اقتصادی

پاسخ میرکاظمی به زنگنه؛ فساد در قرارداد کرسنت مسجّل است

وزیر نفت دولت نهم پس از اظهارات جدید وزیر نفت دولت اصلاحات درباره قرارداد کرسنت گفت: این یک واقعیت قطعی است که دلالان در پرونده کرسنت شرکت کرده اند و فساد وجود دارد و هیچکس نمی تواند منکر شود. آی تی.”

به گزارش میجیک، سید مسعود میرکاظمی وزیر سابق نفت در ویدئویی به تشریح جزئیات قرارداد فساد کرسنت در زمان وزارت آقای زنگنه پرداخت و گفت: این قرارداد با 2 دلال و افراد زیادی که وجوه، اسناد و مدارک موجود را دریافت کردند، منعقد شد. سند به لاهه و مراجع قضایی ارسال شده است و سازمان نظارت از این مشکل اطلاع دارد و حتی می داند که در صورت دست داشتن دلال در پرونده کرسنت و بروز فساد، چه کسی و از کجا پول دریافت می کند و خرج می کند. و این مسلم است و هیچکس نمی تواند آن را انکار کند.

وی ادامه داد: کرسنت پروژه ای غیراقتصادی است. حتی در هفت سال اول 50 درصد سرمایه گذاری ایران برنمی گردد. در 18 سال آینده حداقل 2 تا 4 میلیارد دلار برگردانید. در واقع این گازی که نمی‌توان وارد کشور کرد و سوخت مایع مصرفی آن در 25 سال حدود 54 میلیارد دلار نفی شده است.

وزیر سابق نفت خاطرنشان کرد: با اجرای این قرارداد ترکیه حق دارد بیاید و از ما تخفیف 80 درصدی بخواهد و همچنین پاکستان و عراق صدها میلیارد دلار خسارت وارد می کند. کشور در 20 تا 30 سال

میرکاظمی یادآور شد: همزمان با امضای این قرارداد همه دستگاه های نظارتی مانند دیوان محاسبات، سازمان بازرسی کل کشور، وزارت اطلاعات و وزارت امور خارجه و حتی اطلاعات سپاه همگی تاکید کردند. که این قرارداد آماده اجرا نبود.

وی در گفتگو با زنگنه گفت: شما خودتان می دانید که دو سال برای اجرای این قرارداد وقت دارید اما اجازه اجرای آن را ندارید زیرا منافع ملی را به خطر می اندازد.

وزیر سابق نفت گفت: مرحوم محمدرضا فاکر را در رسانه ها در کمیسیون اصل 90 جستجو کنید و ببینید درباره توافقنامه کرسنت چه گفته همچنین وزارت امور خارجه در همان زمان نامه ای نوشته است که اگر آن را در سایت قرار دهید. نقطه تحویل بر روی سکوی مبارک، یعنی شما کشورهایی را تشکیل داده اید که تحت حاکمیت ایران هستند، سپس جزیره و محل تحویل را حق حاکمیت خود می دانند.

میرکاظمی تصریح کرد: دو الحاقیه به این قرارداد اضافه شده که به ضرر ماست، در الحاقیه اول شما حق فسخ دارید یعنی ما حق فسخ داریم اما در یک الحاقیه مستقیماً از ما می گیرید. زمانی که می‌توانستیم قرارداد را فسخ کنیم، اضافه‌ای که انجام شد، «صندوق انرژی» بود که این شرکت در امارات تشکیل شد که 50 درصد سهام آن برای ایران و 50 درصد برای کرسنت بود و مقرر شد که بهره‌برداری شود. توزیع انرژی نصف می شود که با اضافه به کرسنت تحویل می دهید بلافاصله در بورس امارات فروخته شدند و میلیاردها دلار به جیب زدند.

گفت: آقای زنگنه اینها را چطور توضیح می دهید، رفتید خودتان در گزارش چک کنید، آقای ترکان در روزنامه نوشت دیوار بولان ثابت تا ثریا کج است، حتی خود آقای روحانی هم نامه را نوشته است. . به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت که احساس خطر می کنم و به رئیس جمهور تذکر دادم و از نظر اقتصادی و امنیتی قرارداد را اجرا نکردم.

وزیر اسبق نفت و گاز در پایان گفت: آقای زنگنه شما چقدر در این موضوع اشتباه می کنید، الان کجا باید قضاوت و پاسخگو باشید که صدها میلیارد خسارت به کشور وارد کردید و بس. امروز حقایق را تحریف می کنند و ادعا می کنند که جای تعجب و تأسف دارد و از مقامات قضایی می خواهم این قرارداد را توضیح دهند تا مردم بدانند چه ضرری برای کشور به همراه خواهد داشت. من هم این گزارش را منتشر می کنم و از جوانان این کشور می خواهم این گزارش را بخوانند.

ویدئوی بیانات سید مسعود میرکاظمی را در زیر مشاهده کنید:

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا