مطالب میجیک

گاف طلایی، خداحافظی دراماتیک و ماراتن دردسرساز

در سال 1402 رویدادهای زیادی در دو و میدانی رخ داد که برخی از آنها باعث خوشحالی خانواده این رشته و برخی دیگر شد.

به گزارش میجیک، دو و میدانی در یک سال گذشته اتفاقات مختلفی را پشت سر گذاشت و عوارض مختلفی را تجربه کرد. اگرچه در برخی مسابقات ناکام ماند، اما در برخی مسابقات مدال گرفت. شاید بتوان گفت خداحافظی احسان حدادی از قهرمانی جهان یکی از مهمترین اتفاقات دو و میدانی در سال گذشته باشد. قهرمانی که بعد از یک سال اشک ریخت و یک دوره ناکامی را در دایره پرتاب سپری کرد تا فصل جدیدی از حضور در این ورزش را آغاز کند.

در این گزارش به بررسی مهمترین رویدادهای ورزشی سال 1402 می پردازیم.

تنوع نوجوانان و جوانان در آسیا

تیم ملی نوجوانان با ترکیب 16 ورزشکار در مسابقات قهرمانی آسیا شرکت کرد و هفت مدال شامل دو طلا، سه نقره و دو برنز کسب کرد.

تیم ملی جوانان با 13 ورزشکار راهی مسابقات قهرمانی آسیا شد و با کسب پنج مدال به کار خود پایان داد.

ماراتن حاشیه ای

نیمه ماراتن شیراز روز جمعه 24 اردیبهشت ماه برگزار می شود. در جریان این مسابقات درگیری پیش آمد که در نتیجه هاشم صیامی رئیس فدراسیون دوومیدانی از سمت خود استعفا داد. همچنین روح الله نجمی رئیس هیات دو و میدانی فارس که مسئولیت برگزاری این مسابقات را بر عهده داشت از سمت خود استعفا داد. پس از استعفای صیامی، حمید سجادی افشین داوری وزیر وقت ورزش را به عنوان رئیس این فدراسیون منصوب کرد.

گاف های طلایی، خداحافظی های دراماتیک و ماراتن های خسته کننده

رقابت دختران خوب

حمیده اسماعیل نژاد و فرزانه فصیحی دو دونده ایرانی برای شکستن رکورد 100 متر کشور به مصاف هم رفتند و چندین بار این رکورد را به نام خود ثبت کردند. اسماعیل نژاد در ترکیه رکورد ملی این رویداد را که پیش از این در اختیار فرزانه فصیحی بود، شکست. فشیحی بار دیگر در تیرماه در قزاقستان رکورد ملی به ثبت رساند. اسماعیل نژاد چند روز بعد در مسابقات قهرمانی آسیا بار دیگر رکورد ملی این ماده را شکست.

100 متر، استاندارد ایران در مسابقات قهرمانی آسیا

مسابقات قهرمانی آسیا از 31 تیرماه به میزبانی بانکوک آغاز شد و تیم ملی ایران با 10 ورزشکار در این مسابقات شرکت کرد و در پایان تنها سه مدال کسب کرد. مهدی صابری در پرتاب وزنه نقره و فرزانه فصیحی در 100 متر و حسن تفتیان مدال برنز 100 متر را کسب کردند.

دونده ای که دور می دود

رقابت های قهرمانی جهان از 7 مرداد ماه به میزبانی بوداپست آغاز شد و حسن تفتیان و فرزانه فصیحی نمایندگان ایران در این رقابت بزرگ هستند که تنها در مرحله مقدماتی حضور داشتند و از راهیابی به نیمه نهایی بازماندند.

گاف های طلایی، خداحافظی های دراماتیک و ماراتن های خسته کننده

در شوک دوپینگ

مدتی بعد از مسابقات قهرمانی آسیا خبرهایی مبنی بر مثبت شدن تست دوپینگ یکی از ورزشکاران اعزامی به مسابقات قهرمانی آسیا منتشر شد و همین موضوع باعث شد تا این ورزشکار از لیست بازی های آسیایی حذف و با محرومیت مواجه شود.

بازی درام Hangzhou

تیم ملی دو و میدانی ایران با هشت ورزشکار به هانگژو سفر کرد. از ابتدا مشخص بود که دو و میدانی ایران در رشته های مختلف شانس چندانی برای مدال ندارد، اما در ماده پرتاب دیسک که ایران همیشه مدال های آسیایی دارد، حسین رسولی و احسان حدادی طلا و نقره گرفتند.

احسان حدادی پس از این رقابت در دایره پرتاب و در بین پرتاب کنندگان اشک ریخت و با قهرمان جهان خداحافظی کرد.

بازی حواشی هم دارد که مهم ترین آن حضور همسر عجیب فرزانه فصیحی در تیم اعزامی با هزینه فدراسیون است. این در حالی است که برخی از ورزشکاران از جمله حسن تفتیان به نبود مربی فداکار در این تیم اعتراض کردند.

گاف های طلایی، خداحافظی های دراماتیک و ماراتن های خسته کننده

گاف طلایی

در اولین دوره مسابقات نیمه ماراتن قهرمانی آسیا که توسط دبی برگزار شد. سه دونده ایرانی در بخش تیمی مدال طلا گرفتند، اما هند به عنوان تیم قهرمان به سکو رفت. مسئولان مسابقات اعلام کردند که فدراسیون ایران ورزشکاران را فقط در بخش انفرادی ثبت نام کرده است اما فدراسیون این موضوع را تکذیب و اعلام کرد که از کنفدراسیون آسیا شکایت خواهد کرد.

نتیجه این شکایت پس از مدت ها مشخص شد و فدراسیون ایران مقصر شناخته شد. دلیل بی نتیجه ماندن شکایت فدراسیون ایران به این دلیل است که سرپرست تیم ایران روز قبل از بازی برگه تیم را امضا کرد و در آن برگه تیم ایران فقط در قسمت انفرادی شرکت کرد. به این ترتیب طلای مسابقه و جایزه 20000 دلاری نیز از بین می رود.

میزبان شایسته

مسابقات داخل سالن قهرمانی آسیا از 28 تا 30 بهمن توسط ایران برگزار شد و در نهایت تیم ملی بانوان و مردان ایران با مجموع 16 مدال (9 مدال بانوان و 7 مدال آقایان) چهارم شد. برخی تصور می کنند ایران از پس این میزبانی بر می آید اما مهدی مبینی که دو ماه قبل از شروع مسابقات به عنوان سرپرست فدراسیون انتخاب شده بود، به همراه گروه فدراسیون، مسابقات را با افتخار برگزار کردند و مورد احترام قرار گرفتند. کنفدراسیون آسیا

گاف های طلایی، خداحافظی های دراماتیک و ماراتن های خسته کننده

انگلیس ویزا نمی دهد، قهرمان جهان می پرد

مسابقات داخل سالن قهرمانی جهان که توسط اسکاتلند و ایران برگزار می شود می تواند دو نماینده در این رویداد مهم داشته باشد اما فدراسیون نام حسن تفتیان را برای این دعوت اعلام نکرد و از سوی دیگر به دلیل فاصله کوتاه بین دعوت از جهان. فدراسیون و در ابتدای مسابقات که نتوانستند ویزا بگویند.

کوره انتخابات در حال گرم شدن است

در آخرین روز سال اعلام شد که انتخابات فدراسیون در سال 1403 برگزار می شود و در همین راستا ثبت نام از داوطلبان آغاز شد. هاشم صیامی، احسان حدادی، افشین داوری و مهدی مبینی چهار نفری هستند که برای تصدی پست ریاست فدراسیون ثبت نام کرده اند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا