مطالب میجیک

کنگره بانوان تاثیرگذار؛ از ایده تا اجرا – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری آنلاین؛ گروه سیاست – زینب رجایی: اولین تجربه همیشه فرصت خوبی برای شناسایی نقاط ضعف و قوت و آسیب شناسی است. آخر هفته گذشته «کنگره بین المللی زنان تأثیرگذار» برای اولین بار برگزار شد و اکنون فرصتی طلایی است تا ارزیابی کنیم که چه اهدافی را دنبال می کنیم و تا چه اندازه به آن دست یافته ایم.

در اولین کنگره بین المللی زنان تأثیرگذار نمایشگاهی نیز برگزار شد. این نمایشگاه در دو سالن مجزا میزبان بازدیدکنندگان است که در یکی از آنها محصولات علمی، صنعتی، فناوری، پزشکی و نانوفناوری و در سالن دیگر محصولات فرهنگی، هنری و صنایع دستی به نمایش گذاشته شده است.

برگزاری این کنگره ایده جالب و جدیدی است که خود مستلزم هزینه و اجرا سالانه است حتی تا به حال جای آن بسیار خالی بوده است. به طور کلی برگزاری کنگره ها و نمایشگاه های دستاوردها، موفقیت ها و توانمندی های زنان در سراسر کشور در زمینه های مختلف ایده جالب و ابتکاری است. ایده ای که به خودی خود ارزش هزینه و اجرای سالانه را دارد و حتی تا کنون جایی برای آن نیست.

از سوی دیگر، در روزی که تیرهای تازه ای به سوی جمهوری اسلامی ایران پرتاب شد که مشخصا «زنان و آزادی و فرصت های زندگی» را هدف قرار داد. نشان دادن قدرت، استعداد و پیشرفت زنان کشور باید بیش از هر زمان دیگری موضوعیت و عزت داشته باشد.

اندکی بعد، ایران از کمیسیون سازمان ملل متحد در مورد وضعیت زنان حذف شد. حدود یک ماه پیش با تلاش آمریکا و اسرائیل برای غرق کردن پول، ایران به دلیل نقض حقوق زنان از این کمیسیون حذف شد. اگر نمایندگان 29 کشوری که با حذف ایران از این کمیسیون موافقت کردند، با این دستاورد و موفقیت‌شکنی مواجه شوند، عادلانه‌تر به نگاه جمهوری اسلامی ایران به زنان رأی خواهند داد.

حضور نمایندگان کمیسیون وضعیت زنان سازمان ملل متحد که با هدف ارتقای حقوق زنان در عرصه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و آموزشی تشکیل شده و از عملکرد جمهوری اسلامی در این زمینه انتقاد کردند. آنها می توانند بیشتر هدف این رویداد را با توجه به خود تعیین کنند.

کنگره زنان تأثیرگذار؛  از ایده تا اجرا

ایران در زمان برگزاری کنگره بین المللی زنان تأثیرگذار میزبان 300 مهمان خارجی از حدود 90 کشور بود. همسر رئیس جمهور و نخست وزیرارمنستان، بورکینافاسو، قرقیزستان، صربستان، همسر رئیس جمهور سابق “گینه”، همسر رئیس جمهور سابق نیجر», فرستاده ویژه بانوی اول جمهوری فدرال نیجریه، بانوی اول سابق سریلانکا و همسر رهبر حزب حاکم، فرستاده ویژه رئیس جمهور “سوریه”، رئیس شورای مرکزی اتحادیه زنان “ترکمنستان”. حضور داشتند.

البته در این میان برخی رسانه های اصلاح طلب که به جای اینکه به دنبال اصلاح و سازندگی باشند، به نام حرکت خود به دنبال فرصت هایی برای حمله و تخریب هستند، تشکیلات این کنگره را به کارزاری آشکار کشانده اند. انتقاد و چندپارگی سیاسی بدون ملاحظه منصفانه.

در شرایطی که دولت سیزدهم در تلاش است در راستای بهبود فضای دیپلماتیک و تقویت جایگاه ایران در عرصه جهانی گام بردارد، با توجه به اتفاقات چند ماه گذشته برخی تریبون های جریان اصلاحات فریاد «وصفا» سر داده اند. که به نظر می رسد پول خرج می کنند و دست به هم می زنند، بازی های همسران مقامات سیاسی دولت متبوع خود را در بخش خصوصی فراموش می کنند. با همه اینها عبور از جناح بندی در شرایط کنونی امکان پذیر است و ارائه انتقادات سازنده و پیشنهادهای مختلف می تواند آن را بهبود بخشد.

با این حال، هر آزمایش اول دارای نقاط ضعفی است که باید برطرف شود، اهدافی که در حین اجرا فراموش شده اند، و ممکن است شامل جنبه هایی باشد که از ابتدا نادیده گرفته شده اند. بدیهی است که کنگره بین المللی زنان تأثیرگذار با بهبود و اصلاح می تواند مؤثرتر از این باشد.

کنگره زنان تأثیرگذار؛  از ایده تا اجرا

به نظر می رسد دعوت از کشورهایی که پیوندهای فرهنگی کمتری دارند نباید مقصد این رویداد باشد. اگرچه وجود کشورهای بزرگ و کوچک از سراسر جهان خالی از لطف نیست. مانند “سومیا رفیعی” یکی از اعضای فراکسیون زنان شورای اسلامی در خصوص برگزاری این کنگره گفت: یکی از پاسخ هایی که دریافت کردیم این بود که نمایندگان مجلس ونزوئلا از آنچه در یاران دیدند بسیار تعجب کردند و گفتند آنچه در دنیا تبلیغ می شود و فضای ایجاد شده است. علیه ایران واقعی نیست و از وضعیت زنان در ایران دور است.»

انتخاب هوشمند جامعه هدف برای اقدام فرهنگی یکی از مهم ترین اقدامات در این زمینه است انتخاب هوشمند جامعه هدف برای اقدام فرهنگی یکی از مهم ترین اقدامات در این زمینه است. برداشتن این گام بسیار مهم است که اگر حساب شده و هدفمند نباشد، تمام ابعاد دیگر را زیر سوال می برد. چشمگیرترین نمایشگاه ها، مهم ترین دستاوردها، منظم ترین برنامه ها، بهترین سخنرانی ها و بهترین ایده ها ناقص می مانند و آنچنان که باید تاثیرگذار نخواهند بود.

به نظر می رسد در شرایطی که رسانه های غربی و دشمنان جمهوری اسلامی سعی در تخریب چهره ایران در صحنه جهانی دارند و «زنان» را ابزاری برای این منظور می سازند، برخی از دعوت ها برای این کنگره باید داشته باشد. از میان کشورهایی انتخاب شده است که در مجامع بین المللی نفوذ دارند و قدرت جریان دارند.

اگرچه حضور نمایندگان این کشورها به دلیل فضای مسموم سیاسی ایجاد شده در روزهای اخیر دشوار به نظر می رسد، اما همانطور که در این کنگره نشان داده شده است، دستاوردهای زنان ایرانی چشمگیر است، بنابراین این فرصت طلایی را نباید از دست داد. و آنها را ارائه کنید. بنابراین اگر دعوت از میهمانانی که دستی قوی در عرصه جهانی دارند در دستور کار قرار گیرد، قطعا کنفرانس به هدف خود نزدیک شده و نتایج ملموس تری حاصل خواهد شد.

از طرفی بهتر است کسانی که از کشورهای مختلف فراخوانی می شوند حداقل در یکی از زمینه های دیپلماسی، اقتصادی، علم و فناوری یا فرهنگ وحشتناک باشند. دعوت از همسر رئیس جمهور کشوری که به دلیل شرایطی از سایر اختیارات تبعیت می کند، چندان هوشمندانه به نظر نمی رسد، چه رسد به همسر یک مقام سیاسی سابق.

کنگره زنان تأثیرگذار؛  از ایده تا اجرا

همچنین حضور بخش خصوصی می تواند برگزاری «کنگره زنان تأثیرگذار» را در سال های بعد تقویت کند. اگرچه دیدار و تعامل با فعالان سیاسی فعلی یا حتی سابق به تبیین و تحقق اهداف این کنگره کمک می کند. اما همه چیز را پوشش نمی دهد. در این راستا می توان از زنان فعال کشورهای مختلف که در بخش خصوصی فعال هستند دعوت کرد تا حضور آنها از طرف این حرفه و کشور زمینه را برای معاملات تجاری فراهم کند.

نیاز به ارتباط با بخش خصوصی بسیار مهم است، اگر اهمیت دعوت از این فعالان بیش از مقامات سیاسی نباشد، کمتر نیست. بسیاری از فعالان عرصه اقتصاد، علم، فناوری، هنر و صنعت حاضر در این کنگره با ارائه آثار و محصولات منحصر به فرد خود که باید همکاری های بین المللی داشته باشد، خود را به عنوان زنان موفق ایرانی معرفی نکردند و محصولات خود را ارائه کردند و فعالیت های خود را توسعه دادند.

ضرورت ارتباط با بخش خصوصی به قدری مهم است که اهمیت دعوت از این فعالان چیزی بیش از مقامات سیاسی نیست. اما باید بستر ارتباط در سیاست و دیپلماسی فراهم شود و نمی توان منکر آن شد. در مجموع تقویت توان اقتصادی به عنوان بخش مهمی از هدف برگزاری این کنگره مناسب است.

علاوه بر این تبلیغات بیشتر برای مردم کشور خودمان می تواند گام مهمی در راستای تبیین جهاد باشد. زنانی را بشناسید که به نواختن موسیقی محلی در اقصی نقاط کشور، ساخت هواپیماهای بدون سرنشین، ایجاد انگیزه و امید افتخار می کنند و این نکته ای است که مقام معظم رهبری بر آن تاکید کرده اند.

از نکات مثبت این نمایشگاه اختصاص غرفه به هنرمندانی است که با معلولیت و شرایط خاص جسمانی دست و پنجه نرم می کنند. کسانی که می خواهند در برخورد با خبرنگاران و اصحاب رسانه با رئیس جمهور ارتباط برقرار کنند، امیدوارند بخشی از مشکل حل شود.

کنگره بین المللی زنان تأثیرگذار شاید بهترین فرصت برای گفتگوی مستقیم و رودررو زنان تأثیرگذار ایرانی با مقامات سیاسی کشور به ویژه رئیس جمهور باشد. البته دیدار چهره های سیاسی کلیشه ای، متعدد و بی هدف بدون پیگیری دغدغه های فعالان امکان پذیر نخواهد بود، بنابراین باید مراقب بود که این کنگره به سرنوشت حوادث دیگر دچار نشود و کلیشه ها جای متن را نگیرد. . همچنین حل مشکلات شرکت کنندگان، تجار و فعالان ایرانی بدون توجه به اهداف دیپلماتیک و سیاسی آنها ضروری است.

دکمه بازگشت به بالا