اقتصادی

چین چطور از تحریم‌ها علیه صادرات انرژی روسیه منفعت برد؟

رئیس جمهور چین روز دوشنبه در اولین سفر خارجی خود پس از انتخابات برای سومین دوره ریاست جمهوری به روسیه سفر کرد.

به گزارش میجیک، این سفر بیش از یک سال پس از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین انجام شد که تحریم های اتحادیه اروپا علیه خرید نفت و زغال سنگ دریایی روسیه و همچنین قیمت گروه هفت را به دنبال داشت. مکانیزم سقف برای فروش نفت روسیه

اتحادیه اروپا نیز واردات گاز روسیه از طریق خطوط لوله را متوقف کرده و بازار جهانی LNG دستخوش تغییرات اساسی شده است.

چین، بزرگترین مصرف کننده انرژی جهان، با این اقدامات موافقت نکرده است، و در حالی که مسکو تحت فشار قرار گرفته است تا حجم مازادی را که دیگر ندارد به اتحادیه اروپا بفروشد، چین نفت و زغال سنگ ارزان‌تری از روسیه می‌خرد. ، ذخیره کرده است. میلیاردها دلار هزینه واردات دارد و با تامین مازاد بر سودهای بالایی به دست آورده است.

شی جین پینگ اظهار داشت که چین خواهان همکاری نزدیک تر انرژی با روسیه است که امنیت انرژی بین المللی و زنجیره تامین را حفظ کند. رویترز در گزارشی به بررسی مزایای چین تاکنون از خرید انرژی روسیه پرداخته است.

نفت خام

بر اساس آمار گمرک چین، واردات نفت خام چین از روسیه در سال 2022 نسبت به مدت مشابه سال قبل هشت درصد افزایش یافت و به 86.25 میلیون تن معادل 1.7 میلیون بشکه در روز رسید. در همین حال، کل واردات نفت چین در سال گذشته با کاهش 0.9 درصدی اقتصاد این کشور کاهش یافت.

این افزایش واردات، سهم روسیه از بازار نفت چین را به 17 درصد می رساند که در مقایسه با 15 درصد در سال گذشته افزایش یافته است. با این حال، روسیه پس از عربستان سعودی که 87.5 میلیون تن نفت به چین می فروشد، در رتبه دوم قرار دارد.

همچنین این خرید پس انداز زیادی را برای چین به همراه دارد. بر اساس محاسبات رویترز، بر اساس تخفیف 10 دلاری در هر بشکه نفت خام اسپو و اورال، پالایشگاه های چینی بین آوریل 2022 و ژانویه 2023 حدود 5.5 میلیارد دلار صرفه جویی کردند.

تاجران گفتند که تقطیرکنندگان مستقل در استان شرقی شاندونگ بزرگترین ذینفعان این معامله بودند. پالایشگاه های این کشور نیز از خرید نفت ارزان در روسیه سود می بردند و سایرین از این تجارت نفت سود می بردند.

بر اساس تحلیل داده‌های شرکت‌های Vertexa و Kepler، واردات نفت خام دریایی روسیه به چین در ماه مارس به رکورد ۱.۴ میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت.

زغال سنگ

همچنین با وجود کاهش کل واردات زغال سنگ به دلیل تولید بیشتر داخلی، چین واردات زغال سنگ خود را از روسیه افزایش داد که پس از عدم خرید اروپا از تخفیف خوبی برخوردار شد. بر اساس آمار گمرک، واردات زغال سنگ روسیه در سال 2020 نسبت به سال قبل 20 درصد افزایش یافته و به 68.06 میلیون تن رسیده است. واردات زغال سنگ کک دو برابر شده و به 21 میلیون تن رسیده است.

اگر محدودیت‌های ظرفیت راه‌آهن روسیه که مانع از حمل و نقل زغال سنگ به شرق می‌شد، نبود، این واردات می‌توانست بیشتر هم باشد.

متوسط ​​قیمت واردات زغال سنگ کک‌سازی روسیه ۲۱۷.۳۳ دلار در هر تن در سال ۲۰۲۲ تخمین زده می‌شود که با میانگین قیمت ۳۶۴.۶۶ دلار در هر تن برای زغال‌سنگ کک‌سازی با عیار بالا استرالیا بر اساس هواپیما قابل مقایسه است.

LNG

واردات LNG چین از روسیه با بیش از 40 درصد افزایش سالانه به 6.5 میلیون تن تا سال 2022 رسیده است، در حالی که چین در حال صادرات مجدد این حجم به واردکنندگان اصلی مانند کره جنوبی، ژاپن و فرانسه است.

این افزایش در حالی رخ می دهد که کل واردات LNG چین در سال گذشته 19.5 درصد کاهش یافته و به 63.4 میلیون تن رسیده است زیرا قرنطینه های شدید باعث کاهش فعالیت اقتصادی در این کشور و کاهش تقاضا شده است. .

بر اساس آمار گمرک، چین به طور متوسط ​​کمتر از 20 دلار به ازای هر میلی‌متر بی‌تی‌یو به ازای هر تن LNG وارداتی از روسیه هزینه می‌کند، در حالی که میانگین قیمت یک محموله LNG در بازار آسیا 38.80 دلار در هر تن است. هر واحد mmBtu است.

برقی

واردات برق از روسیه، از طریق خط انتقال مرزی که شمال شرق چین و خاور دور روسیه را به هم متصل می کند، بین سال های 2017 تا 2020 ثابت می ماند و تقریباً 3 میلیارد کیلووات ساعت است. واردات در سال 2021 به 3.8 میلیارد کیلووات ساعت رسید، زمانی که چین با کمبود شدید برق مواجه است و با 23 درصد افزایش به 4.7 میلیارد کیلووات ساعت در سال 2022 خواهد رسید.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا