موانع تجارت ایران و سوریه

ایران و سوریه | تجارت ایران

موانع تجارت ایران و سوریه

نایب رئیس اتاق مشترک ایران و سوریه به موانع تجاری دو کشور اشاره کرد و با بیان اینکه در 9 ماهه امسال حجم روابط تجاری دو کشور 100 میلیون دلار بوده است، گفت: این حجم بیشتر است. . باید برای شرکت های ایرانی سهام در نظر گرفته شود تا شرکت های ایرانی تمایل بیشتری برای حضور در سوریه داشته باشند.

به گزارش میجیک، علی اصغر فضائل در همایش فرصت ورود به بازار درباره مشکلات پیش روی تجارت دو کشور گفت: مشکل اصلی مشکل انتقال پول است. در این راستا بانک مرکزی ایران تاسیس بانک مشترک را تایید کرده و مجوز تاسیس را صادر کرده است و بانک سوریه باید در این زمینه همکاری بیشتری داشته باشد و امیدواریم سفیر در این زمینه دستورات لازم را بدهد.

فضال با بیان اینکه هزینه ایاب و ذهاب و سفر به سوریه یکی از مشکلات تجارت دو کشور است، تصریح کرد: در حال حاضر بیشتر مبادلات از طریق بندرعباس و ترکیه انجام می شود اما زمان و هزینه زیادی را می طلبد. بنابراین باید با عراق و سوریه توافق کنیم که با استفاده از مرز بوکمال، زمان و هزینه حمل و نقل کاهش می یابد. اما از آنجایی که بسیاری از خودروها در این مسیر با مشکل مواجه هستند، اکنون تمایلی به استفاده از این مسیر ندارند. عراق باید در این زمینه همکاری کند.

وی با بیان اینکه حمل و نقل ریلی باید مورد توجه و اعتبار بیشتری قرار گیرد، تصریح کرد: سوری ها بر برگزاری نمایشگاه در ایران تاکید داشتند و از آنجایی که تجارت یک موضوع برد-برد است، باید به این نکات توجه شود. قبلا سوریه در کیش نمایشگاه برگزار می کرد اما می خواهند در تهران نمایشگاه برگزار کنند.

نایب رئیس اتاق مشترک ایران و سوریه در پایان تصریح کرد: حجم واردات از سوریه حدود پنج میلیارد دلار و حجم مبادلات تجاری ایران و این کشور حدود 250 تا 270 میلیون دلار است. به نظر می رسد برای توسعه روابط اقتصادی باید از توان بخش خصوصی نیز بهره برد.

رئیس میز سوریه وزارت امور خارجه با بیان اینکه در 9 ماهه امسال حجم روابط تجاری دو کشور 100 میلیون دلار بوده که جای تاسف دارد، تصریح کرد: سهم ایران در بازسازی سوریه. . برای شرکت های ایرانی نیز سهم کوچک اما بزرگ تری در نظر گرفته شود تا شرکت های ایرانی حضور در سوریه را ترجیح دهند. موضوع بعدی بحث ضمانت صادرات شرکت ها است و در این زمینه با صندوق ضمانت صادرات مذاکره کرده ایم تا شرایط آسان تری را برای شرکت ها در نظر بگیریم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا