فقط یک درصد از کالاهای ترانزیتی روسیه از مسیر ایران عبور کرد

هوش مصنوعی

دبیر انجمن شرکت های کشتیرانی ایران با بیان اینکه در سال 2022 تنها یک درصد از کالاهای دریایی روسیه از طریق کریدور شمال به جنوب ایران جابه جا می شود، گفت: باید ظرفیت ترانزیتی گذشته را با مزیت های رقابتی که داریم احیا کنیم. و برای دستیابی به این هدف، بخش دولتی و بخش خصوصی باید نگاه ملی به افق کریدور داشته باشند.

به گزارش میجیک، مسعود پلمه در نشست خبری چهارمین همایش بین المللی اقتصاد دریامحور ایران با محوریت کریدور شمال به جنوب، اظهار کرد: این همایش دوره در زیرمجموعه کریدور شمال به جنوب برگزار می شود و امیدواریم که . تا بتوانیم در جهت توسعه فعالیت های لجستیکی و تجاری گام های موثری برداریم.

وی با اشاره به علت نامگذاری همایش امسال گفت: این همایش در سال گذشته با زیرمجموعه «چابهار در افق کریدور شمال به جنوب» و بیش از 150 نفر از مدیران کسب و کار از اتحادیه های صنفی و 70 نفر از مسئولان سازمان های ساماندهی برگزار شد. مربوط به چابهار و راهروها دعوت شد و مشکلات مورد نظر به مسئولین ارائه و برخی از آنها انجام شد. از این رو با توجه به اهمیت کریدور شمال – جنوب و بندر چابهار انتظار داریم تا پایان سال جاری فعالیت های لجستیکی در کشور توسعه یابد.

دبیر انجمن صنفی شرکت های کشتیرانی ایران درباره موضوع همایش توضیح داد: کریدور شمال-جنوب و نقش آن در تسهیل تجارت بین المللی و افزایش کارایی حمل و نقل مشترک، منطقه ای و فرامنطقه ای; سرمایه گذاری مشترک و همکاری منطقه ای در قالب کریدور شمال-جنوب با استفاده از ظرفیت سازمان همکاری شانگهای و گروه بریکس؛ حمل و نقل ریلی مبنایی برای تنوع و توسعه مبادلات تجاری در کریدور شمال-جنوب است. حمل و نقل جاده ای نقطه قوت کریدور شمال-جنوب است. بندر چابهار دروازه جدیدی برای توسعه خدمات چندوجهی کریدور شمال – جنوب است. بندر پیشران ارزش افزوده به زنجیره تامین و افزایش سهم ایران در حمل و نقل و ترانزیت دریایی در محل حمل و نقل مشترک کریدور شمال – جنوب را افزایش می دهد. نقش دولت در حکمرانی برای توسعه اقتصادی پایدار، تنظیم قانون، تسهیل و رفع موانع فعالیت های لجستیکی در کریدور شمال-جنوب موضوع اصلی این همایش است.

پلمه ادامه داد: در همین راستا پنل نقش ترانزیت در شکل گیری اقتصاد استاندارد را عنوان کرد. حمل و نقل دریایی و حمل و نقل؛ خدمات بندری؛ حمل و نقل جاده ای و ریلی؛ گمرک، خدمات گمرکی و ترانزیت کالا و تدارکات؛ سرمایه گذاری و همکاری های منطقه ای در این کنفرانس برگزار می شود. همچنین پیش بینی می شود در این همایش سه کارگاه آموزشی از جمله معرفی کریدورها و کریدورهای ترانزیتی منطقه ای و فرامنطقه ای برگزار شود. بارنامه ملی; فناوری های جدید در زمینه حمل و نقل، ترانزیت و لجستیک بار شامل سوخت های جدید، امنیت سایبری، اتوماسیون و هوش مصنوعی است.

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های کشتیرانی ایران خاطرنشان کرد: آنچه در بررسی‌ها متوجه شدیم این است که تاکنون کنفرانسی که عملی باشد و نتایج واقعی برای ذینفعان داشته باشد برگزار نشده است. ، با تشویق افراد موثری که در زمینه کریدور قابلیت های عملیاتی را در اختیار مشتریان قرار می دهند و یا قابلیت های لازم برای ایجاد مشارکت های تجاری را دارند، آنها را در این کنفرانس جمع آوری کنیم.

اعمال نرخ رقابتی برای خدمات دریایی و بندری تا 75٪

پلمه با بیان اینکه یکی از سازمان های پیشرو در رفع گلوگاه های کسب و کار و ایجاد آن سازمان بنادر است، افزود: تعرفه های خدمات دریایی و بندری رقابتی شده است و می توان تا 75 درصد تخفیف در نظر گرفت. با اجرای این نرخ ها نتیجه ملموسی داریم که مسیر جدیدی از مبدأ تا مقصد چابهار ایجاد کرده ایم و بیش از قسمتی که سال گذشته در حوزه بندری و دریایی محاسبه شده بود، اکنون در حال اجراست.

وی با بیان اینکه با توجه به دستورات مقام معظم رهبری توسعه دریایی، شاید همایش سال آینده به توسعه دریایی تبدیل شود، گفت: نقش در توسعه فعالیت های لجستیک دریایی و بندری میزان و همکاری برای حضور نیروی دریایی است. از این رو سازمان بنادر بدون توجه به سرمایه گذاری طرف هندی نقش شایسته ای به شرکت های ایرانی داده است و هر روز شاهد توسعه فعالیت ها و سرمایه گذاری های زیربنایی بوده ایم.

دبیر انجمن صنفی شرکت های کشتیرانی ایران ادامه داد: قبل از این همایش خط مستقیمی در چابهار نداشتیم اما اکنون با کمک کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و سایر فعالان دریایی خط مستقیم از چابهار به هند، چین و امارات و خدماتی که می‌توانیم برای انتقال کالا از مبدا و مقصد چابهار به سایر بنادر منطقه پشتیبانی داشته باشیم.

آمادگی کشورهای جنوب خلیج فارس برای حضور در کنفرانس

پلمه درباره حضور شرکت هایی از کشورهای خارجی در این همایش گفت: هنوز قطعیت حضور سایر کشورها مشخص نیست. اما توافق اولیه برای حضور کشورهای خارجی انجام شده و سازمان های مرتبط با تجارت و حمل و نقل از کشورهای فعال در کریدور و برخی کشورهای جنوب خلیج فارس برای مشارکت و دیپلماسی اعلام آمادگی کرده اند. مجموعه وزارت امور خارجه با سازمان توسعه تجارت در ایران همکاری می کند. . همچنین برخی از سفرای خارجی مقیم ایران نیز اعلام آمادگی کرده اند و تا سه هفته آینده می توان اسامی کشورهای حاضر در این کنفرانس را اعلام کرد.

وی به اشتراک گذاشت: شاید برخی از همکاران دولتی و خصوصی معتقد باشند که ما اصلی ترین جاده ترانزیتی کریدور در منطقه هستیم، اما من به عنوان یک اقتصاددان در حوزه لجستیک به این موضوع اعتقادی ندارم. در شرایطی که در حال حاضر هیچ کریدوری وجود ندارد که جمهوری اسلامی ایران را احاطه کرده باشد و فعالیت و مبادلات کالایی بیشتری را مصرف کند، ممکن است اینگونه باشد. اما اکنون باید با توجه به توانمندی ها و مزیت های رقابتی خود، نقاط قوت گذشته را احیا کنیم و برای رسیدن به این هدف، بخش دولتی و خصوصی باید نگاه ملی به افق کریدور داشته باشند.

دبیر انجمن شرکت های کشتیرانی ایران با بیان اینکه باید برای احیای کریدور به اجماع برسیم و هر سازمانی باید نقش خود را ایفا کند، افزود: این موضوع نیازمند تسهیل در فعالیت اقتصادی است. برای ایفای نقش موثر در ترانزیت کالا، صاحب کالا باید متقاعد شود که این فعالیت را از خاک جمهوری اسلامی ایران انجام دهد. این زمانی اتفاق می افتد که زمان و هزینه حداقل باشد و تضمین سلامت محصول وجود داشته باشد. بنابراین، برای اجرای بهتر باید این اعتماد را در دولت و بخش خصوصی ایجاد کنیم.

پلمه با اشاره به عدم همکاری هند و روسیه برای احیای هر چه بیشتر کریدور شمال به جنوب در ایران، گفت: روسیه در سال 2022 841 میلیون تن بار دریایی خواهد داشت که تنها یک درصد از این کالاها خواهد بود. از کریدور شمال به جنوب ایران به ویژه از طریق دریا حمل می شود. است. باید بررسی کنیم که آیا ما در بخش خصوصی و دولتی ایران وظایف خود را به خوبی انجام نمی دهیم، آیا صاحبان این کالاها تمایلی به انتقال این کالاها از جمهوری اسلامی ایران ندارند یا این که این امر به دلیل عدم اطلاع رسانی است. . از طرف های خارجی

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا