اقتصادی

ممنوع‌شدن دولتی‌ها برای ساخت ریزماهواره‌ها/قرارداد ۵۰۰ میلیاردی با خصوصی‌ها برای ساخت ماهواره

رئیس سازمان فضایی ایران با اشاره به جزئیات برنامه 10 ساله فضایی کشور گفت: در این برنامه تاکید شده است که سازمان‌های فضایی، پژوهشگاه‌های فضایی و غیره از ورود به قلمرو بخش خصوصی منع شده‌اند. قابلیت ورود دارند.

به گزارش میجیک دکتر حسن سالاریه در چهارمین دور شرکت ها و دانشجویان فعال در اکوسیستم فضایی که امروز در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، با بیان اینکه خود را دولتی نمی بینم، افزود: اگر وارد حاکمیت شوم. از حوزه فضای فعلی به دلیل درک این است که در بخش خصوصی مشکل دارم و امیدواریم بتوانیم این مشکل را از سر راه شرکت های فناوری در این زمینه برداریم.

وی گفت: گاهی می خوانیم که بخش خصوصی از دولت گلایه می کند که حمایت لازم از بخش خصوصی وجود ندارد، این حرف بوی آمار می دهد. زیرا بخش خصوصی نباید منتظر تزریق دولت باشد، بلکه باید راه را برای بخش خصوصی هموار کند و بخش خصوصی باید سرپا بماند.

رئیس سازمان فضایی ایران با تاکید بر اینکه دولت نباید شرکت ایجاد کند و وظیفه حمایتی خود را بر عهده دارد، ادامه داد: سابقه همکاری با دکتر فرم و دولت باید با اصلاح قوانین دست و پا گیر برای رفع موانع پیش روی شرکت های خصوصی تلاش کند. جلوگیری از سرمایه گذاری در بخش خصوصی

سالاریه با تاکید بر کنسرسیوم شرکت های فناوری فضایی گفت: متاسفانه در ایران بخش خصوصی نمی تواند با هم کار کند اما کنسرسیوم شرکت ها برای سازمان فضایی یک ضرورت است.

حمایت دولت از افراد

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: در سال 1401 قرارداد ویژه ای به مبلغ 500 میلیارد تومان برای بخش خصوصی برای ساخت ماهواره داریم، مناقصه برگزار کردیم و از طریق معاونت علمی رئیس جمهور مراسم را ترک کردیم.

وی فعالیت در حوزه فضایی را فعالیتی پرهزینه عنوان کرد و گفت: نزدیک به 6 ماه برای افتتاح جاده در این منطقه تلاش زیادی کردیم تا قرارداد خرید تضمینی تصاویر ماهواره ای تکمیل شود. چون تصاویر ماهواره ای قابل خرید است و ما در تلاش هستیم تصاویر ماهواره ای را به صورت تضمینی خریداری کنیم و در این راستا جلساتی با معاون سابق و فعلی معاونت علمی رئیس جمهور داشته ایم تا از ما حمایت کنند.

صدور اوراق قرضه برای اوراق هیئت مدیره

رئیس سازمان فضایی با بیان اینکه شرکت های خصوصی بسیار ضعیف هستند و باید در زمینه ضمانت و شرکت در مناقصات مورد حمایت قرار گیرند، هشدار داد: در حال حاضر شرکت ها بر اساس قوانین عمومی مناقصه می گیرند و قرارداد می بندند و در حال انجام هستیم. تغییر قوانین و مقررات در این زمینه، ما در میدان هستیم، اما تا زمانی که این قانون تغییر نکند، در حال بحث هستیم.

وی با بیان اینکه هموارسازی قوانین و مقررات دشوارتر از اجرای کار فنی است، گفت: انعقاد قراردادها در این حوزه منوط به نوسانات ارزی است و به دلیل مبلغ بالا، بخش خصوصی توسعه کافی نداشته است. اطمینان را به راحتی ارائه دهید. یک بخش خصوصی قوی باید تشکیل شود و بخش خصوصی باید با دولت همسو شود و برای کارکرد آن گام بردارد.

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: برنامه 10 ساله فضایی کشور تصویب شده است و هفته آینده قسمت اول این برنامه را ارائه خواهیم کرد که محرمانه نیست. در برنامه فضایی 10 ساله خود نسبت به همه برنامه های قبلی به بخش خصوصی توجه ویژه ای داشته ایم.

برنامه فضایی 10 ساله

سالاریه با اشاره به جزئیات برنامه 10 ساله فضایی کشور با بیان اینکه هفته آینده جلسه ای را برای تبیین سیاست کلان این برنامه برگزار می کنیم، گفت: این برنامه که از سال 1401 تا 1410 اجرا می شود با محوریت موضوع بخش خصوصی و اقتصاد مبتنی بر فضا به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از آن.

به گفته وی، در این سند 10 ساله بر برتری کشور در تولید فناوری فضایی در منطقه و بهره مندی شهروندان، مشاغل و دولت ها از خدمات اولیه فضایی تاکید شده است.

سالاریه توسعه متوازن صنعت فضایی از طریق ارتقای شاخص های فضایی و ایجاد و توسعه ابزارهای قانونی برای جذب منابع مالی را از دیگر ماموریت های این برنامه دانست و گفت: در این برنامه همچنین تاکید شده است که سازمان های فضایی، پژوهشگاه های فضایی و غیره وارد شوند. منطقه ای که بخش خصوصی توانایی ورود به آن را دارد، ممنوع است.

وی ریزماهواره ها را یکی از این حوزه ها دانست و گفت: در این راستا مناقصه طراحی و ساخت سامانه ماهواره ای شهید سلیمانی به پایان رسیده و وارد مرحله ارزیابی شرکت شده ایم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا