اقتصادی

پانسمان‌های پیشرفته شفاف برای درمان و ضدعفونی کردن انواع زخم‌ها

نانو پانسمان پیشرفته توسط یکی از شرکت های دانش بنیان با هدف درمان و ضدعفونی انواع زخم ها ارائه شده است و به لطف شفافیت آن، درمانگران می توانند مراقبت از زخم را کنترل کنند.

دکتر فرناز محسنی از محققان این شرکت دانش بنیان در گفت وگو با میجیک، وی پانسمان های جدید زخم را یکی از حوزه های تحقیقاتی این شرکت برشمرد و افزود: در این راستا دو محصول تولید می کنیم که یکی از آنها پانسمان «نانو اکسپو» است که به صورت پودری تولید می شود. پانسمان نانو ورقه ای دومین محصول این شرکت می باشد.

وی افزود: از سال 1388 اجرای طرح با رفع مشکلات انسانی در زمینه درمان انواع زخم ها در دستور کار این شرکت قرار گرفت و توانستیم در آمریکا ثبت اختراع محصول را دریافت کنیم در حالی که CE. استاندارد یکی دیگر از موفقیت های محصول است.

محسنی با بیان اینکه تمامی تست های زیست سازگاری، تست های زیست تخریب پذیر، تست های استریلیزاسیون و تمامی تست های در نظر گرفته شده توسط اروپا برای محصول انجام شده است، گفت: ساختار این پانسمان های پیشرفته مبتنی بر فناوری نانو است و این پانسمان ها دارای داربست هایی هستند که هنگام تجمع سلول ها باعث ایجاد داربست می شوند. برای ترمیم پوست، این سلول ها به صورت منظم قرار می گیرند.

وی افزود: از سوی دیگر این داربست یک سری سیگنال به سلول ها ارسال می کند تا رگ زایی را افزایش داده و در نتیجه خون رسانی و اکسیژن رسانی به اندام های آسیب دیده را افزایش دهد.

محسنی افزود: از سوی دیگر نتایج مطالعات بالینی نشان می دهد که با استفاده از این پانسمان ها دو هفته از مدت زمان درمان زخم کاسته می شود.

به گفته این محقق، از این پانسمان برای درمان انواع سوختگی ها، زخم بستر، زخم های جراحی و بخیه، زخم های پیوند پوست و همچنین زخم هایی با ترشحات مختلف از کم تا زیاد استفاده می شود.

محسنی با اشاره به روش استفاده از این پانسمان ها بر روی زخم، توضیح می دهد: پانسمان ورقه ای را به صورت لایه شفاف روی زخم قرار می دهیم و به این ترتیب این امکان برای درمانگر وجود دارد که تغییر زخم را از پانسمان بررسی کند.

وی افزود: پانسمان پودری ما برای زخم های تونل و حفره های عمیق که دسترسی به آن برای پزشکان سخت است نیز تجویز می شود. به این ترتیب پودر در زخم قرار می گیرد و شروع به تشکیل بافت از بستر زخم تا سطح پوست می کند.

این محقق خاصیت ضد باکتریایی را از دیگر مزیت های این پانسمان های پیشرفته ذکر می کند و می گوید: این پانسمان ها خاصیت ضدعفونی کنندگی و خاصیت آب بندی زخم برای زخم های عفونی دارند و برای آب بندی زخم به مواد دیگری نیاز نیست.

به گفته وی، این محصول در بیمارستان ها و داروخانه ها به فروش رسیده و هم اکنون به کشورهای آسیای میانه و برخی کشورهای اروپایی صادر می شود.

محسنی درباره نحوه تعویض این پانسمان ها توضیح می دهد: طبق دستورالعمل های بهداشتی، پانسمان ها باید هر سه روز یکبار تعویض شوند، اما با توجه به فرمولاسیون این پانسمان ها، این پانسمان ها می توانند تا ۷ روز روی زخم باقی بمانند. از طرفی این پانسمان به راحتی از روی زخم جدا می شود زیرا آب و ترشحات را جذب می کند.

انتهای پیام

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد هستم. به شما اطلاعات و نظراتی را ارائه می‌دهم که با کیفیت و قابل اطمینان هستند تا شما بتوانید در مسائل اقتصادی بهترین تصمیمات را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا