اقتصادی

چراغ سبز اتحادیه اروپا برای ممنوعیت واردات گاز روسیه

در تلاش برای کاهش بیشتر مصرف گاز روسیه، اتحادیه اروپا قانونی وضع کرده است که به کشورهای عضو اجازه می دهد از ذخیره ظرفیت خط لوله گاز در این بلوک توسط شرکت های روسی و بلاروسی جلوگیری کنند.

به گزارش میجیک، بر اساس گزارش روزنامه فایننشال تایمز، این پیشنهاد شامل دسترسی به پایانه های گاز طبیعی مایع (LNG) اتحادیه اروپا است. این پیشنهاد در بحبوحه درخواست ها برای ممنوعیت واردات LNG روسیه که شاهد واردات بی سابقه در سال جاری بوده است، مطرح شده است.

منابع در بروکسل به فایننشال تایمز گفتند که جنبه دیگری از این لایحه این است که به شرکت های اروپایی که با شرکت های گاز روسیه یا بلاروس قرارداد دارند اجازه می دهد از تعهدات قراردادی خود بدون پرداخت جریمه های مربوطه فرار کنند.

بر اساس این سند که توسط فایننشال تایمز مشاهده شده است، اعضای اتحادیه اروپا مجاز خواهند بود تا در صورت لزوم برای حفاظت از منافع مهم امنیتی، به اپراتورهای گاز دسترسی کامل به زیرساخت‌ها را به طور جزئی یا در صورت موجه اعطا کنند. مرزهای روسیه و بلاروس

عرضه گاز روسیه به اتحادیه اروپا از طریق خطوط لوله در سال جاری نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است. بر اساس برآوردهای بانک VTB روسیه، میانگین روزانه در سال جاری تنها 21 میلیارد متر مکعب است که نسبت به سال گذشته 66 درصد کاهش داشته است. این بانک اعلام کرده است که این کاهش نسبت به میزان صادرات در سال 2021 شش برابر خواهد بود.

روزنامه فایننشال تایمز با استناد به آمار یورواستات نوشت: واردات گاز روسیه به اتحادیه اروپا در سه ماهه سوم سال جاری 12 درصد از کل واردات این اتحادیه را به خود اختصاص داده است که کمتر از 40 درصد قبلی گاز روسیه است. از جنگ در اوکراین.

بر اساس گزارش اویل پرایس، پارلمان اروپا امروز به قانون جدید گاز رای خواهد داد و پس از آن، کشورهای عضو این قانون را رسماً تصویب خواهند کرد. اتحادیه اروپا اعلام کرده است که واردات نفت، گاز و زغال سنگ از روسیه باید تا سال 2027 پایان یابد.

انتهای پیام

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد هستم. به شما اطلاعات و نظراتی را ارائه می‌دهم که با کیفیت و قابل اطمینان هستند تا شما بتوانید در مسائل اقتصادی بهترین تصمیمات را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا