستومری برای عایق کاری لوله های سرد به کار می رود و به دلیل خاصیت انعطاف پذیری آن ها از تابش مستقیم روی سطح لاستیک و از تبرید در عایق کاری لوله های سرد جلوگیری می کند. فومهای الاستومری و XPE را در خطوط لوله گرم به کار می برند.
عایق های الاستومری سریع ترین راه برای عایق کاری موتورخانه و تاسیسات و سیستم های لوله کشی مورتورخانه ها هستند. این نوع عایق ها از پشم های معدنی گران تر است اما به دلیل اینکه به پوشش اضافی نیاز ندارند، از پایداری بسیار بالایی برخوردارند.هم چنین به دلیل مقاومت حرارتی و مقاومت رطوبتی بالا برای کاربردهای دمای پایین بسیار مقرون به صرفه هستند. عایق الاستومری با ضخامت های مختلف برای عایق کردن لوله ها و کلکتورهای آب گرم، مبدل ها، با دمای بالا و منابع ذخیره آب و استفاده می شوند.
- عایق پشم شیشه و مل و ماستیک
عایق کاری مل و ماستیک اقتصادی ترین روش عایق کاری حرارتی لوله های موتورخانه و تجهیزات گرمایشی موتورخانه ها به شمار می رود. در این روش عایق کاری موتورخانه از پشم شیشه با ضخامت 2.5 سانتی متری استفاده می شود.
نحوه عایق کاری موتورخانه با عایق الاستومری
عایق الاستومری در دو مدل ورقه ای رول شده و لوله ای در اندازه ها و ضخامت های مختلفی هستند. این عایق ها به شکل ساده، چسبدار، پشت آلومینوم و پشت چسبدار تولید می شوند. برای چسباندن لبه های این عایق از چسب با چسبندگی بالا استفاده می کنند. هم چنین برای پوشش درزهای جدایش عایق از نوارهای درزگیر ویژه عایق الاستومری به کار می برند.در عایق های پشت چسب دار یک لایه چسب مسلح نخ دار را به پشت عایق می بندند و برای چسباندن آن یک لایه کاغذی چسب را جدا می کنند و عایق را به آن سطح می چسبانند.
مزیت عایق الاستومری
به دلیل بسته بودن منافذ سلولی این عایق ها، ضریب هدایت حرارتی آن ها در دمای درجه سانتیگراد تقریبا معادل w/mk 0.032است و به شکل ثابت این خاصیت را حفظ می کننددر دمای (70- تا 120 ) درجه سانتی گراد همان چنان بدون تغییر در خواص فیزیکی و شیمیایی باقی می مانند. در دماهای بالا نیز گازهای سمی تولید نمی کنند و خاصیت عایق بودن خود را هم چنان حفظ می کنندعایق سنتی مقاوم چندانی نسبت به نفوذ بخار ندارند و به مرور خاصیت خود را از دست می دهند اما در عایق های الاستومریک نفوذ پذیری بخار کم است
عایق الاستومری در برابر آتش مشتعل نمی شوند، حتی مانع از پیشروی آتش می شوند و استانداردهای ایمنی برخوردارندمولکول های هوا در این نوع عایق محبوس شده برای همین دانسیته کمی دارند. در واقع، هر چه دانسیته کمتر شود، ضریب هدایت حرارتی نیز کاهش پیدا می کند.این فوم کمترین میزان آلودگی را در محیط زیست دارد خاصیت الاستیک بودن این عایق کلیه سطوح به شکل های مختلف ( اشکال T و L ) را به خوبی پوشش می دهد و به راحتی نصب می شود و به این شکل در زمان و نیروی کار صرفه جویی می کند
نحوه عایق کاری با پشم شیشه و مل و ماستیک
مرحله اول: ابتدا سطح کار را با سنباده زنی زنگ زدایی می کنند روی لوله های حرارتی را با ضدزنگ می پوشانند. سپس یک لایه نایلون را به دور عایق می پیچانند و با سیستم مفتول نازک آن را در جای خود محکم و ثابت نگه می دارند. در نهایت ماستیک روی پارچه را انجام می دهند.
مرحله دوم: مقداری پودر مل سریش و چسب چوب را در یک ظرف می ریزند تا کاملا مخلوط شوند. پارچه متقال را در اندازه مناسب می برند و داخل ظرف به چسب آغشته می کنند. پارچه آغشته شده را به دور عایق می پیچانند و بعد لبه های آن را کاملا می کشند تا صاف و بدون چروک شود و منافذ پارچه را کاملا پوشش می دهند.