مطالب میجیک

هیچ حقیقتی در شعار «زن، زندگی، آزادی» نهفته نیست – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری آنلاین _ گروه فرهنگ و ادب: آزادی یعنی حق برترین انتخاب، پس از آخرین رویداد اجتماعی، شاهد توجه به موضوع زن و حجاب و رابطه این دو مفهوم با اعتراضات در فضای مجازی بودیم. به همین دلیل رسانه فرهنگی چیکیتاب با برگزاری کارگاهی با هدف بررسی شعار «وانیتا، اوریپ، مردکا» به تبیین رابطه بیان این شعار و هدف از طراحی آن پرداخت. در این کارگاه، کارشناسان دیدگاه های خود را در خصوص بررسی این شعار از منظری ویژه بیان کردند.

این مراسم در اولین جلسه میزبان اصغر طاهرزاده نویسنده و محقق بود. طاهرزاده در این نشست ضمن تبیین جایگاه زن و مرد در قرآن به آسیب شناسی ادعاها در دنیای مدرن از جمله شعار «زن، خشونت، آزادی» پرداخت و راه برون رفت از این معضل را تشریح کرد.

او در ابتدا گفت: خداوند در سوره حجرات آیه ۱۳ می‌گوید: «یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَأُنْثَی وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ»، ای انسان‌ها! من شما را از مردان و زنان آفریدم و آنها را در قالب فرقه ها، گروه ها، افراد و انواعی چون قرمز، زرد، سفید، ایرانی، آمریکایی و غیره قرار دادم. اما ما صحت این تفاوت ها را ارائه نمی کنیم. عمدا «نر و ماده» می آورند تا برتری بین زن و مرد نباشد. فرمود: «إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَِّ عْتَقَاكُمْ»، يعنى آن شخص ـ زن و مرد ـ نزد خداوند بزرگوار و بزرگوار است كه در تقوا مقامى بالاتر دارد. تقوا یعنی تربیت انسان برای غلبه بر شهوت و داشتن رابطه الهی با سایر انسانها و خداوند. این بدان معناست که اعمال و افکار شما نسبت به خود، خلقت و خداوند منصفانه باشد.

* توجه داشته باشید که یک مسیر خاص برای مردان و زنان ایجاد کنید

او ادامه داد: آیه ۳۲ سوره نساء می‌گوید: «وَلَا تَتَمَنَّوْا مَا فَضَّلَ اللَّهُ بِهِ بَعْضَکُمْ عَلَی بَعْضٍ لِلرِّجَالِ نَصِیبٌ مِمَّا اکْتَسَبُوا وَلِلنِّسَاءِ نَصِیبٌ مِمَّا اکْتَسَبْنَ»، ای آدم‌ها، «بعضکم علی بعض»، زن و مرد بعض به بعض هستند، مرد یک خصوصیات و توانایی ها، و زنان ویژگی ها و توانایی های دیگری دارند. به گفته یکی از روزنامه نگاران، فمینیسم به این معناست که زنان مانند مردان زندگی می کنند. این آیه می گوید آیا ما نیاز داریم که زنان آنچه را برای مردان است بخواهیم یا مردان را برای زنان؟ هر دو چیزی به نام انسانیت مشترک دارند. در ادامه آیه آمده است: «للیرجال الناسیبٌ ممَّ اكیزبوا وللِنُسَا نَسیبٌ مَمَّ اكتَسبْنَ»، بالاخره مردان می توانند با هویت طبیعی و غیرطبیعی به چیزهایی دست یابند و این نوع گیرنده نیز برای مردان است و برای زنان. زنانه و به نوعی کمال عجیب. و همچنین عجیب محسوب می شود و باید کسب شود. در دل این دو راه از خدا بخواهید که بهترین ها را به شما بدهد. «إِنَّ اللََّ كَانَ بكُلِّ شـيٍٍْ عليما»، خداوند به همه چيز داناست و از اين رو مي‌داند چه راهي در پيش روي چه كسي بگذارد تا چه شود.

طاهرزاده افزود: آزادی یعنی حق برترین انتخاب. دوست دارم این مقاله را با شعار «زن، زندگی، آزادی» مقایسه کنید. جایگاه انسانیت که باید در مرتبه بالاتر و از پایین به بالا باشد کجاست؟ ما هم قبول داریم که زن باید زندگی داشته باشد. البته زندگی در معنای واقعی خود به این معناست که انسان در انتخاب های اصیل و بلامانع آزاد است; زندگی خوب است. بنابراین آزادی باید در زندگی وجود داشته باشد و آزادی یعنی اگر بخواهی بروی هیچ مانعی وجود ندارد. راه آدمی که درگیر شهوت است اسمش آزادی نیست. آزادی برای کسانی است که می خواهند بروند و حالا که می خواهند بروند باید به حقوقشان احترام بگذاریم. هیچ حقیقتی در این شعار «زن، زندگی، آزادی» وجود ندارد. زنان به ما معنا نمی دهند. شما زنان بد دارید، زنان خوبی دارید. زنان در ازای رجوع به حقیقت مفید می شوند. این شعار «زن، زندگی، آزادی» پر از مزخرفات است، چرا؟ چون نگفت از کدوم طرف؟ کدام زندگی آزادی انسان در دنیای مدرن گرفتار پوچی است و واکنش این سرگردانی گاهی خشونت است. او نتوانسته است به آرامش و معنویت مورد نیاز زندگی دست یابد; بر ضد خود قیام می کنند و دیگران را بدهکار می دانند.

* بازگشت به دین، بازگشت به آرامش

سپس فرمود: آیه 124 سوره نساء به شما کمک زیادی می کند، می فرماید:و من یامال من مهربانی یادم می آید آنها آ ناثی…» مطلقاً بین زن و مرد بحثی نیست، معیار هر فردی توانایی اوست. «صالحات» به معنای اعمال مورد قبول فطرت انسان یا اعمالی که دین نامیده می شود، هر دو صحیح است. انسان اعم از زن یا مرد، اگر بخواهد به آلودگی های دنیوی یا هوس های دنیوی احاطه نشود، «وَ هُوَ الْمُؤْمِنُونَ»، مؤمن می شود. «وَ مَنْ أَنْ أَعْلَ اللَّهِ…» یعنی مرد یا زن اگر در بستری که نیاز انسان است راه برود به بهشت ​​می رسد. بهشت یعنی در آرامش خواهی بود. چه در دنیا و چه در آخرت. به یکی از بزرگان عرفان گفتند می خواهی به بهشت ​​بروی؟ گفت نه، چه گفتند؟ گفت من الان در بهشت ​​هستم. اگر انسان راضی باشد یعنی به آنچه خداوند تعیین کرده راضی است و در آرامش است. وقتی انسان نسبت به دیگران متواضع است و نمی خواهد بر کسی مسلط شود، از طرفی خدا را دارد پس چیزی کم ندارد; در اینجا می فرماید که اگر انسان در راه صلاح باشد و مؤمن شود، «ثَمْ یَدْخُلُ الْجَهْتِ».

افيد: حدودة در ايه 97 سوره مويد: «شکلات ولنجين اعمن اييبة حجرهم باحر»; توضیح داده شده است که هر که عمل صالح انجام دهد – تعبیر عمل صالح به خود و فهم شماست – «مَن ذکر یا النساء» زن یا مرد «و مؤمن است» اگر منحرف نباشد. از حق، او مؤمن است; یعنی کسی که به حقیقت ایمان دارد. سپس قرآن می فرماید: «فَالَنُهِینَهُ حَیَاتَهُ الْطَیْبَه»، اگر یادمان باشد که راهی برای بشر باز شده است، هر که در این راه باشد، زن یا مرد، به زندگی نیکو می رسد. اگر بخواهم حیات طیب را به زبان امروزی تعبیر کنم، یعنی رهایی از «هیچ»، «هیچ»، «بی میوه» توأم با احساس «بودن» و «برکت». از نظر علامه طباطبایی برترین زندگی، زندگی طیبه ای است که در آن هیچ مانعی برای بهترین راه وجود ندارد.

* راهی که انقلاب اسلامی برای ملت ایران باز کرد

این پژوهشگر دینی افزود: کجای این تاریخ باید آرام گرفت تا احساس پوچی نکنیم؟ با انقلاب اسلامی تاریخ ساخته شده است. مردان تاریخ را آغاز کرده اند که امروزه انسان ها چه زن و چه مرد می توانند معنا داشته باشند. وقتی انسان در سرنوشت خودش باشد یعنی تاریخ. این جمله را بارها از امام (ره) شنیده اید که ایشان نیز در وصیت نامه خود فرموده اند: فی سبیل الله کل اسلام سیاسی است. یعنی یک نفر راه را برای تعیین سرنوشت خود هموار کرده است. کشیش راه را برای زنان و مردان به ویژه زنان در ذهن خود باز کرد تا در صحنه های مختلف در کنار مردان یا بهتر از آنها فعال باشند. این میدانی است که انقلاب در آن پیش روی ما قرار گرفته است. حالا اگر ندیدیم خودمان مقصریم.

بعد: معلمم می گفت قدیم دو اسب در گاری بودند، بالا رفتن خیلی سخت بود، اسب فکر می کرد اسب دیگر خسته است و اسب های دیگر هم همین کار را می کردند. آنها شروع به گاز گرفتن یکدیگر کردند. این خستگی یک بار است، از بد رفتاری از خودت خسته شدی، حالا یقه دیگران را می گیری؟ ما می خواهیم شرایط پیش آمده را تحلیل کنیم، بله اشتباهاتی وجود دارد، مشکل اقتصادی است، اما شما خودتان می دانید که این مشکل اقتصادی برای همه است و همه امیدوارند در افقی که انقلاب اسلامی باز کرده است، تمام شود. این یک وعده الهی است که محقق خواهد شد. واقعه را به درستی تحلیل کنید؛ نکته ماجرا این است که مردم کمالی را که در این صحنه می توان به دست آورد، درک نمی کنند و این خلأ را دارند.

* راه های فرار از سراب وعده های دروغین در دنیای مدرن!

طاهرزاده گفت: اگر دنیای ما یک لیتر باشد یک لیتر آب می ریزیم پر می شود اما اگر دنیای ما دو لیتر باشد حتی یک و نیم لیتر هم پر نمی شود و مردم احساس پوچی می کنند. ظرفیت انسانی جدید بیشتر از دیروز است. این ظرفیت با دنیا و وعده های دنیای مدرن پر نمی شود، باید جانشین جنبه های مقدس و معنوی این تاریخ و این دنیای مدرن شود. برای همین الان دو تیپ داریم، یک تیپ مثل حاج قاسم که می داند الان در دنیای مدرن است، حاج قاسم سلیمانی الان در دنیای مدرن است و با پوتین ملاقات می کند، اما فقط به خاطر او خلأها را پر نمی کند. او یک ژنرال است و حقوق می گیرد، یک امر مقدس است و معنویت را به مرکز می آورد که حضور او در تاریخ انقلاب اسلامی است. او در آرامش زندگی می کرد و نامه ای را که به دخترش فاطمه نوشت، می بینید که نامزد شهادت هستم. تیپ فرضی حاجی قاسم انتخاب نشده است. شکاف آن و به جای اینکه دوباره بخواند و به خود اعتراض کند، به زمین و زمان اعتراض کرد، اینجا دشمن او را طعمه خود کرد. انقلاب اسلامی را ساده نگیرید، انقلاب اسلامی یاری خداوند در دنیای مدرن است که می توانید مقدس و در عین حال جهانی باشید. در دنیای جدید، خواه ناخواه باید آزادی زن را بپذیری، اما اگر آزادی مقدس نباشد، چرندیات و در نتیجه انواع و اقسام سرگردانی و سرگردانی به بار می آورد. این به این دلیل است که آنها نمی دانند که باید انتخاب های خود را تقدیس کنند. انسان امروز حق انتخاب دارد، آزاد است و باید انتخاب کند، شما نمی توانید برای آنها انتخاب کنید، اما اگر به انتخاب آنها تقدیس نکنید، در ظرفیت دو لیتر، یک و نیم لیتر و نیم لیتر پر نمی شود. لیترهایی که باید از زندگی مقدس پر شود و احساس پوچی و پوچی می کند. مثل این می گویند دنیا دنیای پوچی و پوچی است که می توان از این آلودگی بزرگی که با انقلاب اسلامی گریبان بشریت را گرفته نجات داد.

دکمه بازگشت به بالا