اقتصادی

کلاف سردرگم واردات لوازم خانگی / آزادسازی صورت می گیرد؟

سال گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت گفته بود ممکن است مجوز واردات لوازم خانگی صادر شود و نماینده وی تاکید کرد که واردات لوازم خانگی در مناطقی انجام شود که داخلی ندارند. تولید یا در مواردی که تولیدکنندگان داخلی استانداردهای لازم را ندارند رعایت نکنند. بنابراین به نظر می رسد امکان آزادسازی واردات لوازم خانگی حتی به صورت محدود، قویتر از گذشته باشد.

به گزارش میجیک، سال گذشته تولیدکنندگان لوازم خانگی به دلیل طولانی شدن روند تخصیص ارز با مشکلاتی از جمله گسترش فروش کالای قاچاق در بازار و مشکلات مربوط به تامین مواد اولیه مواجه شدند. از سوی دیگر، تجار خرد این حوزه نیز اغلب از رکود بازار به دلیل فروش اقساطی لوازم خانگی در فروشگاه های بزرگ گلایه دارند. از طرفی ساکنین همیشه از کیفیت لوازم خانگی و مسائل مربوط به گارانتی گلایه دارند.

واردات لوازم خانگی به کشور از سال 1397 ممنوع شده و بیشتر کالاهای خارجی موجود در بازار قاچاق است. پیش از این دبیرکل انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران حجم بازار لوازم خانگی در کشور را حدود شش میلیارد دلار دانست که یک میلیارد و 500 میلیون دلار آن قاچاق است.

در این بین انجمن فعال در حوزه تولید لوازم خانگی معتقد است که به دلیل مشکل ارزی امکان آزادسازی واردات وجود ندارد و حتی در صورت آزادسازی واردات به دلیل هزینه کم قاچاق، باز هم کالا به صورت غیرقانونی وارد کشور می شود. . ، زیرا قاچاقچیان سوخت کمتر از 3000 تومان از کشور خارج می کردند و بیش از 40 هزار تومان به خارج از کشور می فروختند و با این پول لوازم خانگی وارد کشور می کردند.

آیا امکان عرضه لوازم خانگی افزایش یافته در سال 1403 وجود دارد؟

در مجموع به نظر می رسد بخشی از سردرگمی های درهم پیچیده صنعت لوازم خانگی مربوط به واردات لاستیک باشد. در سال های اخیر وزرای مختلف صلح همواره در مورد رفع این ممنوعیت اظهاراتی داشته اند اما تاکنون این موضوع محقق نشده است. عباس علی آبادی، وزیر فعلی صنعت، معدن و تجارت نیز سال گذشته گفته بود که در بحث رقابتی شدن صنعت باید به مردم فرصت رای داد و بنابراین می توان مجوز واردات لوازم خانگی صادر کرد.

این در حالی است که اواخر سال گذشته محمدمهدی برادران، معاون کل صنعت وزارت صمت تاکید کرده بود که واردات لوازم خانگی باید در مناطقی انجام شود که تولید داخلی ندارند یا در مناطقی که تولید داخل ندارند. مواردی که تولیدکنندگان داخلی استانداردهای لازم را ندارند.

بنابراین در مجموع بر اساس بیانیه می توان گفت در سال آینده امکان آزادسازی واردات لوازم خانگی حتی به صورت محدود، قویتر از گذشته است. اما این تصمیم موافقان و مخالفانی دارد.

موافقان و مخالفان چه می گویند؟

موافقان آزادسازی واردات لوازم خانگی بر این باورند که این ممنوعیت انتخاب مصرف کننده را محدود کرده و به عبارت دقیق تر، حقوق مصرف کننده در این تصمیم نادیده گرفته شده است. علاوه بر این عدم رقابت بین تولیدکنندگان داخلی و خارجی در آینده منجر به انحصار صنعت لوازم خانگی و مشابه شدن این صنعت در صنعت خودرو می شود و کالاهای ایرانی رشد و ارتقای کیفی لازم را نخواهد داشت. .

موافقان آزادسازی واردات لوازم خانگی می گویند این قانون حقوق مصرف کنندگان را در نظر نمی گیرد، اما مخالفان معتقدند تولیدکنندگان ایرانی شرایطی برابر با تولیدکنندگان خارجی برای رقابت با آنها ندارند. از سوی دیگر، مخالفان آزادسازی واردات لوازم خانگی معتقدند تجربه کشورهای دیگر نشان می دهد که برای بالندگی این صنعت باید حداقل چند سال و تا رسیدن به تولید داخلی از این صنعت حمایت کرد. نقطه رقابت وی همچنین گفت: اگر تولیدکنندگان داخلی می توانند با خارجی ها رقابت کنند، باید شرایط مساوی در زمینه تامین مالی ارزان، تامین مناسب مواد اولیه و… فراهم شود. اما اکنون این وضعیت برای داخلی وجود ندارد. نکته دیگر اینکه مخالفان واردات معتقدند واردات محصولات نهایی عمق تولید داخلی را کاهش می دهد و واردات باید با انتقال فناوری همراه باشد تا به بهبود شرایط تولید در کشور کمک کند.

انتهای پیام

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد هستم. به شما اطلاعات و نظراتی را ارائه می‌دهم که با کیفیت و قابل اطمینان هستند تا شما بتوانید در مسائل اقتصادی بهترین تصمیمات را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا