مطالب عمومی

پیکان شرکت های چند ملیتی دخانی به سمت زنان و جوانان/رنگ زرد مالیات بر دخانیات در ایران

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه پیکان شرکت های چندملیتی دخانیات برای زنان و جوانان است، گفت: بر اساس گزارش 2023 سازمان جهانی بهداشت، وضعیت افزایش مالیات دخانیات در ایران تغییر کرده است. از قرمز به زرد

به گزارش میجیک، دکتر حسین فرشیدی اقدامات انجام شده در راستای همکاری مشترک وزارت بهداشت، درمان، آموزش پزشکی و سازمان جهانی بهداشت و دانشگاه تهران در اجرای برنامه دانشگاه آزاد دخانیات را در خصوص وضعیت مصرف دخانیات در جهان بیان کرد. و ایران و میزان خسارت اقتصادی ناشی از مصرف مواد مخدر دخانی اشاره کرد و گفت: مصرف دخانیات 6 عامل از 8 عامل اصلی مرگ و میر در جهان و عامل 22 درصد سرطان های مرتبط است.

وی تصریح کرد: استعمال دخانیات می تواند باعث بیماری و سرطان در هر قسمتی از بدن شود و می توان گفت هیچ عضوی در بدن وجود ندارد که در اثر مصرف دخانیات آسیب نبیند و اگر بخواهیم مداخله ای را نام ببریم که کم هزینه ترین و کم هزینه ترین مداخله است. موثرترین آن می تواند میزان مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی و بیماری های غیر واگیر را کاهش دهد که می توان به دخانیات اشاره کرد.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت با بیان اینکه قرار گرفتن در معرض دود دست دوم سالانه باعث مرگ حدود یک میلیون و 300 هزار نفر در جهان می شود، شش راهکار اصلی سازمان بهداشت جهانی برای کاهش این بیماری را مورد اشاره قرار داد. استفاده از تنباکو و اظهار داشت: سلامت هر دو سال یکبار گزارشی از وضعیت اجرای استراتژی های برتر در کشورهای جهان ارائه می کند.

فرشیدی افزود: در گزارش قبلی سازمان وضعیت اجرای استراتژی مالیات بر دخانیات در کشور ما قرمز و راهبرد کمک به ترک سیگار زرد است، اما بر اساس گزارش 2023 سازمان جهانی بهداشت، وضعیت افزایش مالیات دخانیات در ایران زرد و ترک سیگار مانند چهار راهکار دیگر سبز است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به آمار مربوط به مصرف دخانیات در ایران گفت: بر اساس آخرین مطالعه STEPS انجام شده در سال 1400، 14 درصد جمعیت کشور مصرف کننده دخانیات هستند که 4.44 درصد آن را مصرف کنندگان دخانیات تشکیل می دهند. زنان و 25، 88 درصد از مردم دادند. همچنین مصرف سیگار در گروه های سنی 18 تا 24 سال و 25 تا 34 سال رو به افزایش است.

فرشیدی در ادامه به مضرات مصرف قلیان اشاره کرد و گفت: مصرف قلیان به اندازه 100 تا 200 نخ سیگار برای افراد خطرناک است.

وی در خصوص برنامه شهرها و روستاهای عاری از دخانیات گفت: در حال حاضر 63 شهر و 63 روستای عاری از دخانیات در کشور داریم و بسیاری از روستاهای کشور دارای روستاهای عاری از دخانیات هستند و در محل آنها ممنوعیت استعمال دخانیات در نظر گرفته شده است. ورودی.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت همچنین با اشاره به سیاست های اجرا شده در اماکن عاری از دخانیات و وسایل نقلیه عمومی افزود: کنترل مصرف دخانیات تاثیر بسیار جدی در کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی و عروقی دارد.

فرشیدی سپس اقدامات انجام شده برای کاهش مصرف دخانیات در دانشگاه ها و مدارس را نشان داد و هشدار داد: از دانش آموزان در مقاطع تحصیلی و پیشرفته حمایت های لازم برای جلوگیری از مصرف و تبلیغات لازم در این زمینه انجام شود. .

وی افزود: در سازمان دانش آموزی 3 میلیون سفیر دانش آموزی در سطح کشور داریم که پتانسیل بالایی برای کاهش مصرف دخانیات در خانواده دارند. برنامه شفاخانه عاری از دخانیات نیز در کشور در حال اجراست.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت، سامانه 4030 ارائه خدمات مشاوره ای برای ترک سیگار و همچنین هدف از برنامه کاهش دخانیات دفتر سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد (سراج) را اعلام کرد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا