مطالب میجیک

مردان بیشتر از زنان مستعد ابتلا به سرطان هستند – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین به نقل از مدیسون سارا جکسون، محقق موسسه ملی سرطان، می گوید: پس از کنترل عواملی مانند سیگار کشیدن، مصرف الکل، رژیم غذایی، فعالیت بدنی و مشکلات پزشکی عمومی که خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهند. “در اکثر سرطان ها یک سوگیری جنسیتی وجود دارد.”

اینکه دقیقاً چه تفاوت‌های بیولوژیکی باعث این نابرابری‌ها می‌شود، به طور کامل درک نشده است.

جکسون گفت: “ما می خواهیم نقش هورمون های جنسی و ژنتیک در سرطان را در تحقیقات آینده بررسی کنیم.”

برای این مطالعه، محققان تفاوت‌ها را در خطر ابتلا به 21 سرطان در بین 171000 مرد و 123000 زن 50 تا 71 ساله که از سال 1995 تا 2011 در مطالعه رژیم غذایی و سلامت ثبت‌نام کرده بودند، بررسی کردند.

در این مدت 17951 سرطان جدید در مردان و 8742 مورد در زنان تشخیص داده شد.

مردان در معرض خطر بیشتر سرطان ها هستند و بیشترین تفاوت در خطر مربوط به سرطان مری (10.8 برابر بیشتر)، حنجره و مثانه (هر کدام 3.5 برابر بیشتر) است. و همچنین کاردیا معده (نوع سرطان معده) (3.3 برابر بیشتر) مشاهده شد.

این مطالعه نشان داد که مردان تنها کمتر به سرطان تیروئید و کیسه صفرا مبتلا می شوند.

جکسون گفت: «مردان نیز بیشتر از زنان در معرض ابتلا به سرطان هستند.

عوامل خطر مانند سیگار کشیدن، الکل، رژیم غذایی و سایر مشکلات سلامتی تنها بخش کوچکی از تفاوت در میزان سرطان در مردان و زنان است. به عنوان مثال، سیگار کشیدن، رژیم غذایی و مشکلاتی مانند دیابت که می تواند خطر ابتلا به برخی سرطان ها را افزایش دهد، تنها 20 درصد از سوگیری مردان در سرطان مثانه را توضیح می دهد. جکسون گفت: مردان بیش از سه برابر بیشتر از زنان در معرض ابتلا به سرطان مثانه هستند.

به گفته محققان، برای درک اینکه چرا مردان نسبت به زنان بیشتر مستعد ابتلا به بسیاری از سرطان ها هستند، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

برخی از این تفاوت ها ممکن است مربوط به هورمون ها باشد. هورمون های جنسی مردانه تستوسترون این می تواند رشد برخی از سرطان ها را افزایش دهد و هورمون جنسی زنانه استروژن می تواند از سرطان های دیگر محافظت کند.

دکمه بازگشت به بالا