اقتصادی

چرا آلمان سومین اقتصاد بزرگ جهان شد؟

ژاپن به دلیل کمبود تقاضای داخلی به طور ناگهانی در اواخر سال گذشته وارد رکود شد و آلمان را به سومین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل کرد، و این تردیدها را در مورد اینکه چه زمانی بانک مرکزی شروع به خروج از یک دهه سیاست پولی فوق العاده سست خواهد کرد، ایجاد کرد. .آن را خواهد ساخت

برخی از تحلیلگران نسبت به انقباض دیگر در سه ماهه جاری هشدار دادند زیرا تقاضای ضعیف در چین، کاهش مصرف و تعطیلی تولید در واحدهای تویوتا موتور همه به مسیر چالش برانگیز برای بهبود اقتصادی اشاره دارد.

یوشیکی شینکه، اقتصاددان ارشد مؤسسه تحقیقاتی دایچی، گفت: مهمترین چیز کاهش مصرف و مخارج سرمایه است که ستون های اصلی تقاضای داخلی هستند و اکنون که هیچ محرک های کلیدی وجود ندارد، اقتصاد همچنان فاقد حرکت خواهد بود. از رشد داده های دولت ژاپن در روز پنج شنبه (15 فوریه) نشان داد که تولید ناخالص داخلی ژاپن در دوره اکتبر تا دسامبر پس از 3.3 درصد انقباض در سه ماهه قبل، 0.4 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافت که پیش بینی بازار برای افزایش 1.4 درصدی را پشت سر گذاشت. انقباض دو فصل متوالی معمولاً یک رکود در نظر گرفته می شود.

در حالی که بسیاری از تحلیلگران هنوز انتظار دارند بانک ژاپن محرک های پولی عظیم خود را در سال آینده کاهش دهد، داده های ضعیف می تواند پیش بینی این بانک را مورد تردید قرار دهد. استفان آنگریک، اقتصاددان ارشد موسسه Moody’s Analytics گفت: دو کاهش متوالی در تولید ناخالص داخلی و سه کاهش متوالی در تقاضای داخلی خبر بدی هستند.

برخی تحلیلگران می گویند بازار کار فشرده ژاپن و برنامه مخارج شرکتی قوی، امکان خروج از سیاست فوق العاده سست را از بین می برد. در حالی که دومین انقباض متوالی در سه ماهه چهارم تولید ناخالص داخلی نشان می دهد که اقتصاد ژاپن در حال حاضر در رکود به سر می برد، بررسی های تجاری و بازار کار داستان متفاوتی را بیان می کند و در هر صورت، مارسل تیلیانت، رئیس آسیا پاسیفیک در کپیتال اکونومیکس گفت. با منفی شدن نرخ پس‌انداز خانوارها، رشد امسال کند خواهد ماند.

تولیدکنندگان آلمانی که به شدت به صادرات وابسته هستند، از افزایش قیمت انرژی در پی حمله روسیه به اوکراین آسیب دیده اند. بزرگترین اقتصاد اروپا نیز به دلیل افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی اروپا در منطقه یورو، و همچنین عدم اطمینان در مورد بودجه و کمبود مزمن نیروی کار ماهر با مشکل مواجه شده است.

ژاپن همچنین به شدت به صادرات به ویژه خودرو وابسته است، اگرچه ین ضعیف به شرکت‌های بزرگی مانند تویوتا کمک کرده است تا ضعف خود را در بازارهای کلیدی مانند چین جبران کنند، اما بیشتر از آلمان به دلیل کاهش جمعیت و نرخ پایین تولد. شکاف بین دو اقتصاد بیشتر شود.

داده های روز پنجشنبه نشان داد که اقتصاد ژاپن در سه ماهه پایانی سال 2023 نسبت به سه ماهه اول 0.1 درصد کوچک شد و انتظارات بازار برای رشد 0.2 درصدی را از دست داد. رشد سه ماهه سوم نیز به منفی 0.8 درصد کاهش یافت، به این معنی که ژاپن در نیمه دوم سال 2023 در رکود است. توشیهیرو ناگاهاما، اقتصاددان موسسه تحقیقاتی دایچی، گفت که جمعیت آلمان، مانند ژاپن، کاهش یافته است، اما اقتصاد این کشور همچنان در حال رشد است. .

صندوق بین المللی پول اعلام کرد انتظار می رود هند در سال 2026 از ژاپن و در سال 2027 از آلمان پیشی بگیرد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا