اقتصادیبرترین های کسب و کار مجیک

نحوه تعویض سوکت کوئل پژو 405

کوئل ماشین از قطعات مهم در خودرو می باشد که نقش مهمی را در مبحث احتراق خودروی شما بر عهده دارد . کوئل در واقع نقش اساسی را در برقراری جریان الکتریکی بین سیم پیچ های اصلی و سیم پیچ های ثانویه اجرا می کند . برای خرید بست فلزی به وبلاگ سر بزنید.

اموزش تعویض کویل پراید ساژم | برق مستقیم به کویل زیمنس

کوئل پژو 206

اگر کوئل خودرو شما دچار مشکل شود خودروی شما به درستی کار نمی کند و در عملکرد خود دچار مشکل می شود . عوارض این مشکل می توان در درجه اول در ریپ زدن ماشین مشاهده کرد .

علائم خرابی کوئل

این علائم شامل علائم زیر است، در حالی که به آنها محدود نمی شود:

ماشین معمولا بد روشن می شود . این بدان معنی است که استارت اولیه به درستی رخ نمی دهد و در عمل احتراق نقص رخ می دهد.

موتور ضعیف کار می کند و به نظر از کار افتاده است. به صداهای موتور به طور منظم توجه کنید تا بتوانید تفاوت ها را احساس کنید با زمانی که موتور خودرو سالم بود .

روشن شدن چراغ چک نیز از دیگر نشانه های این خرابی می باشد .

چرا سیم پیچ کوئل خراب می شود

کویل های جرقه زن نیز بخشی از قطعات مصرفی خودرو هستند. زیرا استفاده مداوم و مقاومت شمع ها باعث فرسودگی آنها می شود.

هر چه خودرو کیلومترهای بیشتری را طی کرده باشد، احتمال نقص کویل احتراق بیشتر است. با این حال، منبع ولتاژ سیم پیچ احتراق یا رطوبت معیوب نیز می تواند باعث آسیب طولانی مدت به این قطعه شود و در نتیجه چنین خرابی ایجاد شود.

ساختار کویل

جرقه ای که موتور برای عمل احتراق و به کار افتادن به آن نیاز دارد، باید حداکثر قدرت لازم را داشته باشد. ولتاژ این جرقه بیش از ۲۰۰۰۰ ولت است؛ این در حالی است که باتری توانایی تولید ۱۲ ولت برق را دارد. نقش کوئل در این مرحله مشخص می شود؛ کوئل سیم پیچ تقویت کننده ای دارد که ولتاژ دریافتی از باتری را تقویت کرده و آن را توسط وایر به شمعی که زمان احتراقش رسیده، انتقال می دهد.

بین سیم پیچ ها و داخل آن از عایق اپوکسی تشکیل شده که مانع از نفوذ آب و گرد و خاک به داخل سیم پیچ می شود. کوئل دارای ۴ عدد پایه برای جرقه شمع ها و ۴ عدد پایه دیگر برای سایر عملیات است. البته تعداد پایه های جرقه متناسب با تعداد سیلندرهای اتومبیل است. در برخی از خودرو ها نیز از نوع دیگر کویل استفاده می شود. در این ماشین ها هر شمع دارای یک کوئل بوده که بدون نیاز به وایر به سر آن متصل می گردد.

نحوه عیب یابی کویل دوبل با دستگاه عیب یاب (دیاگ)

اگر کویل دوبل سوخته باشد، با روشن شدن لامپ عیب یاب دستگاه، خطای کوئل دوبل نمایش داده می شود. زمان شارژ شدن کویل را می توانید در قسمت پارامترها مشاهده کنید. این زمان تابع دور موتور نبوده و ثابت است. (حدودا ۳ تا ۴ ثانیه طول می کشد.)

برای اطمینان از سالم بودن کویل می توان در بخش تست عملکردها، جرقه شمع را بررسی کرد. توجه داشته باشید که پیش از انجام این تست باید مطمئن شوید که وایرها سالم هستند و مشکلی در این قسمت وجود ندارد. برای انجام آزمایش در کوئل های دارای وایر نباید سر وایر به طور مستقیم با بدنه تماس پیدا کند. سر وایر را به سر شمع بچسبانید و یا آن را دائما دور و نزدیک کنید تا جرقه زده و صدای آن شنیده شود. همچنین می توانید یک شمع سالم جدید را به وایر وصل کرده و به سمت بدنه بگیرید تا شمع جرقه بزند. البته این نکته را در نظر داشته باشید که اتصال مستقیم سر وایر به بدنه ممکن است سبب سوختن یا نیم سوز شدن کویل و ECU اتومبیل تان شود.

تست کوئل با استفاده از دستگاه مولتی متر

پس از قرار دادن کلید یا سلکتور مولتی متر روی اهم متر، سیم های قرمز و مشکی را به بخشی که در دستگاه مولتی متر متعلق به آن ها است، متصل نمایید. در مرحله بعد باید پس از اتصال دو سر دیگر این سیم ها را به پایه های مدار اولیه و ثانویه، مقدار مقاومت اولیه و ثانویه را اندازه گیری نمایید. وجود اختلاف فاحش بین مقاومت اندازی گیری شده با مقدار استاندارد، به معنای معیوب بودن کویل است و باید این قطعه با نمونه سالم جایگزین گردد. این نکته را در نظر داشته باشید که تقریبا در همه کوئل ها مقدار مقاومت مدار اولیه (فشار ضعیف) یکسان بوده و کمتر از ۱ اهم است. اما مقاومت در مدار ثانویه (فشار قوی) برای مدل های مختلف، متفات است.

تست کویل با استفاده از اهم متر

کوئل های دوبل خطی مانند کوئل پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و که فاقد وایر هستند را از این طریق می توان تست و بررسی کرد:

مرحله اول “تست سیم پیچ اولیه کویل اول” است؛ در این مرحله باید سوکت کویل را جدا کرد و دو سر اهم متر را به پایه های ۱ و ۴ وصل کنید. مقدار مقاومتی که اهم متر نمایش می دهد باید حدود ۰.۶ اهم باشد.

در مرحله دوم نوبت به “تست سیم پیچ اولیه کوئل دوم” می رسد. پس از اتصال دو سر پروب اهم متر به پایه های ۲ و ۳، مقاومت اندازه گیری شده باید ۰.۶ اهم باشد. اگر اهم متر عددی غیر از این مقدار را نمایش داد می توان به این نتیجه رسید که کویل خراب بوده و باید تعویض شود.

مرحله سوم، مرحله “تست سیم پیچ ثانویه کویل اول” می باشد. کوئل را از سر شمع ها جدا کرده و دو سر اهم متر را به برجک های خروجی مربوط به شمع ۱ و ۴ وصل کنید. در این حالت باید عدد ۲۲ کیلو اهم نمایانگر شود.

در آخرین مرحله که همان “تست سیم پیچ ثانویه کوئل دوم” است، دو سر پروب اهم متر به برجک های خروجی کوئل دوم که مربوط به شمع های ۲ و ۳ هستند، وصل می شود. مقاومت اندازه گیری شده در این مرحله نیز باید ۲۲ کیلو اهم باشد. وگرنه سیم پیچ ثانویه معیوب بوده و لازم است کوئل عوض شود.

تست کوئل CNP

ابتدا موتور را خاموش کرده و کاپوت را باز کنید. سپس کلیه سیم هایی که به شمع مربوط می شوند را با کمک از دستکش و تجهیزات ایمنی مناسب، جدا کنید. در مرحله بعد نوبت به وصل کردن شمع جدید به سیم شمع می رسد. حال باید به کمک انبر مخصوص، فیوز را در لوله بنزین قطع کنید. از شخص دیگری کمک بگیرید تا همزمان با این که شمع را نگه داشته است، دکمه موتور را فشار دهد. در این مرحله باید منتظر شوید اتومبیل روشن شود؛ سپس بررسی کنید که آیا جرقه آبی رنگ در فضای خالی شمع مشاهده می شود یا خیر. در صورت ایجاد جرقه می توان از سالم بودن موتور و درست کار کرن آن مطمئن شد. اما اگر جرقه ای ایجاد نشد یا جرقه ها به جای آبی، نارنجی بودند، خراب بودن کوئل مشخص می گردد.

تست کویلCOP

برای بررسی وضعیت کویل COP ابتدا موتور خودرو را روشن کرده و سرعت آن را در حالت در جا یا استراحت قرار دهید. پس از باز کردن زبانه کوئل شماره ۱ و خارج کردن آن، عملکرد کویل را بررسی کنید. اگر صدایی از موتور شنیده شد، یعنی این کوئل سالم بوده و به خوبی کار می کند. این مراحل را تا زمانی که تمام کویل های باقی مانده همزمان کار کنند، تکرار کنید. اگر همه کوئل ها سالم باشند، نباید خللی در عملکردشان ایجاد شود.

بررسی زمان تعویض کوئل خودرو

زمان تعویض کویل به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای آن که به درستی عیب یابی کرده و به اشتباه این قطعه را تعویض نکنید لازم است به علائم و نشانه های موجود توجه نمایید. برخی از نشانه های خرابی کوئل عبارتند از:

  • روشن نشدن خودرو
  • افزایش مصرف سوخت
  • لرزش موتور خودرو
  • کاهش قدرت جرقه زنی در موتور
  • بهم ریختن سیکل موتور
  • دیر روشن شدن ماشین
  • آرام کار کردن، ﻋﺪم ﻛﺸﺶ و اﻓﺖ ﺗﻮان موتور
  • روشن شدن چراغ انژکتور
  • خروج بوی نامطبوع از اگزوز

هرگاه با یکی از علائم ذکر شده مواجه شدید، بدانید که کوئل اتومبیل شما دچار نقص شده و باید در اولین فرصت تعمیر یا تعویض گردد تا از آسیب رسیدن به سایر قطعات خودرو جلوگیری شود.

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی
دکمه بازگشت به بالا