اقتصادیبرترین های کسب و کار مجیکمطالب عمومی

پکیج پمپ آب خورشیدی چیست؟

 کفکش خورشدی به وسیله‌ ای گفته می ‌شود که وظیفه پمپاژ آب از منابع زیرزمینی و یا سطحی آب را برعهده دارد. انواع پمپ ‌های آب از گذشته تاکنون، چه با انرژی بادی و چه با برق شهر یا موتوربرق کار می‌کرده ‌اند، مورد استفاده انسان‌ ها قرار داشته و دارند؛ اما پمپ‌های خورشیدی که در واقع پمپ ‌های برقی هستند که می ‌توانند از برق تولیدی پنل های خورشیدی استفاده کنند، یکی از جدید ترین و کاربردی ‌ترین پمپ ‌های آب می ‌باشد که در مناطق و موارد بسیار گسترده ‌ای کاربرد دارند.

به ‌خصوص در مناطقی که به سیستم برق‌ رسانی و آب ‌رسانی مناسبی دسترسی ندارند، با قرار دادن یک پکیج پمپ خورشیدی می ‌توان آب مورد نیاز آن منطقه را تامین کرد. کشاورزان، باغداران، ویلاداران و مردم روستاهایی که دور از شبکه برق‌رسانی و آب‌رسانی هستند، از جمله افرادی اند که پمپ خورشیدی می‌ تواند برای آن ‌ها بسیار کاربردی باشد.

در انتخاب پمپ خورشیدی شما باید بسته به نیاز خود و شرایطی که می ‌بایست پمپ آب شما در آن حالت آب را پمپاژ نماید، پمپ را انتخاب نمایید. مثلاً اگر شما چاه آب داشته باشید، باید بسته به ارتفاع چاه و شیب زمین پمپ خورشیدی مناسب را با هد نامی مطلوب انتخاب نمایید. همچنین بسته به نیازتان شما باید پمپی با آب ‌دهی مناسب را برگزینید. در ادامه به برخی از فاکتورهای تعیین‌ کننده در انتخاب پمپ خورشیدی به ‌طور جزء به جزء می‌ پردازیم.

به نقل از مستر انرژی پلاس هد نامی پمپ خورشیدی حداکثر ارتفاعی است که این پمپ می ‌تواند آب را از دل زمین بیرون بکشد. وقتی‌ که برای یک پمپ خورشیدی برای مثال هد نامی 50 متر تعیین می ‌شود، می‌توان گفت که این پمپ می ‌تواند آب را حداکثر از ارتفاع پنجاه‌متری دل زمین بالا بکشد اما این به آن معنا نیست که این پمپ خورشیدی آب را تا ارتفاع پنجاه‌ متری با حداکثر آب‌دهی بالا می‌ کشد. بلکه مثلاً درباره پمپ ‌های خورشیدی مدل پنجاه متر، این پمپ‌ ها آب را تا ارتفاع 35‌متری زمین با فشار بالا و آب‌دهی مورد نظر بالا می‌کشند و از 35 تا 50 متر با فشار و آبدهی کمی ضعیف تر. درنتیجه هد نامی بیان ‌کننده حداکثر ارتفاع آب‌دهی پمپ با حداکثر فشار نیست، بلکه تنها بیانگر حداکثر عمقی است که این چاه می ‌تواند آب را بالا بکشد.

در مورد هر پمپ ارتفاع آب‌ دهی با فشار حداکثری، کمی کمتر از میزان ارتفاع هد نامی می ‌باشد.

درباره هد نامی پمپ این نکته را باید به‌ خاطر داشته ‌باشیم که هر میزان ارتفاع عمودی که برای هد نامی بیان می ‌شود، در حالت افقی 10 برابر است. یعنی اگر هر نامی یک پمپ که در حالت عمودی کار می ‌کند 50 متر باشد، در شرایطی که این پمپ به ‌صورت افقی مثلاً در منابع آب سطحی مثل رودخانه، جوی یا استخر قرار بگیرد، هد نامی 500 متر خواهد شد. یعنی پمپ می تواند آب را از فاصله 500 متری شما پمپاژ نموده و منتقل نماید.

 اینچ خروجی و یا آبدهی پمپ خورشیدی

میزان و اینچ آبدهی پمپ ‌های خورشیدی نیز مانند سایر پمپ ‌ها، به قطر آب خروجی از پمپ گفته می ‌شود. شما بسته به نیازتان ممکن است پمپی با فشار آب کم و یا زیاد نیاز داشته باشید. در حال حاضر پمپ ‌های خورشیدی 1 اینچ و یا 2 اینچ در سایت هورآیش موجود می ‌باشند. آب خروجی این پمپ ‌ها به شکلی است که قطر آب در خروجی برابر یک اینچ ( معادل بیست و پنج میلی‌متر) و یا دو اینچ (معادل پنجاه میلی‌متر) می ‌باشد که فشار آب مطلوبی محسوب می‌شود.

قطعا وقتی‌ که هد نامی و فشار آب یک پمپ بالاتر باشد، این پمپ می ‌بایست توان بالاتری را تحمل کرده و از پنل خورشیدی دریافت نماید. در نتیجه توان، ولتاژ و جریان پمپ ‌ها بسته به همین عوامل تعیین می ‌شود.

 

پمپ آب خورشیدی دیجی کالا | پمپ خورشیدی 2 اینچ

 DC یا AC بودن پمپ خورشیدی

به‌ طور کلی وقتی‌ که برق دریافتی توسط پمپ خورشیدی برق DC باشد به آن پمپ خورشیدی DC گفته می‌شود و وقتی‌که پمپ برای کار به برق AC نیاز داشته باشد به آن پمپ خورشیدی AC می ‌گوید. پمپ ‌های خورشیدی AC مانند پمپ‌ های آب عادی با برق متناوب کار می ‌کنند. در نتیجه اگر بخواهیم با برق خورشیدی انرژی مورد نیاز این پمپ را تهیه کنیم، می‌بایست از اینورتر در این سیستم استفاده نماییم تا برق تولید شده توسط پنل های خورشیدی که برق مستقیم می ‌باشد را به برق متناوب که مورد مصرف پمپ AC است تبدیل نماید.

در مورد پمپ ‌های کفکش خورشیدی DC که در سایت هورآیش هم موجود می ‌باشند، نیازی به اینورتر وجود ندارد و برق تولیدی پنل های خورشیدی مستقیماً به دستگاه پمپ وارد می ‌شود. البته یک شارژ کنترلر در درون این پمپ خورشیدی قرار گرفته تا تغییرات برق تولیدی پنل خورشیدی در طول روز (که با میزان تابش تغییر می‌کند) را کنترل نماید و به پمپ آسیبی وارد نشود.

 پمپ خورشیدی چه تجهیزاتی نیاز دارد؟

این دستگاه به پنل خورشیدی برای تولید برق و تامین انرژی نیاز دارد. پنل های خورشیدی که بسته به توان مورد نیاز پمپ، اندازه و توانشان تعیین می ‌شود، در فاصله ‌ای از پمپ‌ های خورشیدی در مکانی مناسب تحت تابش خورشید قرار می ‌گیرند و با دریافت فوتون از خورشید برق تولید می‌ کنند. برق تولید شده توسط پنل ‌های نیمه‌ رسانای فتوولتائیک از طریق کابل ‌های اتصال به پمپ خورشیدی متصل می‌گردد.

مطلوب آن است که فاصله میان پمپ خورشیدی و پنل ها خیلی زیاد نباشد، اما در شرایطی که امکان نزدیکی این دو تجهیز وجود نداشته باشد، از کابل ‌های اتصال طولانی ‌تر با استحکام و کیفیت بالا استفاده می ‌شود تا در  شرایط فضای باز آسیبی به آن‌ ها وارد نشود.

از مزایای پمپ خورشیدی می ‌توان به:

  • عدم نیاز آن به سوخت ‌های فسیلی
  • کارکرد بدون آلودگی
  • دارای منبع انرژی پاک
  • دسترسی به منبع انرژی رایگان و همیشگی و در دسترس
  • طول عمر بالا به‌ خاطر کارکرد تجهیزات بدون نیاز به برق متناوب
  • استهلاک کم دستگاه‌ و نیاز به تعمیر و نگهداری کم نسبت ‌به سایر تجهیزات مشابه
  • عدم وابستگی به قیمت سوخت
  • کارکرد بدون سروصدا و آلودگی صوتی
  • امن و مقرون ‌به ‌صرفه و با قیمت مناسب (به دلیل این‌که تنها یک ‌بار و برای خود دستگاه هزینه می ‌شود و نه برای هزینه‌ های سوخت، تعمیر و نگهداری و روغن پمپ و …)

در واقع استفاده از پمپ خورشیدی علاوه ‌بر آن که از لحاظ زیست‌ محیطی و خدمت به سلامت محیط ‌زیست و عدم تولید گازهای گلخانه‌ا ی بسیار مؤثر است برای خود ما نیز آسودگی های زیادی بدنبال دارد. این پمپ بدون سر و صدا کار خواهد کرد و تنها با دریافت نور از خورشید برق مورد نیاز آن تامین می ‌گردد. همچنین شما با استفاده از پمپ خورشیدی از بوی سوخت و سر و صدای مربوط به موتور برق آسوده‌ خاطر خواهید بود.

از جمله معایبی که می‌توان به پمپ خورشیدی اطلاق کرد آن ست که این پمپ در شب که تابش خورشید وجود ندارد، کار نمی ‌کند و کارکرد آن تنها محدود به طول روز و تابش آفتاب می ‌باشد. اگر چه که این محدودیت را می‌ توان برای این دستگاه قائل شد، اما با استفاده از تدابیری می ‌توان از پمپ خورشیدی و یا آب پمپاژ شده توسط آن در طول شب نیز استفاده کرد.

اگر بخواهیم از خود پمپ در طول شب استفاده کنیم می ‌بایست از باتری در سیستم پمپ خورشیدی بهره ‌گیری کنیم. البته که اضافه کردن باتری به سیستم پمپ خورشیدی کمی هزینه ‌بردار است و شاید توجیه اقتصادی نداشته باشد. اما بهترین کار آن است که در صورت نیاز به آب در شب، آب پمپاژ شده توسط پمپ در طول روز را در یک منبع و یا استخر ذخیره کنیم و آن را در طول شب مورد استفاده قرار دهیم.

شاید بتوان گفت این تنها محدودیت و عیب پمپ خورشیدی است که در صورت استفاده مناسب از آن می ‌توان آن را نادیده گرفت و دلخوش به مزایای متعدد آن شد. با این ‌وجود انتخاب با خود شماست. ما چه بخواهیم چه نخواهیم جهان روز به ‌روز بیشتر به سمت استفاده از انرژی ‌های تجدیدپذیر سوق پیدا می‌کند درنتیجه اگر ما از جمله اولین افرادی باشیم که میل و تصمیم برای استفاده از سیستم های خورشیدی داشته باشیم، قطعا در پروسۀ رفتن جهان به سمت استفاده از انرژی های پاک، لذت بیشتری خواهیم برد و حتی سود اقتصادی بیشتری نصیبمان خواهد شد.

انرژی خورشیدی درست مانند انرژی های فسیلی تجدیدناپذیر مثل نفت و گاز، از جمله مواهب سرزمین ماست و باید از آن نهایت استفاده را ببریم. با کمی تحقیق و بررسی به راحتی می توانیم درک کنیم که استفاده از سیستم های خورشیدی به خصوص پمپ خورشیدی می تواند از هر لحاظ به سود ما و حتی فرزندانمان باشد.

شما برای دریافت مشاوره و آگاهی از پمپ خورشیدی مورد نیازیتان، می توانید با مجموعه انرژی خورشیدی هورآیش تماس بگیرید و از مشاوره رایگان کارشناسان ما استفاده نمایید. پس از آگاهی کامل، شما می توانید برای خرید پمپ خورشیدی به بخش فروشگاهی سایت هورآیش مراجعه نموده و از میان انواع محصولات پمپ خورشیدی بسته به نیازتان خرید خود را صورت دهید

 

دکمه بازگشت به بالا