افزایش بهره‌وری محصول زیتون با دانش روز محققان/ صدرنشینی ایران ادامه دارد

در گفتگو با آنا مطرح شد.

افزایش بهره‌وری محصول زیتون با دانش روز محققان/ صدرنشینی ایران ادامه دارد
زیتون | صدرنشینی

عضو هیئت مدیره شرکت دانش بنیان آخرین فعالیت این شرکت را کشت زیتون و افزایش بهره وری این محصول در هکتار با دانش روز دانست.

جهانگیر عرب، عضو هیئت مدیره شرکت دانش بنیان در حاشیه «فن بازار و نمایشگاه افزایش درختان میوه» در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس در گفت و گو با خبرنگار علم و فناوری آنا. خبرگزاری، عملکرد باغات زیتون در کشور را تشریح کرد: میانگین برداشت زیتون در هکتار در دنیا 2 نفر است. اما در کشور ما 2.5 تن برداشت می کنیم و به طور متوسط ​​25 درصد بیشتر از دنیا تولید می کنیم که حاصل ورود علم جدید در کشت و گسترش زیتون در 10 سال اخیر است.

وی افزود: امروز در متوسط ​​کشور یک هزار و 350 هکتار از باغات زیتون زیر کشت ارقام جدید زیتون متراکم و فوق متراکم قرار گرفته است که در هر هکتار 25 تن زیتون برداشت می شود. اگر بتوانیم در هر متر مکعب آب پنج کیلو زیتون برداشت کنیم، به این معنی است که 6 دلار زیتون برداشت کرده ایم. چون پنج کیلو زیتون به یک کیلو روغن زیتون می دهد قیمتش 6 دلار است.

عضو هیأت مدیره شرکت دانش بنیان «سبزینه رویان دلند» درباره فعالیت این شرکت گفت: کار جدید انجام شده در این مجتمع اولین کاشت زیتون و افزایش بهره وری در هکتار است. این شرکت با کاشت 1300 اصله نهال زیتون در استان قزوین مسئولیت کلیه متقاضیان کاشت نهال زیتون و حمایت از باغداران را با دانش روز بر عهده دارد.

عرب افزود: گردو به دلیل اینکه محصول یک منطقه سردسیر است در سایر نقاط کشور به صورت غیرعلمی توسعه یافته و بهره وری مناسبی ندارد. لذا دوستان می توانند با “پکان” که ویژگی های گردو را دارد و در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری کشت می شود کار کنند.

فعالان بر اساس این دانش ادامه دادند: با توجه به اینکه ایران دارای چهار اقلیم است، بهتر است پکان به عنوان مکمل گردو کاشته شود. چون بهره وری بالاست، علم در کشور است، کارشناسان جهاد کشاورزی کار خود را انجام داده اند، علم بومی شده و می توان برای افزایش درآمد کشاورزان توسعه داد. به همین دلیل سایر فعالیت های این شرکت در زمینه تولید بذر «پکان» است و ما آمادگی داریم با کشاورزانی که قصد تولید این نوع گیاه را دارند همکاری کنیم.

وی استانداردهای مورد نیاز برای تولید نهال را بیان کرد و توضیح داد: در وزارت جهاد کشاورزی دستورالعملی برای تولید نهال داریم که شامل اصالت نهال، داشتن بهداشت گیاه پزشکی و استانداردهای اندازه و این است. اقلام در مناطق مختلف کشور باید به تایید موسسه استاندارد که نزد سازمان جهاد است برسد.

یکی از اعضای هیئت مدیره این شرکت بر اساس این دانش گفت: ما در کشاورزی کشور چند مشکل اساسی داریم، اولین مشکل این است که باید آزمایشاتی را مطالعه کنیم که آب و هوا برای کدام گونه و گونه گیاهی مناسب است، چه زمانی باید انجام شود. کاشت و زمان برداشت، و این روند برای بازار چگونه است. بیایید برویم. چون این زنجیره کامل نیست، منزوی است. اما گاهی اوقات به خوبی انجام می شود.

عرب بیان کرد: اگر درآمد کشاورز بالا باشد تولید بیشتری می کند، زیرا امنیت غذایی برای کشور بسیار مهم است، راهی جز حمایت از کشاورزان با انتقال دانش روز و تجربه جهانی و قرار گرفتن در کنار آنها نداریم. اگر فشارهای محیطی به محصولات آنها آسیب نرساند تا استفاده بهینه از مؤسسات تولیدی پایه شامل آب، خاک، خاک، بذر، نهال و نیروی انسانی با بهره وری بالا باشد.

دکمه بازگشت به بالا