اقتصادی

۸ مسؤولیت‌ کلیدی مرکز هدایت و راهبری «پژوهش‌های سیستمی در تورم» اعلام شد

بنیاد ملی علوم ایران از مراکز تحقیقاتی معتبر و اساتید مطرح کشور دعوت کرد تا پیشنهادات خود را برای ایجاد «مرکز تحقیقات سیستماتیک تورم (مهرسیم)» با مأموریت اصلی جلب مشارکت ذی‌نفعان ارائه کنند. و بر یکپارچگی تاکید می کنند. . 8 مسئولیت اصلی «مهرسیم» نیز اعلام شده است.

به گزارش میجیک، تورم بالا باعث افزایش عدم اطمینان در اقتصاد و کاهش انگیزه فعالان برای سرمایه گذاری می شود. بنابراین در دراز مدت منجر به کاهش سرمایه گذاری در اقتصاد و در نتیجه کاهش تولید خواهد شد. از طرفی می تواند علاوه بر اثرات زیانبار اقتصادی، آثار زیانبار اجتماعی نیز به همراه داشته باشد.

تورم بالا منجر به نابرابری می شود و نابرابری شدید اقتصادی می تواند منجر به بحران اجتماعی شود. همچنین با توجه به کاهش تحرک اجتماعی ناشی از تورم، مردم نسبت به آینده ناامید شده اند و این نیز می تواند عاملی برای ایجاد بحران اجتماعی باشد.

اگرچه تورم همواره یکی از موضوعات مورد مطالعه در اقتصاد بوده است، اما هنوز ابعاد ناشناخته زیادی وجود دارد. وقوع تورم بالا در سال های اخیر در جهان به ویژه پس از جنگ روسیه و اوکراین، این موضوع را به یکی از موضوعات داغ تحقیقات اقتصادی در جهان تبدیل کرده است. همچنین به نظر می رسد فضای کارشناسی در اقتصاد ایران هنوز درک جامع و یکسانی از عوامل ایجاد تورم، پویایی آن و راه های کنترل آن ندارد. یک رویکرد یکپارچه برای این مشکل باید ماهیت مشارکتی ذینفعان را از منظر علم سیستم حفظ کند و مشارکت علایق مختلف را برای حل مسئله و برنامه ریزی و تصمیم گیری مشارکتی، به جای تمرکز بر تخصص یک طرفه انسانی، تقویت کند. از این رو انجام تحقیقات پایه در این زمینه با رویکرد سیستمی به منظور شناخت دقیق ساختار تورم در کشور و ارائه پیشنهادهای سیاستی برای کنترل آن در اولویت قرار دارد.

بنیاد ملی علوم ایران (INSF) با توجه به منافع، تخصص ها و دیدگاه های اقتصادی مختلف در موضوع تورم، تصمیمی راهبردی برای حمایت از تحقیقات «برنامه جامع تورم» به عنوان یکی از «برنامه های جامع پژوهشی مرتبط با سیاست» اتخاذ کرد. اقدامات” به ترتیب کار خود را دارد.

با بنیاد ملی علوم ایران در مورد برنامه جامع تورم تماس بگیرید

برای «برنامه‌های جامع پژوهشی مرتبط با اقدامات سیاست‌گذاری»، بنیاد ملی علوم ایران در نظر دارد به جای راه‌اندازی فراخوان، «مرکز راهنمایی و راهنمایی» (Seal) را برای مدیریت فراخوان پیشنهادی به‌عنوان بازوی ویژه از طرف بنیاد تعیین کند. این رویکرد مزایای بزرگی را برای یکپارچه سازی و اجرای موفق برنامه کامل فراهم می کند

فراخوان پیشنهادی مرکز تحقیقات سیستماتیک تورم (مهرسیم)

بنیاد ملی علوم ایران از مراکز تحقیقاتی معتبر و اساتید برجسته کشور دعوت به عمل آورده است تا پیشنهادات خود را برای ایجاد «مرکز هدایت تحقیقات سیستماتیک تورم (مهرسیم)» با مأموریت اصلی جلب مشارکت ذینفعان ارائه کنند. و تاکید بر یکپارچگی . مهرسیم به نمایندگی از بنیاد به طور کامل برنامه جامع را رهبری خواهد کرد، از همکاری موثر همه ذینفعان اطمینان حاصل می کند، فراخوان بعدی پیشنهاد برای پروژه های برنامه جامع را سازماندهی می کند و از یکپارچگی نتایج و یکپارچگی دستاوردهای پروژه های مختلف برنامه جامع اطمینان حاصل می کند.

8 مسئولیت اصلی مهرسیم:

1. مدیریت استراتژیک:

* ایجاد و اجرای یک چشم انداز استراتژیک که با اهداف برنامه جامع بنیاد همسو باشد.

* ارائه و رهبری در سیاست گذاری برای کنترل و مهار تورم از طریق همکاری چندجانبه ذینفعان.

2. مشارکت ذینفعان:

* ایجاد و حفظ مکانیسم های موثر برای تعامل با سهامداران مختلف.

* تقویت فرآیندهای تصمیم گیری فراگیر که منعکس کننده منافع و دیدگاه های مختلف در سراسر چشم انداز است. کنترل و مهار تورم

3. نظارت بر صداقت:

* یک استراتژی یکپارچه سازی قوی برای ادغام نتایج پروژه های متعدد با بودجه های مختلف در برنامه کلی ایجاد کنید و برای تصویب به کمیته برنامه ریزی رویکرد سیستم های بنیاد علمی ارائه دهید.

* اطمینان از یکپارچگی یافته های یکپارچه برای ایجاد دیدگاهی جامع در مورد موضوع کنترل و مهار تورم.

4. مدیریت فراخوان های پیشنهادی برای پروژه ها:

* طراحی و مدیریت فراخوان های پیشنهادی برای پروژه های برنامه کامل.

* تسهیل فرآیند بررسی دقیق، حصول اطمینان از انتخاب پروژه های دارای شایستگی علمی، نوآوری و تأثیر بالقوه.

5. نظارت پروژه در حین اجرا:

* نظارت بر اجرای پروژه های محول شده، ارائه راهنمایی و پشتیبانی از تیم پروژه.

* نظارت بر پیشرفت، اطمینان از همسویی با اهداف کلی برنامه، و تسهیل همکاری بین سهامداران پروژه.

6. انتشار نتایج و ارتقای دانش:

* یک استراتژی موثر برای انتشار نتایج علمی برای به اشتراک گذاشتن یافته های تحقیقاتی ایجاد کنید.

* آموزش روش ها و توصیه های سیاستی و اقدامات بهینه سیاست گذاری و گفتمان سازی بر اساس آیتم.

* فعال كردن فرهنگ كلي يادگيري در جامعه براي تسهيل اقدام در راه كنترل و غلبه بر تورم از مجاري مختلف.

7. ظرفیت سازی:

* توسعه و اجرای طرح هایی برای بهبود ظرفیت منابع انسانی ذینفعان، از جمله برنامه های آموزشی، کارگاه ها و منابع آموزشی.

* ترویج مشارکت فعال ذینفعان برای تسهیل رویکردهای پژوهشی در جهت کنترل و مهار تورم.

8. انعطاف پذیری و سازگاری:

* انعطاف پذیری و سازگاری با روندها و چالش های نوظهور در زمینه انتشار تورم را نشان می دهد.

* از بازخوردها و درس های آموخته شده برای بهبود مستمر اثربخشی برنامه جامع و انتشار آن در پلتفرم های دیجیتال استفاده کنید.

به گفته معاون علمی، فناوری و اقتصاد مبتنی بر دانش رئیس جمهور، آخرین مهلت ارسال پیشنهادات برای ابراز علاقه 5 فروردین 1403 اعلام شده است و اعلام نتایج و تعاملات برای نهایی شدن 30 روز پس از دریافت پیشنهاد.

بنیاد ملی علوم ایران با توجه به تصویب طرح پیشنهادی اولیه در کمیته برنامه ریزی رویکرد سیستمی، به مهرسیم منتخب به منظور هدایت و هدایت برنامه کامل، بودجه ای را در قالب حمایت مالی ارائه می کند.

بودجه حمایت مالی برای سه سال تخمین زده می شود اما فقط برای سال اول که در سال های دوم و سوم بر اساس نتایج موفقیت آمیز هر سال تمدید می شود و ممکن است منجر به حمایت مالی بلندمدت شود. برنامه بنیاد ملی علوم ایران در این فراخوان، بنیاد به دنبال مرکزی است که بتواند مرکزی پویا برای توسعه کلان پروژه های تحقیقات سیستمی تورم، هدایت تحقیقات مشترک و اطمینان از ادغام موثر نتایج پروژه های مختلف در یک برنامه جامع باشد.

انتهای پیام

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد هستم. به شما اطلاعات و نظراتی را ارائه می‌دهم که با کیفیت و قابل اطمینان هستند تا شما بتوانید در مسائل اقتصادی بهترین تصمیمات را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا