اقتصادی

کمک های میلیاردی آمریکا مانع شوک تورم در اسرائیل نشد

با وجود میلیاردها دلار کمک مالی که آمریکا از آغاز عملیات طوفان الاقصی تائید کرده است، پس لرزه های جنگ غزه ساکنان سرزمین های اشغالی را با مشکل تورم و افزایش مسکن مواجه کرده است.

به گزارش میجیک، عفاکیم در فاصله ای دور از غزه قرار دارد که هشت ماه است که زیر آتش مداوم ارتش رژیم صهیونیستی قرار دارد اما آثار تورمی این جنگ تنها به این شهر اسرائیلی رسیده است. پس از آنکه ده ها هزار اسرائیلی پس از آغاز عملیات الاقصی در 7 اکتبر از مناطق نزدیک مرزهای جنوبی و شمالی گریختند، موجودی مسکن یک شبه تقریباً پنج درصد کاهش یافت. این یک عقبگرد برای اقتصادی است که هزینه زندگی آن قبل از جنگ بیشتر از سوئیس بود، گرانترین اقتصاد در میان 38 کشور عضو سازمان توسعه اقتصادی و همکاری.

پس از ماه ها اقامت در اتاق های هتل، بسیاری از این افراد به اجاره های بلندمدت روی آورده اند و تقاضا برای اجاره با کمبود مسکن مطابقت دارد. در نتیجه، ساکنان اوفکیم افزایش 30 درصدی اجاره بها را تجربه کردند که بیش از یک چهارم سبد قیمت ماهیانه مصرف کننده در منطقه اشغالی است.

تورم در سرزمین های اشغالی بیداد می کند

بدترین درگیری مسلحانه رژیم صهیونیستی در نیم قرن اخیر، یک واکنش زنجیره ای تورمی را برانگیخته است که سرانجام باز شد. در ماه ژوئن، وب سایت خبری محبوب والا، عنوانی را منتشر کرد که این عنوان را داشت: “کمک: نمی توانیم نفس بکشیم”، با افزایش تورم و افزایش نارضایتی عمومی. ما فرو می ریزیم.”

شوک اولیه جنگ به هزینه های مصرف کننده بسیار زیاد بود، که مانع از شتاب گرفتن تورم با وجود اختلالات اقتصادی رژیم صهیونیستی شد، اما اکنون که تقاضای داخلی بهبود یافته است، هزینه های همه چیز از خواربار تا سفر در حال افزایش است.

فشارهای فزاینده قیمت ها کاهش شش ماهه تورم را معکوس کرده است و ممکن است نرخ تورم در سرزمین های اشغالی برای اولین بار امسال از هدف رسمی یک تا سه درصدی در اردیبهشت امسال فراتر رود.

چشم انداز تاریک تر نیز برنامه بانک مرکزی را برای کاهش سیاست های پولی تغییر می دهد تا هزینه بدهی طولانی تر شود. این درست زمانی است که دولت برای تامین مالی بیشتر پولی که برای خرج کردن نیاز دارد به بازار بدهی نگاه می کند.

با بازگشت نرخ بیکاری به پایین ترین سطح قبل از کرونا و افزایش نزدیک به هشت درصدی دستمزدها در دو ماه اول سال 2024، کاهش نرخ تورم دشوارتر خواهد بود. مالیات های بالاتر و هزینه های آب و برق، همراه با یک سیاست مالی گسترده و نوسان ارزش شیکل، بر قیمت ها فشار وارد می کند. در حال حاضر وزارت دارایی پیش بینی می کند تورم تا پایان سال به 3.3 درصد برسد که تقریباً یک درصد بیشتر از پیش بینی بانک مرکزی در دی ماه است. مسکن، حمل و نقل و مواد غذایی بیشترین سهم از تورم را دارند که مجموعا بیش از نیمی از سبد قیمت مصرف کننده در منطقه تحت کنترل را تشکیل می دهند.

افزایش قیمت مواد غذایی عمدتاً منعکس کننده اثرات جنگ بر اقتصاد است. با شروع جنگ، تقاضا افزایش یافت زیرا مردم به دنبال ذخیره مواد غذایی بودند و دولت خریدها را برای تامین سربازان و سایر نیروهای امنیتی افزایش داد. قیمت مواد غذایی تنها در هفته اول جنگ حدود 2 درصد افزایش یافت.

از آن زمان تاکنون هیچ توقفی در افزایش قیمت وجود ندارد. تقریبا نیمی از 29 شرکت بزرگ غذایی رژیم صهیونیستی اعم از تولیدکنندگان و واردکنندگان داخلی از ژانویه تا کنون 30 درصد افزایش قیمت داشته اند. به گفته شرکت مشاوره BDO، در بحبوحه تبادل آتش، دسترسی به یک سوم زمین های کشاورزی در سرزمین های اشغالی محدود شده است که به صنعت کشاورزی آسیب بیشتری وارد کرده و نیروی کار را تا 40 درصد کاهش داده است.

تعلیق صادرات از سوی ترکیه، افزایش قیمت جهانی کالاها و افزایش هزینه های حمل و نقل به دلیل عملیات دریایی نیروهای یمنی علیه کشتی های اسرائیلی در دریای سرخ وضعیت را بدتر کرده است. چن هرتزوگ، اقتصاددان ارشد شرکت مشاوره بی دی او، گفت: این وضعیت وابستگی به واردات را افزایش می دهد که به دلیل افزایش هزینه های ترانزیت و ممنوعیت تجاری ترکیه با اسرائیل گران تر شده است.

صنایعی مانند هوانوردی نیز همین مشکل را پیدا می کنند، که یک مشکل است زیرا حمل و نقل و ارتباطات پس از مواد غذایی دومین وزن تورم را دارند.

تعداد خطوط هوایی بین المللی که به سرزمین های اشغالی پرواز می کنند از ابتدای جنگ تا کنون یک سوم کاهش یافته و میانگین حجم پروازهای روزانه 40 درصد کاهش یافته است. در نتیجه، قیمت بلیط هواپیما بزرگترین محرک تورم در ماه آوریل بود، با افزایش 11 درصدی، انتظار می رود با بازگشت افراد بیشتری از خدمت سربازی، تقاضا بیشتر رشد کند.

بازار مسکن در اما

وضعیت بازار مسکن در سرزمین های اشغالی نشان می دهد که چرا هنوز با کاهش تورم فاصله دارد.

ممنوعیت ورود کارگران فلسطینی به سرزمین های اشغالی به این معنی است که یک سوم کارگاه های ساخت و ساز بسته شده اند و بیشترین کاهش بهره وری بر بقیه اثر گذاشته است. بیش از دو سوم فلسطینی هایی که در سرزمین های اشغالی کار می کردند، قبل از جنگ در ساختمان سازی کار می کردند.

این خطر وجود دارد که عرضه مسکن جدید حداقل تا دو سال آینده افزایش پیدا نکند و خریداران بیشتری را مجبور به اجاره کند و این وضعیت به دلیل تعداد ساکنان مناطق اشغالی که خانه های خود را ترک کرده اند تشدید می کند. جنگ و به دنبال مکانی برای سکونت، درست است.

با افزایش تنش ها در مرز شمالی سرزمین های اشغالی با لبنان، بیش از نیمی از کسانی که منطقه را ترک کردند، گفتند که قصد بازگشت ندارند.

بر اساس اطلاعات سایت املاک و مستغلات مدلان، قیمت آپارتمان های معمولی در مناطق اشغالی در سه ماهه اول سال جاری نسبت به سه ماهه قبل 3.1 درصد افزایش داشته است. هزینه اجاره یک واحد سه اتاقه در تل آویو 6 درصد و در اورشلیم 13 درصد نسبت به قبل از جنگ افزایش یافته است.

تال کوپل، مدیر مدلان گفت: این واقعیت که ساکنان شمال برای بیش از شش ماه از خانه های خود دور بوده اند و وجود این وضعیت پایانی ندارد، بسیاری از مردم را برای مدت طولانی به تهیه مسکن سوق داده است.

اگرچه حساسیت سیاسی به هزینه های زندگی در سرزمین های اشغالی همیشه بالا بوده است، اما اولویت های دولت در زمان جنگ جای دیگری است و بودجه ها به دلیل هزینه های نظامی کاهش یافته است. برای تثبیت مالیه عمومی، یک درصد افزایش مالیات در ژانویه اجرا شد.

بازی سیاسی انتقاد از تورم آغاز شده است. بزالل استریش وزیر دارایی و نیر برکات وزیر اقتصاد توسط موشه گافنی، یکی از اعضای ائتلاف حاکم، به دلیل شکست کامل در مسئله هزینه زندگی مورد انتقاد قرار گرفتند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، آیدان آزولایی، مدیر ارشد سرمایه گذاری در سرمایه گذاری سیگما، گفت: “عدم اقدام دولت می تواند عواقبی داشته باشد، به خصوص پس از افزایش قیمت غافلگیرکننده در آوریل.” حتی صدای ضعیفی را نشنید که می گفت افزایش قیمت بررسی خواهد شد و می توان برای کند کردن افزایش قیمت اقدام کرد.

کمک مالی آمریکا به رژیم صهیونیستی

وضعیت بد اقتصادی در سرزمین های اشغالی را می توان در شرایطی مشاهده کرد که رژیم صهیونیستی ماه گذشته مجوز کمک امنیتی 26 میلیارد دلاری آمریکا را دریافت کرد.

بر اساس گزارش اندیشکده «شورای روابط خارجی»، رژیم صهیونیستی با دریافت 297 میلیارد دلار کمک خارجی از آمریکا و بزرگترین دریافت کننده خارجی از واشنگتن بین سال های 1946 تا 2023، بزرگترین دریافت کننده کمک خارجی آمریکا بوده است. . کمک.

در این گزارش اندیشکده آمریکایی آمده است: اسرائیل از بدو تاسیس بزرگترین دریافت کننده مترقی کمک های خارجی آمریکا بوده است و کل کمک های نظامی و اقتصادی دریافتی تقریباً 300 میلیارد دلار است.

بر اساس این گزارش، اسرائیل از سال 1946 تا 2023، 216 میلیارد دلار کمک نظامی و 81 میلیارد دلار کمک اقتصادی از آمریکا دریافت کرده و مجموع کمک ها حدود 297 میلیارد دلار بوده است.

کمک های نظامی آمریکا به تل آویو پس از عملیات طوفان الاقصی در 7 اکتبر 2023 و متعاقب آن حمله رژیم صهیونیستی به غزه که منجر به شهادت ده ها هزار نفر از مردم این منطقه شد، با انتقادات زیادی مواجه شد و تبدیل به موضوع شد. موضوع داغ بحث در سطح جهانی

انتهای پیام

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد هستم. به شما اطلاعات و نظراتی را ارائه می‌دهم که با کیفیت و قابل اطمینان هستند تا شما بتوانید در مسائل اقتصادی بهترین تصمیمات را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا