برترین های کسب و کار مجیک

نکات اصلی خاموت گذاری در اجرای سقف وافل

نکات اصلی خاموت گذاری در اجرای سقف وافل

همانطور که می دانید برای مقاوم سازی بتن آرماتوربندی انجام می شود. آرماتور در واقع قرار دادن میله های فولادی در داخل بتن است که وظیفه پوشش ضعف تحمل بار برشی بتن را دارد. تنش های دیگری مانند تنش پیچشی وجود دارد که برای تحمل بارهای وارده به بتن نه تنها به فولاد طولی، بلکه به فولاد عرضی نیز نیاز دارد. فولادهایی که در جهت عرضی خم می شوند، خموت نامیده می شوند. صدا خفه کن های ساده با زاویه 90 درجه و صدا خفه کن های مهندسی با زاویه 45 درجه خم می شوند. در اجرای سقف وافل مانند سایر سازه های مبتنی بر بتنی انجام آرماتوربندی دقیق و اصولی طبق آیین نامه الزامی است و سایلنت یکی از قسمت های تخصصی در طراحی و اجرای سقف وافل می باشد. قطع در هر قسمت از طراحی سازه دارای اصول کلی است که باید رعایت شود. علاوه بر این اصول، نکات خاصی در مورد سقف وافل نیز وجود دارد.

بعد از چیدمان قالب باید تقویت کنید. آرماتور در قسمت پایین و زیر تیر به صورت آرماتور طولی اجرا می شود. اگر قالب سقف دو طرفه باشد آرماتورها عمود بر هم و اگر یک طرفه باشد آرماتورها در یک راستا قرار می گیرند. از این نقطه به بعد، زمان سکوت فرا رسیده است.

در واقع باید از میلگردهای عرضی برای بی صدا استفاده کرد و برای این منظور به سراغ نقشه طراحی رفت. طبق طرح طراحی، فواصل خاموشی مشخص است. البته استانداردهای آیین نامه در زمینه سایلنت در سقف وافل تفاوت چندانی با سایر سقف ها ندارد. نکته ای که در نصب سقف وافل باید به آن توجه داشته باشید درپوش برشی سر ستون و دیوار برشی است. آرمیچرها باید در سکوت بسته شوند و فاصله از تکیه گاه به طور دقیق و بر اساس نقشه طراحی محاسبه شود. در مورد سیستم وافل، تعداد صدا خفه کن و میزان میلگرد استفاده شده در مقایسه با بسیاری از سیستم های دیگر بیشتر است. به سیم های آرمیچر بیشتری نیاز خواهید داشت و هزینه انکر، میلگرد، پین و … نسبت به سایر سیستم ها بیشتر است.

نکات مهم در مقاوم سازی و بی صدا بودن سقف وافل

یکی از آسیب هایی که در دال های بتنی ایجاد می شود، برش پانچ است. نام دیگر این تخریب منگنه دال است. آنچه اتفاق می افتد ناشی از تمرکز بار بیش از حد در یک نقطه است. برای دال های مسطح، جایی که ستون به دال متصل می شود، ممکن است حالت پینچ رخ دهد. دلیل آن نیروی برشی قوی در یک نقطه است. به دلیل نیروی زیاد اعمال شده در واحد سطح، اتصال آسیب پذیر می شود و ممکن است ستون دال را سوراخ کند. در نهایت سقف ویران خواهد شد. در سقف وافل باید توجه داشته باشید که ناحیه پانچ ناحیه حساسی است که باید در این نقاط با وسواس بیشتری تقویت شود.

بنابراین تمرکز طراحی و اجرا باید بر روی نقطه اتصال ستون به سقف باشد. برش پانچ به معنای تخریب کامل سقف خواهد بود. جزئیات آرماتور در این محدوده با تعیین تعداد میلگردها و تعداد و فواصل لنگرها و پین ها مشخص می شود. قبل از اجرا باید محاسبه کرد که چند اسپیسر می تواند دور میلگرد را احاطه کند و این جزییاتی است که باید در محدوده پانچ لحاظ شود.

آنچه در نقشه می آید تعداد میلگردها، تعداد خموت و تعداد رکاب است. همچنین اندازه دقیق هر کدام مشخص خواهد شد. دقت شود که تا فاصله معینی از ستون تا دیوار برشی فضای خالی وجود نداشته باشد و باید دال های توپر اجرا شود. در واقع سقف وافل با حذف قسمت های میانی بتن بار مرده را کاهش می دهد که در سختی نهایی موثر نیست اما نقاطی مانند اتصال ستون به دیوار برشی وجود دارد که سقف توخالی باید در آنجا قرار گیرد. اجتناب شود زیرا قدرت کاهش می یابد.

اجرای دال در پروژه ساخت سقف وافل

در ادامه قصد داریم در مورد اجرای میلگرد و آرماتور در سیستم وافل بیشتر صحبت کنیم. در صورتی که قالب وافل دو طرفه باشد باید تیر را در جای خود اجرا کرد. اجرای درجا و حذف تیرچه دوبل به معنای حذف مقدار زیادی از وزن سقف است. هنگام دویدن با اتو وافل دو طرفه، برای افزایش طول عمر پرتو، دستی باز دارید.

هنگامی که تیر را در محل اجرا می کنید، میرایی ثابت باقی می ماند و زمانی که آرماتور تیر بسته است نیازی به حرکت در تیر اصلی نیست. اجرای تیرهای درجا باعث افزایش صلبیت سازه و افزایش انسجام بتن می شود. سقف در هنگام اجرا لرزش کمتری خواهد داشت. در صورت سالم بودن سقف در حین اجرا، این امکان را به مهندسان ناظر می دهد تا قبل از انجام بتن ریزی، آرماتورها و صدا خفه کن ها را با دقت بیشتری بررسی کنند تا مشکلی برطرف شود. بهترین روش های اجرا را می توانید از کارشناسان ما در بتن سهند سازه بخواهید. کاری که تیم تخصصی ما انجام خواهد داد این است که با تولید سقف وافل بر اساس آخرین استانداردهای جهانی و داشتن تیم تخصصی قوی برای طراحی و مشاوره راه را برای شما هموار کند.

مقایسه سکوت سقف پیش تنیده و سقف وافل

تعداد صدا خفه کن و پین های متصل به آرماتورها و میله های سقف وافل به طور قابل توجهی بیشتر است. اگر سیستم وافل را در هر متر مربع بررسی کنید، تا 25 کیلوگرم میلگرد استفاده شده در سقف است. این در حالی است که سقف پیش تنیده در هر متر مربع تنها از 8 تا 11 کیلوگرم میلگرد استفاده می کند. تعداد سیم های آرماتور، انکر و پین در سقف وافل بیشتر است و هزینه ها از این نظر بیشتر خواهد بود. قبل از خرید سقف وافل مزایای استفاده از سقف وافل در ساختمان سازی را باید بدانید و حتما درخواست مشاوره و بازدید از محل به کارشناسان واحد فروش سقف وافل جهت محاسبه برآورد دقیق هزینه داشته باشید.

دکمه بازگشت به بالا