برترین های کسب و کار مجیکمطالب عمومی

نحوه‌ی کار با سرور اختصاصی لینوکس ایران

سرورهای اختصاصی جزء قدرتمندترین انواع سرورها هستند که در مواردی که پروژه نیاز به منابع قدرتمند سخت‌افزاری و یا پهنای باند بالا داشته باشد، استفاده از این سرورها کاربردی است. نکته‌ی دیگری که در حین انتخاب سرور مناسب باید در مورد آن تصمیم بگیرید، سیستم عاملی است که بر روی سرور نصب شده است. سرور لینوکس یکی از انتخاب‌های مناسبی است که در این فرآیند می‌توانید داشته باشید. در این مقاله قصد داریم تا موردِ نحوه‌ی کار با سرور اختصاصی لینوکس ایران صحبت کنیم. همچنین در طی این مطلب، به نکاتی اشاره خواهیم کرد که بر اساسِ آنها می‌توانید تشخیص دهید که آیا این سرور نیازهای شما را تأمین خواهد کرد یا خیر.

سرور اختصاصی برای چه افرادی مناسب است؟

سرورهای از نظر توزیع منابع سخت‌افزاری و همچنین پهنایِ باند، به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. یکی از مهم‌ترینِ این انواع، سرور اختصاصی است. همان‌طور که در مقدمه‌ی این مقاله نیز عنوان شد، در این سرور شما به همه‌ی منابع دسترسی دارید. به‌عبارت دیگر نه منابع سخت‌افزاری و نه پهنایِ باند، با هیچ فردِ دیگری به اشتراک گذاشته نمی‌شود.

بر همین اساس، معمولاً سرور اختصاصی توسط افرادی به‌کارگیری می‌شود که نیاز به سطح بالایی از منابع دارند. به‌عنوان نمونه گروه‌های زیر می‌توانند از سرور اختصاصی برایِ انجام کارهای خود استفاده کنند:

  • توسعه دهندگان وب با تعداد زیادِ پروژه
  • گیمرهایی که قصد دارند تا به بازی آنلاین بپردازند
  • افرادی که اطلاعات حساسی بر روی وب سایت خود دارند
  • تریدرهای حرفه‌ای
  • صاحبین وب سایت‌هایی که تعداد Request های همزمان بالا دارند

و …

 

چطور با سرور اختصاصی لینوکس ایران کار کنیم؟

سرورها مثلِ هر Device دیگری نیاز به OS (سیستم عامل) دارند تا بتوانند کارِ خود را انجام دهند و یکی از سیستم‌ عامل‌های متداول، لینوکس با انواع توزیع‌های آن است. برای مدیریت سرور و کار با آن، اصولاً دو راهکار اصلی وجود دارد:

1-    استفاده از ترمینال و دستورات متنی

در این روش شما با استفاده از ترمینال سیستمِ خود و با استفاده از کُدهایی که برای این منظور طراحی شده است، می‌توانید با سرور خود ارتباط برقرار کنید. به‌طور معمول توسعه دهندگان وب و همچنین افرادی که تجربه‌ی زیادی در دستورات ترمینالی دارند، می‌توانند از این روش استفاده کرده و تمامِ نیازهای خود را برای مدیریت سرور، از این طریق تأمین کنند.

2-    استفاده از کنترل پنل‌ها

برای افرادی که تجربه و دانش بالایی در استفاده از ترمینال ندارند، کنترل پنل‌هایی طراحی شده است که با استفاده از آن می‌توانند همان دستوراتِ ترمینال را با استفاده از محیط گرافیکی و البته بدونِ نیاز به درجِ دستورات در خط فرمان، انجام دهند.

اصولاً 3 کنترل پنل بسیار معروف برایِ ارتباط و کار با سرور طراحی شده است:

  • سی پنل (cPanel)
  • دایرکت ادمین (DirectAdmin)
  • پلسک (Plesk)

اینکه کدام یک از این کنترل پنل‌ها بیشتر برای شما کاربردی است، تقریباً یک انتخاب سلیقه‌ای است. این موارد معمولاً در فیچرهایی که به کاربر ارائه می‌دهند یکسان هستند و این یعنی اینکه استفاده از هر یک از آنها برای کاربرانی که به‌دلیل تجربه‌ی پایین نمی‌توانند از ترمینال استفاده کنند، مناسب است.

 

جمع‌بندی

سرورها امروزه نقشی بسیار اساسی در دنیای پیرامون ما ایفا می‌کنند. اعتقاد شخصی من بر این است که هر کسی که به نوعی با اینترنت سروکار دارد و از آن برایِ بیزینس و یا تفریحاتِ خود استفاده می‌کند، خواه یا ناخواه به یک سرور نیاز خواهد داشت. اما اینکه چطور می‌توانید با سرور کار کنید یا آن را مدیریت کنید، ممکن است دغدغه‌ی همه‌ی افرادی باشد که به تازگی می‌خواهند بر اساسِ نیاز خود یک سرور را خریداری کنند. در این مقاله در موردِ نحوه‌ی کار با سرور اختصاصی لینوکس ایران صحبت کرده و به نکاتی پرداختیم که برای انجامِ این کار، به آن نیاز خواهید داشت.

 

سؤالات متداول

1-    چه سیستم عامل‌هایی بر روی سرور نصب می‌شود؟

استفاده از سیستم عامل‌های ویندوز و لینوکس بر روی سرور معمول است.

2-    برای کنترل و کار با سرور چه کار باید کرد؟

برای این منظور یا باید از خط فرمان ترمینال استفاده کنید و یا کنترل پنل‌هایی که برای این منظور طراحی شده است.

3-    کدام کنترل پنل‌ها برایِ کنترل سرور می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند؟

کنترل پنل‌های معروف مانند سی پنل، دایرکت ادمین و پلسک برای این منظور طراحی شده و با استفاده از آنها به‌راحتی می‌توانید با سرور خود کار کنید.

منبع: سایت دنیای بازی

دکمه بازگشت به بالا