مطالب عمومی

۵۰۰ متخصص طب سنتی در کشور / تولید ۲۰ داروی کمک‌ به درمان کرونا در بحران پاندمی

مدیرکل دفتر پزشکی ایران و وزارت مکمل با اشاره به تعداد متخصصان طب سنتی در کشور گفت: در دوران شیوع کرونا، دفتر پزشکی ایران و وزارت مکمل بیش از 120 طرح تحقیقاتی مرتبط را مورد بررسی قرار دادند. به درمان کرونا که 20 طرح منجر به تولید دارو برای درمان کرونا شد.

دکتر. نفیسه حسینی یکتا در گفت وگو با میجیک. وی درباره دوران همه‌گیری کرونا گفت: همه‌گیری ویروس کرونا چالشی در حوزه سلامت محسوب می‌شود. زمانی که ویروس کرونا وارد ایران شد، چندین روش درمانی برای غلبه بر این بیماری پیشنهاد شد. روش‌های متعددی در طب سنتی به همراه روش‌های پیشنهادی برای درمان و پیشگیری از کرونا پیشنهاد شده است. تا زمانی که همه‌گیری کرونا در کشور آغاز شد، دفتر پزشکی ایران و وزارت بهداشت به اطلاع عموم رساندند که استفاده از ظرفیت دارویی ایران نیازمند پروتکل‌هایی در این زمینه است.

این متخصص طب سنتی ادامه می دهد: استفاده از ظرفیت طب سنتی باید به بهترین شکل باشد و باید از این حوزه به صورت مستند استفاده کنیم. از این رو در زمان همه‌گیری کرونا، پروژه‌های تحقیقاتی متعددی در زمینه طب سنتی مرتبط با درمان کرونا در دانشگاه‌های علوم پزشکی و مراکز تحقیقاتی انجام می‌شود.

20 پروژه تحقیقاتی کرونا در طب سنتی منجر به تولید دارو می شود

حسینی یکتا در تشریح طرح‌های تحقیقاتی مرتبط با درمان کرونا خاطرنشان کرد: در دوران شیوع کرونا، دفتر پزشکی ایران و مجموعه وزارت بهداشت بیش از 120 طرح تحقیقاتی مرتبط با درمان کرونا را مورد بررسی قرار دادند که از این تعداد 20 طرح هدایت شد. برای تولید داروهای کمکی به درمان کرونا و داروهای تولید شده در سبد دارویی کشور گنجانده شده است.

مدیرکل دفتر پزشکی ایران و متمم وزارت بهداشت با اشاره به طرح تحقیقاتی مرتبط با کرونا گفت: تجربه انجام پروژه‌های تحقیقاتی در دوران همه‌گیری کرونا نشان می‌دهد که استفاده از ظرفیت طب سنتی می‌تواند مفید باشد.

این کارشناس با توجه به تداوم طرح‌های تحقیقاتی در طب سنتی مرتبط با بیماری کرونا افزود: اگرچه تعداد طرح‌های تحقیقاتی مرتبط با درمان کرونا نسبت به دوره همه‌گیری این بیماری در کشور کاهش یافته است، اما تحقیقات در حال انجام است. روند متوقف نشده است. سوال “چرا تعداد پروژه های تحقیقاتی کاهش یافته است؟” ظاهر شد؛ در پاسخ به این سوال باید گفت که تعداد طرح‌های تحقیقاتی در دوران همه‌گیری کرونا بیشتر است زیرا موضوع درمان ویروس کرونا در زمان همه‌گیری این بیماری موضوع روز پژوهش محسوب می‌شود.

این پروتکل از طب سنتی برای درمان کرونا استفاده می کند

وی با بیان اینکه در آن زمان «کمیته علمی ملی کرونا» پروتکل استفاده از طب سنتی برای درمان کرونا را ابلاغ کرد، افزود: دستورالعمل استفاده از طب سنتی برای درمان کرونا به اطلاع سازمان بهداشت جهانی رسیده است. دانشگاه های علوم پزشکی کشور و استفاده از ظرفیت رسانه ها برای اطلاع رسانی به مردم. این پروتکل در مورد استفاده از طب سنتی برای درمان کرونا و درمان علائم کرونا با استفاده از داروهای گیاهی، اصلاح سبک زندگی و تغذیه سالم است. این راهنما نه تنها مورد پسند آماوی قرار گرفته است، بلکه متخصصان سایر رشته ها نیز از این دستورالعمل ها استفاده می کنند.

حسینی یکتا با بیان اینکه در زمان شیوع کرونا اظهارات عجیبی در خصوص استفاده از طب سنتی برای درمان کرونا مطرح شد، اظهار داشت: برخی اظهارات مبنی بر عدم لزوم استفاده از ظرفیت طب عمومی یا گیاهان خاص به عنوان یکی از موارد مطرح شده مطرح شده است. درمان قطعی کرونا به محض اظهارنظر عجیب در مورد طب سنتی، اعلام می‌کنیم که طب سنتی و طب عامه مکمل یکدیگر هستند و طبق بیانیه مستند در زمان همه‌گیری کرونا، می‌توانند به درمان کرونا کمک کنند.

این کارشناس ادامه می دهد: زمانی که ظرفیت استفاده از طب سنتی در بیمارستان ها و برخی مراکز درمانی سرپایی به صورت ضابطه مند در نظر گرفته شود. نتیجه این عمل در امواج کرونا دیده می شود.

فعالیت 8 دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی

وی درباره تعداد دانشکده های طب سنتی در دانشگاه های علوم پزشکی گفت: 8 دانشکده طب سنتی در دانشگاه های علوم پزشکی به ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی می پردازند. متخصصین «داروسازی سنتی»، «طب سنتی» و «تاریخ طب» در دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی آموزش می بینند. همچنین متخصصان «طب سوزنی» و «اخلاق پزشکی» در برخی از دانشکده های طب سنتی آموزش می بینند.

حسینی یکتا درباره تعداد متخصصان طب سنتی گفت: بیش از 500 متخصص طب سنتی به عنوان کادر علمی و درمانی در کشور فعالیت می کنند. همچنین 238 دانشجو در دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی مشغول به تحصیل بودند.

مدیرکل دفتر پزشکی ایران و نماینده وزارت بهداشت درباره ساماندهی فعالیت عطاری ها به میجیک توضیح داد: مجوز فعالیت عطاری ها توسط وزارت بهداشت صادر می شود. اما فعالیت های عطاری مربوط به وزارت بهداشت است. لذا بحث های گسترده ای برای ساماندهی مرکز عطاری ها با محوریت شورای عالی سلامت انجام شده و ساماندهی مرکز عطاری در حال انجام است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا