۷۲ درصد زنان ایرانی اضافه وزن دارند – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

زنان ایران | زنان ایرانی

۷۲ درصد زنان ایرانی اضافه وزن دارند - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری آنلاین ملیحه کیانفر رئیس اداره سلامت مادران و میانسالی وزارت بهداشت با تاکید بر نقش کلیدی سلامت زنان در سلامت جامعه اظهار داشت: ۴۹.۵ درصد و تقریبا نیمی از کشور است. جمعیت را زنان تشکیل می دهند و توجه به سلامت یک ضرورت انکارناپذیر است.

بیماری قلبی و سرطان سینه اولین و دومین عامل مرگ و میر زنان ایرانی است

وی گفت: معاونت میانسالی وزارت بهداشت شامل و بررسی جمعیت هدف 30 تا 59 سال و در واقع بیشترین جمعیت فعال زنان کشور است. بر اساس این سند در زنان 30 تا 59 ساله بیشترین آمار مرگ و میر و آقای ناشی از بیماری ایسکمیک قلب سرطان سینه سکته مغزی دیابت حوادث رانندگی بیماری های ناشی از فشار خون بالا و سرطان روده بزرگ.

تغذیه مناسب و فعالیت بدنی کافی دو عامل مهم در بهبود کیفیت زندگی هستند

وی با تاکید بر لزوم ارتقای سواد سلامت عمومی به ویژه بانوان تصریح کرد: دو عامل مهم برای کاهش ابتلا به بیماری ها و بهبود کیفیت زندگی زنان تغذیه مناسب و فعالیت بدنی کافی است.

۷۲ درصد زنان ایرانی چاق و اضافه وزن هستند

وی گفت: بر اساس آخرین بررسی عوامل خطر بیماری مسری نیست در سال 1400 حدود 31 درصد از زنان ایرانی چاق بودند و تنها 28 درصد به نسبت اضافه وزن و بقیه اضافه وزن داشتند. این بدان معناست که 72 درصد زنان ایرانی چاق و اضافه وزن دارند.

لزوم تامین امکانات ورزشی مناسب برای بانوان در کشور

کیانفر درباره لزوم فراهم کردن امکانات ورزشی در دسترس و استاندارد برای ورزش بانوان در شهرها و روستاها افزود: با توجه به بافت فرهنگی کشورمان بسیاری از بانوان حاضر به ورزش در پارک ها و فضاهای عمومی شهری نیستند بنابراین باید این کار انجام شود. . ارگان ها و نهادهای ذیربط باید امکانات و زیرساخت های مناسب را برای بانوان فراهم کنند تا با آگاهی مناسب فعالیت بدنی را نیز در برنامه روزانه خود قرار دهند. بخشی از اولویت ها را تعیین کنید.

تاکید همیشگی وزارت بهداشت؛ تقدم پیشگیری از درمان

وی بر لزوم افزایش سطح سواد سلامت بانوان تاکید کرد و گفت: بانوان باید تلاش کنند تا هزینه های غیر ضروری را حذف کنند و از جایگزینی با ورزش تاکید مداوم وزارت بهداشت بر اولویت پیشگیری از درمان؛ زیرا علاوه بر کیفیت امید به زندگی بار اقتصادی بر نظام سلامت نیز کاهش می یابد.

کیانفر گفت: معضل چاقی و چاقی فقط مختص زندگی شهری نیست و همه زنان را در تمام مناطق کشور درگیر کرده است از شهر تا روستا 21 درصد چاقی یعنی در سنین 44 تا 54 سال. از هر پنج زن یک نفر چاق است.

تاکید بر حداقل 150 دقیقه فعالیت بدنی در هفته

رئیس اداره سلامت میانسالان وزارت بهداشت با تاکید بر لزوم افزایش آگاهی از عوامل خطرساز سلامت گفت: 57.7 درصد زنان ایرانی فعالیت بدنی کمی دارند یعنی هر کدام کمتر از 150 دقیقه فعالیت بدنی دارند. هفته؛ فعالیت بدنی به معنای هر فعالیتی است که باعث افزایش ضربان قلب شود. مانند پیاده روی سریع یا دویدن متوسط.

وی گفت: زمانی که ورزش باعث تقویت عضلات دیگر می شود عضله قلب نیز از این وضعیت مستثنی نیست. تقویت عضله قلب به پمپاژ بهتر خون در سراسر بدن و کنترل فشار خون کمک می کند.

آنها گفتند: 14.7 درصد زنان ایرانی دیابت و 33 درصد زنان ایرانی سابقه فشار خون دارند و 51 درصد زنان 55 تا 64 ساله فشار خون یا سابقه بیماری دارند.

کیانفر تصریح کرد: نه تنها زنان بلکه همه اقشار جامعه می توانند با مراجعه به مراکز جامع سلامت سراسر کشور از وضعیت سلامت خود مطلع شوند. تست کنید نظارت کنید می بینم و انواع مشاوره ها در زمینه تغذیه وضعیت سلامت عمومی چاقی سلامت روان غربالگری و پیشگیری از بیماری ها در مرکز به صورت رایگان انجام می شود و کافی است افراد با مراجعه به مرکز فایل الکترونیکی سلامت تشکیل دهند. و بهره مند شوند. دانش نگاه کن وضعیت سلامتی خود را به تاخیر نیندازید. ما در نقش همکاران هستیم ماما و کارکنان بهداشتی می توانند آنها را به خوبی راهنمایی کنند.

رئیس اداره مادران وزارت بهداشت گفت: زنان در اجرای سیاست های بالادستی و طرح های کلان نقش مهمی ایفا می کنند از جمله جوانان از جمعیت به عنوان مثال زنانی که از سلامت جسمی و روحی کافی برخوردار هستند. بچه های سالم به دنیا بیاورید و بزرگ کنید.

نیاز به خود ارزیابی ماهیانه پستان

V به طور خاص سرویس غربالگری مرکز جامع سلامت می گوید: در زنان اولین و مهمترین غربالگری خود ارزیابی و معاینه پستان است. میزبان; خانم ها می توانند در دوران باروری پس از پایان قاعدگی و در دوران یائسگی سینه های خود را هر ماه چک کنند و در صورت ایجاد تغییرات در پوست سینه وجود توده یا ترشح از شیر به سرویس بهداشتی جامع مراجعه کنند. مرکز یا دکتر

بعد از ۴۰ سالگی هر ۲ سال یکبار یک بار ماموگرافی باید انجام شود

وی افزود: در خانم هایی که امتحانشان طبیعی است و تاریخ خانواده ندارد بعد از 40 سالگی باید اولین ماموگرافی و در صورت طبیعی هر 2 سال یکبار انجام شود. یک بار به پایان رسید

کیانفر به طور خاص غربالگری سرطان دهانه رحم با عنوان: پاپ اسمیر این یک راه آسان و ارزان برای بررسی سلامت دهانه رحم است. در شبکه ملی سلامت از اول ارجاع زنان متاهل تشکیل پرونده و بررسی سابقه باروری اساسا شرط و بر اساس دستورالعمل پاپ اسمیر انجام شده و اگر طبیعی است 3 سال بعد باید پاپ انجام دهید اسمیر به پایان رسید

وی گفت: مرحله بعدی انجام آزمایش HPV است. این آزمایش در حال حاضر در شبه بهداشت کشور ارائه نمی شود اما اگر خانمی این کار را انجام داد و نتیجه آن نرمال بود باید 10 سال بعد دوباره آزمایش را انجام دهد.

رئیس بخش وسط می گوید: غربالگری سرطان روده بزرگ در افراد با سابقه خانوادگی از 45 سال به بالا و در افراد بدون سابقه خانوادگی 50 سال به بالا با انجام آزمایش خون مخفی مدفوع انجام شود. در مورد وجود خون پنهان آزمایشات اضافی و غیره کولونوسکوپی باید انجام شود

کیانفر به طور خاص میزان بروز یائسگی در زنان می گوید: یائسگی معمولاً با یک سری علائم و عوارض هورمونی همراه است و زنان باید وضعیت جسمانی خود را به دقت بررسی کنند. ماما یا پزشک برای کنترل بروز عوارض بعدی از یائسگی مانند پوکی استخوان یا سرطان سینه جلوگیری کنید.

وی گفت: بسیاری از مولفه هایی که سلامت را تحت تاثیر قرار می دهند خارج از حوزه وزارت بهداشت است بنابراین می توان گفت سلامت یک موضوع ملی و بین بخشی است و همه ارگان ها در حفظ سلامت جامعه نقش دارند.

دکمه بازگشت به بالا