برترین های کسب و کار مجیکمطالب عمومی

چالش های طراحی در چاپ های دیجیتال

چاپ کتاب در دوران دیجیتال چالش‌ها و فرصت‌ها را با خود به همراه دارد. همان طور که می‌دانید به‌روزترین فناوری چاپ، همین چاپ دیجیتال است که معایب و مزایایی دارد. چاپ دیجیتال کتاب چون روش چاپی جدید و به‌روزتر است نمی‌شود بگوییم در این روش با هیچ چالشی روبه‌رو نمی‌شویم، اما این را به‌ خوبی می‌دانیم که هر چقدر تکنولوژی پیشرفت کند نواقص و عیوب گذشته را یا رفع می‌کند و یا آن را کم‌رنگ می‌سازد.

 چاپ دیجیتال

فرآیند گرفتن طرح دیجیتالی و انتقال مستقیم آن به دستگاه چاپ است. این کار شبیه به همان کاری است که شما در چاپگر خانگی خود انجام می‌دهید. یعنی انواع طرح‌ها به طور مستقیم از کامپیوتر به دستگاه چاپ دیجیتال منتقل می‌شوند، و هیچ زحمتی برای نیروی انسانی در برندارد. تکنیک دیجیتال یکی از جدیدترین روش‌های صنعت  چاپ جعبه در اصفهان است که قابل مقایسه با روش‌های قدیمی نیست. دستگاه‌های دیجیتال در ابعاد و اندازه‌های مختلف تولید شده است که هر کدام از این دستگاه‌ها کاربرد و عملکرد خاصی دارند و افراد باید با توجه به نوع کارکرد خود از آن دستگاه‌ها استفاده کنند.

 چاپ کتاب دیجیتالی

فناوری موجب بروز تغییراتی در حیطه و فرایند یادگیری شده است،  می‌توان گفت که فناوری تحولی عمیق را به وجود آورده است و موجب انقلابی در دسترسی فراگیر و عادلانه‌تر به فرصت‌های آموزشی در جهان شده است.
چاپ کتاب به دو روش افست و دیجیتال در چاپخانه‌ها انجام می‌شود. وقتی صحبت از چاپ کتاب دیجیتال می‌شود بلافاصله در ذهن، جدید بودن این روش نقش می‌بندد، چاپ دیجیتال به چاپ فوری نیز معروف است. چاپ دیجیتال نسبت به چاپ افست فرصت‌های زیادی برای نویسنده، ویراستار، ناشر دارد و انتخاب منطقی برای پروژه های مدرن، از جمله کتاب با قطع های مختلف، تیراژ پایین، جلد خاص و… را شامل می‌شود.

 آیا چاپ دیجیتال کتاب ارجحیت دارد؟

به‌روزترین روش چاپی دیجیتال است، اینکه چاپ دیجیتال می‌تواند نیاز شما را در چاپ کتاب برآورده سازد خوب مسلما ارجحیت بالاتری نسبت به سایر چاپ‌ها دارد. این چنین که چاپ دیجیتال کتاب با سرعت پیش می‌رود  به عنوان یک روش تولید به‌طور کامل جای روش سنتی را خواهد گرفت.

 فرصت‌های چاپ کتاب به صورت دیجیتال

چاپ دیجیتال به دلایل فرصت‌ها بسیاری که دارد، توانسته جایگاه بسیار خوبی در صنعت چاپ برای خود ایجاد کند. از جمله این فرصت‌ها عبارت است از:

  • سرعت

فناوری چاپ دیجیتال به ما امکان چاپ بسیار سریع‌ کتاب‌ را می‌دهد، که در سایر روش‌های چاپی کتاب ناممکن است، سرعت چاپ بالا  یک فرصت برای چاپ کتاب به صورت دیجیتال است. به جای چند روز زمان می‌توان تنها در چند ساعت کتاب خود را تحویل گرفت.

  • بازار فروش

چاپ کتاب به روش دیجیتال فرصت و ارزشمندی دیگری که به ارمغان آورده است، این است که در تیراژ پایین کتاب چاپ می‌شود. این فرصتی که چاپ برای شما محقق ساخته است طلایی است، زیرا می‌توانید با هزینه کمی که پرداخت می‌کنید، فروش کتاب و بازار آن را پیدا کنید و اگر خوب بود تیراژ بالا را برای چاپ سفارش دهید.

  • هزینه

هزینه‌های مربوط به چاپ دیجیتال کمتر است.

  • کاغذ و مقوا

کتابی با مقوا و کاغذ خاص می‌خواهید چاپ کنید. روش دیجیتال این فرصت را فراهم ساخته است تا حق انتخاب داشته باشید. می‌خواهید کتابی لوکس با صفحات ضخیم گلاسه چاپ کنید بهترین انتخاب شما چاپ کتاب دیجیتال است. هم چنین شما هر نوع جلد مقوایی را می‌توانید به عنوان جلد کتاب‌تان انتخاب کنید. لازم به ذکر است که انواع کاغذهای گران، خاص و همچنین ارزان‌ترین نوع کاغذ در انتخاب آن آزاد است و محدودیت در کار نیست.

  • عدم پیچیدگی

می‌دانید که فرآیند چاپ دیجیتال چه مراحلی را طی می‌کند؟ فقط کافی است از کامپیوتر به دستگاه چاپ دیجیتال اتصال برقرار شود، در این روش چاپ دستگاه مستقیماً به کامپیوتر متصل می‌شود. سپس طرح مورد نظر به زیبایی و خیلی راحت روی کاغذ چاپ می‌شود.

  • تغییرات

چاپ کتاب به روش دیجیتال این فرصت را برای کارفرما ایجاد کرده است، که امکان تغییر اطلاعات در حین چاپ امکان‌پذیر باشد. ممکن است به هر دلیلی در حین چاپ نیازی به تغییراتی داشته باشید بدون هیچ مانعی محقق می‌شود. هیچ محدودیتی برای چاپ با این روش وجود ندارد. در واقع هر نوع تغییر یا تنظیمات خاصی را می‌توان در چاپ دیجیتال بدون نیاز به آماده سازی قبلی انجام داد.

  • شخص سازی

این فرصتی که چاپ دیجیتال فراهم ساخته است خیلی محبوب است. اگر در نظر دارید چاپ کتاب دیجیتال شما شخصی سازی و یا تقدیم به فردی خاص شده باشد، در چاپ دیجیتال این امکان وجود دارد.

 چالش‌های چاپ کتاب به صورت دیجیتال

چالش‌های که چاپ دیجیتال بر سر راه می‌گذارد چیست،  شاید برخی موانع آن بزرگ و برخی دیگر کوچک و قابل ندیدن باشد اما در هر صورت چالش‌های دارد. هیچ روش چاپی نیست که چالش‌ها خود را در کنار فرصت‌ها نداشته باشد در این بخش با چالش‌های چاپ کتاب دیجیتال آشنا می‌شوید.

  • در قسمت فرصت‌ها گفتم که کتاب را با تیراژ پایین چاپ کنید بعد از اینکه اطمینان از فروش پیدا کردید آن را در تعداد زیاد به چاپ برسانید. چالشی که چاپ دیجیتال برای شما در این قسمت دارد این است که نمی‌تواند نیاز شما را به تیراژهای بالا برآورده سازد. زیرا هم هزینه‌ کتاب شما بسیار گزاف می‌شود و هم اینکه دستگاه‌های چاپ دیجیتال قادر نیستند در فرصت کم تعداد زیادی کتاب را به چاپ برسانند.
    • چالش بزرگ دیگر در چاپ دیجیتال این است که، کتابی با نمونه رنگ‌های استاندارد پنتون اگر می‌خواهید چاپ دیجیتال برای این کار مناسب نیست. ۴ تا مخزن به رنگ‌های آبی ، زرد ، قرمز و مشکی هست. حالا بعضی اوقات پیش میاد که شما نیاز به یک رنگ خاص مثل فسفری ، نقره‌ای ، طلایی یا … دارید. که در چاپ دیجیتال امکان‌پذیر نیست و باید از ماشین‌های افست استفاده شود.
    • یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در بحث سرمایه‌گذاری است. چاپ دیجیتال با توجه به اینکه به شدت به تکنولوژی وابسته است در بازده کمتر از 5 سال باید دستگاه‌های آن را مستهلک کنیم.

اگر بخواهیم در مورد رونق جدید در چاپ دیجیتال، فرصت‌ها و چالش‌ها به طور شفاف و کامل بنویسم ترجیح می‌دهیم آن را به سه قسمت تقسیم کنیم. پس شما در ابتدا با چاپ دیجیتال سپس فرصت‌های که این چاپ به ارمغان آورده است آشنا می‌شوید و در انتها نیز چالش‌های آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

با وجود عصر دیجیتال همچنان روش چاپی دیجیتال در جهان مورد توجه است و بیشترین کاربرد را دارد. چاپ دیجیتال فرآیند چاپ تصاویر مبتنی بر دیجیتال به طور مستقیم بر روی انواع بسترهای رسانه‌ای است. بر خلاف چاپ افست نیازی به صفحه چاپی ندارد زیرا فایل‌های دیجیتالی مانند PDF را می‌توان مستقیماً به دستگاه چاپ دیجیتال فرستاد تا بر روی کاغذ، کاغذ عکس، بوم، پارچه، مواد مصنوعی، مقوا و زیر لایه‌های دیگر چاپ شود. دستگاه‌های دیجیتال مدام در حال بهبود هستند با پیشرفت در کیفیت و سرعت چاپ، معایب قبلی چاپ دیجیتال به سرعت دارد از بین می‌رود. در چاپ دیجیتال خبری از دستگاه‌های چاپی فلکسو، گراوو، و افست نیست.

دکمه بازگشت به بالا